Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afClaus Ibsen Redigeret for ca. et år siden
1
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening
2
En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger og kommunikationsproblemer i og mellem mennesker Konflikt - definition 2 Konflikthåndtering
3
Konflikttyper Metode/Instrumentelle konflikter Resurse/Interessekonflikter Værdikonflikter Personlige konflikter 3 Konflikthåndtering
4
Metode/instrumentelle konflikter Handler om: Midler Strukturer Procedurer Mål Løsning:Dialog og problemløsning Resultat: Nye/andre måder, enighed, en aftale 4 Konflikthåndtering
5
Resurse/Interessekonflikter Handler om fordeling af resurser som er sparsomme eller opfattes som sparsomme fx: Penge Tid Plads Materialer Personale Løsning: Forhandle, ”køb og salg”, kompromis Resultat: En aftale 5 Konflikthåndtering
6
Værdikonflikter Handler om personlige eller kulturelle værdier man vil slås for fx: Menneskerettigheder Religion Politisk overbevisning Etik Løsning: Dialog, interesse for modparten, respekt for forskellighed, lydhørhed, nysgerrighed Resultat: Tolerance og gensidig forståelse 6 Konflikthåndtering
7
Personlige konflikter Handler om: Identitet Selvværd Loyalitet Tillid Afvisning Løsning: Åben kommunikation, afklaring af forventninger/ønsker/håb, lytte og spørge Resultat: Større forståelse for hinanden, empati, respekt, selvindsigt 7 Konflikthåndtering
8
Konflikter i arbejdslivet 8 Konflikthåndtering
9
1. Uoverensstemmelser 2. Personificering 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder 3. Problemet vokser 4. Samtale opgives Konflikttrappen Gå tilbage til sagen -forsøg at holde dig og den anden til sagen! Man kan søge råd eller læsse af hos en kollega eller ven Medicinen er genoptagelse af kontakten. Mægling eller tredjeparts-medvirken ind. Mægling - anden tredjeparts intervention. Måske ”fredelig sameksistens” et stykke tid. 9 Konflikthåndtering
10
Jeg bevarer roen: Undersøger Erkender uenigheden Er nysgerrig Lytter Stiller spørgsmål Bevarer roen udadtil Konfliktmønstre Jeg undviger: Bliver ked af det Bider ubehaget i mig Undlader at sige fra Forsøger at skjule min skuffelse Græder, når jeg kommer hjem Lader det gå ud over min familie ved at skælde ud og være sur Jeg angriber: Bliver vred og giver tilbage af samme skuffe Reagerer aggressivt Kommer med beskyldninger eller bliver truende 10 Konflikthåndtering
11
KonfliktOPtrappende SPROG KonfliktNEDtrappende Du-sprog Afbryde Bebrejde Manipulere Nedgøre Gå efter personen Ligeglad Ledende spørgsmål Abstrakt Fokusere på fortiden Jeg-sprog Lytte til ende Undersøge Udtrykke sit ønske Stille spørgsmål Går efter sagen Være nysgerrig Åbne spørgsmål Konkret Fokusere på nutid og fremtid 11 Konflikthåndtering
12
Dialog Diskussion Lytte til den anden Forsøge at forstå den andens meninger og bevæggrunde Finde fælles løsninger Vinde Forsvare egne meninger og løsningsforslag Angribe og argumentere Lede efter fejl hos den anden Få ret 12 Konflikthåndtering
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.