Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

CHRISTINE SESTOFT, KONSULENT (PÆD.ENHED) EFTERSKOLE – UDDANNELSESPARAT.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "CHRISTINE SESTOFT, KONSULENT (PÆD.ENHED) EFTERSKOLE – UDDANNELSESPARAT."— Præsentationens transcript:

1 CHRISTINE SESTOFT, KONSULENT (PÆD.ENHED) EFTERSKOLE – UDDANNELSESPARAT

2 MODELLER FOR ARBEJDE MED UDDANNELSESPARATHED Efterskolens udfordringer og muligheder Lidt status på feltet og internt i skoleformen Nye tanker, samarbejder og elevgrupper ‘produktudvikling Uddannelsesparathed – samarbejde m. UU’erne Susanne Knudsen, Bisnapgård Efterskole

3 BAGGRUND Uddannet etnolog. Speciale: den politiske forbruger Ph.d. i forbrugeradfærd og politisk forbrug Været i Efterskoleforeningen i godt 1 år Bæredygtig Efterskole Strategi og analyse Uddannelsesparathed – ”produktudvikling” Tidl… Udviklingskonsulent i Dansk Folkeoplysnings Samråd Forsker og underviser på CBS, Inst. For Marketing Projektleder på Inst. For Fremtidsforsning Projektleder på analyseinstitut – i dag: Catinét Research

4 DET LAVER EFTERSKOLEFORENINGEN §2 Foreningens formål Foreningens formål er: at udbrede kendskabet til skoleformens frie idégrundlag og dens folkelige og kulturelle muligheder og betydning. at skabe de bedste og frieste vilkår for elever, medarbejdere, skoler og skolekredse. Dagligdag: Puljemidler/udviklingsprojekter, rådgivning, vejledning, bisidder, lobby, markedsføring af skoleformen, ajourføring af love og regler, kommunikation til/kontakt med skolerne, samarbejde med relevante myndigheder o.a., egne projekter/indsatser… Indsatser: Vejledning, To-sprogede elever, mønsterbrud/sårbare unge, bæredygtig efterskole, uddannelsesparathed, mv.

5 9. OG 10. KL. TILMELDINGER TIL UNGDOMSUDDANNELSERNE FORDELT PÅ TILMELDINGSUDD. OG PARATHEDSVURDERING (FTU) Antal elever Ikke paratParatTotal 9. klasse Erhvervsudd annelser 1295.9896.118 Gymnasiale uddannelser 1.17324.62725.800 Total1.30230.61631.918 10. klasse Erhvervsudd annelser 978.5038.600 Gymnasiale uddannelser 1.82320.21922.042 Total1.92028.72230.642 Total3.22259.33862.560 Kilde: UVM, 2011

6 OMKRING HVER TREDJE UNG, DER STARTER PÅ EN ERHVERVSUDDANNELSE FALDER FRA Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2. august 2011 32,4 7,4 Procent

7 RELATIVT FÅ UNGE GENNEMFØRER DERES ERHVERVSUDD. PÅ NORMERET TID 30,9% Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2. august 2011

8 SKOLEVILKÅR: ELEVTAL VED SKOLESTART KlassetrinAntalAndel** 2009/102010/112011/122009/102010/112011/12 8. klasse 1.5111.3801.2075,6 %5,1 % 4,7 % 9. klasse 9.8729.6968.92936,8 %35,9 % 34,6 % 10. klasse Inkl. takst 2 15.46215.91315.691 57,7 % 57,0 %58,5 % 59,0 % 60,8 % 60,1 % Takst 1* 851830922 Takst 2 * 733837948 Totalt elevtal 28.42928.65627.697 Ændring +227-959 +0,8 % -3.3 % Ledige pladser 7191.0531.8122,5 %3,5 % 6,1 % Total kapacitet 29.14829.70929.509 1,9 %-0,7 % Kilde: Efterskoleforeningen, august 2011

9 …SKOLEVILKÅR FORTSAT, REGIONALT Antal ledige pladserAndel af skolerne 2009/102010/112011/12 Ingen ledige pladser 57 %59 % 43 % 1-4 pladser 24 %18 % 21 % 5-9 pladser 8 %6 % 9 % 10-19 pladser 8 %9 % 12 % 20-29 pladser 3 %6 % 8 % Over 30 pladser½ %2 %7 % 2009/10 -start 09/10 ledig 2010/11 -start 10/11 ledig 2011/12 -start 10/11 ledig Ændring 10/11->11/12 Nordjylland4.2411994.1593093.869529 -290 Vestjylland3.690673.7021423.609218 -93 Østjylland3.437883.540773.499133 -41 Vejle2.710132.763202.76947 6 Syd- og Sdr.Jyl.4.048864.0311783.718426 -313 Fyn4.791944.8001474.700221 -100 Sjælland5.3171145.5291275.533237 4 Landsplan28.42971928.6561.05327.6971.812 -959 Kilde: Efterskoleforeningen, august 2011

10 ELEVVILKÅR 2004/052005/062006/072007/082008/092009/102010/112011/12 Egenbetaling 6426907377878569269861152 Udvikling i egenbetaling målt i årets priser 2004/05 til 2011/12, UVM tal 2004/052005/062006/072007/082008/092009/102010/112011/12 Gennemsnit386.075398.212392.673437.578459.540481.359506.995577.788 Udvikling i indkomstgrundlag 2004/05 til 2010/11, UVM tal Kilde: Efterskoleforeningen, august 2011

11 KVALITETS- OG PRODUKTUDVIKLING… EFTERSKOLEFORENINGENS MULIGHEDER Trendsættere og frontløbere : Formidling af innovative skolers arbejde: Blad, web, nyhedsbrev og ‘face-to-face’ Best practice : Rådgivning og vejledning og puljemidler Forskning og analyser (vejledningsprojekt (Vejledning i Samspil), Capacent, Dannelse der Virker) Udviklingsarbejde : Samarbejde mellem forening og skoler Fx kortere kurser og moduler: www.efterskole.dk/uddannelsesparat


Download ppt "CHRISTINE SESTOFT, KONSULENT (PÆD.ENHED) EFTERSKOLE – UDDANNELSESPARAT."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google