Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker."— Præsentationens transcript:

1 Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.

2 Efter oplæg fra ovl. Mads Andersen og int. spl. Arne Nielsen ved sidste årsmøde omkring ”sygeplejerskernes CRRT re-certificering” blev vi i Aabenraa inspireret og lagde hjernerne i blød….

3 Formål  Sikre uddannelse og træning af vores special uddannede sygeplejersker i håndtering af Prismaflex apparatet, som vurderes til at være et højrisiko apparatur. Mål  Intensiv sygeplejersken kan anvende retningslinjer og Citrat protokol.  Intensiv sygeplejersken kan betjene Prismaflex apparatet.

4

5

6 Model og skema Ved ikke bestået kan intensiv sygeplejersken gentage re-certificeringen efter 1 mdr. mhp. at beholde sin CRRT kompetence. Ved ikke bestået igen inddrages kliniklederen mhp. videre plan. Der kræves sikker besvarelse af case 1a eller 1b for at bevare CRRT kompetencen. Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensiv sygeplejersker i intensiv klinikken Sygehus Sønderjylland Aabenraa. RECERTIFICERING B = bestået G = gentages ÅRSTAL: Navn Case nr. og dato Resultat ”B”/”G” Sign. superbru ger/spl. Case nr. og dato Resultat ”B”/”G” Sign. Superbru ger/spl. Superbruger sign. for recertificering

7 Kompetence niveauer

8 1. Novice - følger regler til punkt og prikke…. -intensivsygeplejerske der har modtaget teoretisk og praktisk undervisning -kan ikke selvstændigt varetage CRRT behandling hos en pt. 2. Avanceret begynder -forstår og bruger protokol og retningslinjer til en stabil CRRT pt., og være sparring for en kollega på novice niveau. -skal kunne identificere abnormiteter, men ikke nødvendigvis selvstændig agere herpå. -alle intensiv sygeplejersker med CRRT behandlingsansvar forventes at være på min. dette niveau efter oplæring.

9 3. Kompetent udøver -kan identificere og delvis agere i mere komplekse CRRT problemstillinger -igennem erfaring udviklet en særlig forståelse for CRRT og kan prioritere og træffe bevidste målrettede valg. -har modtaget efteruddannelse i CRRT behandling 4. Kyndig udøver -analytisk tænkning og intuition…. -kan identificere, analysere og agere i komplekse CRRT problemstillinger -superbruger forventes at være på dette niveau 5. Ekspert -helhedsforståelse af situationen, intuition og tavs viden er i spil… -agerer flydende og utvungen i situationen.

10 Case gennemgang i praksis! Foregår enkeltvis eller i gruppe af 2 personer Gruppe dynamikken fremmer læringen, da medlemmerne kan bruge hinanden til refleksion Hele gennemgangen tager 45 min. Miljøet skal være trygt og uhøjtideligt, men også afspejle den faglige alvor.

11

12

13

14 Indtil videre har vi afprøvet metoden på lidt under halvdelen af kollegaer med CRRT kompetence. Af de 13 kollegaer må 2 personer have gentaget certificeringen. 1 af de 2 var sygeplejerske, der fornylig var blevet oplært havde kun varetaget CRRT behandling hos få patienter. Hun var stadig, som forventet, på novice niveau og har brug for mere erfaring for at udvikle sig til avanceret begynder Hvordan gik det så…

15 Vi afprøvede forskellige grupperinger, på 1-2-3 mandsgrupper. 3 mandsgruppen blev for stor, da samspillet mellem deltagerne blev ustruktureret. Det var svært at få vurderet alle tre personers niveau, da man nemmere kan indtage en passiv rolle i en 3 mands gruppe. 2 mandsgrupperne fungerede ideelt. De fremmede læring hos hinanden, da de samarbejdede om at komme frem til svarene. Deres samspil var godt, og de virkede til at være trygge i hinandens selskab. 1 mandsgrupperne skabte ikke grobund for refleksion, men blev mere til overhøring/undervisning. Gruppe størrelse

16 Vi oplevede at snakken gik…, som side gevinst fik vi re-implementeret retningslinjerne og casen gav anledning til yderligere refleksion ud over de fastlagte spørgsmål. Deltagerne gav næsten alle udtryk for, at de var usikre på dem selv og deres faglige kunnen inden gennemgangen, men efter gennemgangen synes de det havde været godt og ikke så grænseoverskridende som forventet. Læring

17 Vi vil arbejde videre med konceptet. Vi er ikke færdige med at finde formen og måden hvor på det helt skal gøres endnu. Som vi oplever det nu, tror vi at gruppe med 2 personer giver den rette dynamik og rum til refleksion og læring da forskellige læringsstile og behov tilgodeses. Metoden Gruppe størrelse Læringsstile

18 Vi er bevidste om, at vi som superbrugere skal vurdere vores kollegers CRRT kompetencer. Denne tildelte magt, skal vi håndtere og forvalte bevidst i overensstemmelse med formål og mål. Re-certificering tager tid….. Ledelsen skal prioritere ressourcer til at sikre CRRT kompetence niveauet i afdelingen. Roller Tids forbrug

19

20 Anne Christiansen Anne.christiansen@rsyd.dk Lisbeth Boysen Lisbeth.boysen@rsyd.dk


Download ppt "Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google