Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening."— Præsentationens transcript:

1 Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening

2 En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger og kommunikationsproblemer i og mellem mennesker Konflikt - definition 2 Konflikthåndtering

3 Konflikttyper Metode/Instrumentelle konflikter Resurse/Interessekonflikter Værdikonflikter Personlige konflikter 3 Konflikthåndtering

4 Metode/instrumentelle konflikter Handler om:  Midler  Strukturer  Procedurer  Mål Løsning:Dialog og problemløsning Resultat: Nye/andre måder, enighed, en aftale 4 Konflikthåndtering

5 Resurse/Interessekonflikter Handler om fordeling af resurser som er sparsomme eller opfattes som sparsomme fx:  Penge  Tid  Plads  Materialer  Personale Løsning: Forhandle, ”køb og salg”, kompromis Resultat: En aftale 5 Konflikthåndtering

6 Værdikonflikter Handler om personlige eller kulturelle værdier man vil slås for fx:  Menneskerettigheder  Religion  Politisk overbevisning  Etik Løsning: Dialog, interesse for modparten, respekt for forskellighed, lydhørhed, nysgerrighed Resultat: Tolerance og gensidig forståelse 6 Konflikthåndtering

7 Personlige konflikter Handler om:  Identitet  Selvværd  Loyalitet  Tillid  Afvisning Løsning: Åben kommunikation, afklaring af forventninger/ønsker/håb, lytte og spørge Resultat: Større forståelse for hinanden, empati, respekt, selvindsigt 7 Konflikthåndtering

8 Konflikter i arbejdslivet 8 Konflikthåndtering

9 1. Uoverensstemmelser 2. Personificering 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder 3. Problemet vokser 4. Samtale opgives Konflikttrappen Gå tilbage til sagen -forsøg at holde dig og den anden til sagen! Man kan søge råd eller læsse af hos en kollega eller ven Medicinen er genoptagelse af kontakten. Mægling eller tredjeparts-medvirken ind. Mægling - anden tredjeparts intervention. Måske ”fredelig sameksistens” et stykke tid. 9 Konflikthåndtering

10 Jeg bevarer roen:  Undersøger  Erkender uenigheden  Er nysgerrig  Lytter  Stiller spørgsmål  Bevarer roen udadtil Konfliktmønstre Jeg undviger:  Bliver ked af det  Bider ubehaget i mig  Undlader at sige fra  Forsøger at skjule min skuffelse  Græder, når jeg kommer hjem  Lader det gå ud over min familie ved at skælde ud og være sur Jeg angriber:  Bliver vred og giver tilbage af samme skuffe  Reagerer aggressivt  Kommer med beskyldninger eller bliver truende 10 Konflikthåndtering

11 KonfliktOPtrappende SPROG KonfliktNEDtrappende  Du-sprog  Afbryde  Bebrejde  Manipulere  Nedgøre  Gå efter personen  Ligeglad  Ledende spørgsmål  Abstrakt  Fokusere på fortiden  Jeg-sprog  Lytte til ende  Undersøge  Udtrykke sit ønske  Stille spørgsmål  Går efter sagen  Være nysgerrig  Åbne spørgsmål  Konkret  Fokusere på nutid og fremtid 11 Konflikthåndtering

12 Dialog Diskussion  Lytte til den anden  Forsøge at forstå den andens meninger og bevæggrunde  Finde fælles løsninger  Vinde  Forsvare egne meninger og løsningsforslag  Angribe og argumentere  Lede efter fejl hos den anden  Få ret 12 Konflikthåndtering


Download ppt "Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google