Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlbert Damgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen
2
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
3
Internettet som et nyt medium I et mediehistorisk perspektiv er internettet et helt nyt medium 500 års trykkultur påvirker vores opfattelse af god tekst, sammenhæng og viden Med nye mediers opdukken optræder ofte remediering
4
Eksempel på remediering Fra filmet teater til moderne film - et medium forstået igennem et andet medium.
5
Remediering på nettet Internettet forstået som distributionskanal for tekster skrevet til papir: E-bogen Brochurer Lange, sammenhængende tekster
6
Internettet som medium frem for distributionskanal Forståelse for forskelle mellem skrift læst på henholdsvis skærm og papir Udnyttelse af mediespecifikke muligheder som fx interaktivitet
8
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
9
Flerhed af fagligheder Teknisk Design Journalistisk Retorisk Æstetisk Hvad kan det? Hvordan ser det ud? Hvad er historien? Hvor troværdig er afsender? Hvad kan man opleve/sanse med det?
10
To tilgange HCI Genkendelighed Transparens Enkelthed Konsistens Funktionalitet Minimalisme Æstetisk Innovation Interface Kompleksitet Overraskelser Oplevelser ”Mere end det nødvendige”
13
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
14
Tendens: brugere læser i et F- læsemønster
15
Betydningen af F-læsemønsteret I Læsemønsteret understreger, at tekst til nettet skal skrives på en anden måde en tekst skrevet til papir. Brugere læser ikke teksten grundigt ord for ord. Udtømmende læsning er sjælden, især når mulige kunder laver research. Nogle læser mere, men langt de fleste gør ikke.
16
Betydningen af F-læsemønsteret II De første to afsnit skal indeholde den vigtigste information. Der er en chance for, at brugerne vil læse dette, selvom de sandsynligvis vil læse mere af det første afsnit end det sidste. Begynd overskrifter, underoverskrifter, afsnit og punktopstillinger med informationsbærende ord, som brugeren vil lægge mærke til, når de skimmer den venstre side af ”F”-figuren. De vil læse det tredje ord i en linje meget sjældnere end de første to ord. Kilde: Jacob Nielsen, www.useit.com, april 2006. Resultat af eyetrack-study af over 200 brugeres læsemønster.www.useit.com
18
Skriv ikke læsevenligt, men skimmevenligt 1. Marker nøgleord med fed skrift 2. Underoverskrifter skal være forklarende frem for ”smarte” 3. Brug punktopstillinger 4. Hav ét budskab pr. afsnit 5. Brug nyhedstrekanten 6. Halver antallet af ord i forhold til tekst skrevet til papir 7. Undgå reklamesprog Kilde: Jacob Nielsen, www.useit.comwww.useit.com
20
Eksempel Elopak Denmark A/S beskæftiger 170 medarbejdere inden for fagområderne: Grafiske trykkere, smede, elektrikere, lager- og kartonnagemedarbejdere, plastmagere samt tekniske og administrative medarbejdere. Vi tilbyder medarbejderne: Relevant videreuddannelse Ansvar for planlægning af eget arbejde Sund og varierende buffet i kantinen hver dag Arrangementer i idrætsforening, vinklub og afdelingsklubber Uformel omgangsform og – tone En sikker og sund arbejdsplads
22
Eksempel Vi er Skandinaviens største værkstedskæde med over 800 tilknyttede værksteder. Vi kan tilbyde: –Det nyeste værktøj og testudstyr –Mekanikere der løbende efteruddannes –Kvalitetsreservedele fra de kendte OE-fabrikker –Et miljøbevidst værksted –At opgøre en forsikringsskade og reparere den
23
Program Internettet: et nyt medium Fagligheder i spil: vinkler på en ny teknologi Læsestrategier på nettet – krav til tekst Troværdighed i et teknologisk perspektiv
24
At kunne skrive til nettet styrker troværdigheden Kommunikativ kompetence: Er teksten skrevet til mediet? Er teksten klar og forståelig? Er teksten sprogligt korrekt?
25
Andre troværdighedsmarkører Teknologisk kompetence Pejlemærker –Datoer, hvornår er sitet sidst opdateret? –Afsenderinformation, kontaktoplysninger –Links til andre sider, der kunne være relevante for brugeren
27
Ressourcer www.useit.com www.uie.com www.gooddocuments.com www.kommunikationsforum.dk/artikler.asp?articleid=4722 www.skrivgodt.dk www.kommunikationsforum.dk/default.asp?id=2&mode=forfatter&authorid=189 www.contentious.com
28
Tak for opmærksomheden Kontakt: cfutwj@hum.au.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.