Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJørgen Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
Highlighte nederste linjer i overskriften: 1. Markere (linjer/ord) 2. Vælg den første farve i farveskemaet fra PowerPoints topmenu Temadag Horsens 5. september 2013 1 Underdirektør Niels Munk Hansen DSB Kommerciel, Stationer & Tryghed Chef for Bygherre & Strategi, Niels A. Dam, DSB Ejendomme, Bygherre & Strategi
2
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Mødetitel2 Status ƒ Standarder:For mange versioner af ”standardapteringer” Mange afvigelser ƒ Design:Løbende ændringer skaber uensartethed Fokus på æstetik og lokale løsninger ƒ Tilstand:For mange forkomne stationer Ingen klar sammenhæng mlm. investeringer og antal kunder ƒ Drift:Forskellige koncepter for vedligehold og rengøring Stationsplan - fremtidens stationer 5. september 2013
3
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 5. september 20133 Stationsplan (DSB) ƒ Standarder:Typestationer efter antal rejsende Sikre ensartethed samt effektiv drift og vedligehold (hensyn til bl.a. fredning) ƒ Design:Visuel og funktionel basisidentitet Robusthed (materialer og udtryk over tid) Udstyr er valgt og udviklet i samarbejde med ansvarlige for vedligehold og drift samt indkøb ƒ Drift:Ens koncepter for rengøring og vedligehold Stationsplan - fremtidens stationer
4
Eksempler er eksklusive reklame-/medietavler, trafikinfotavler og toiletter) Skrald Bænke Læskure Automater Cykelstativer NuFremtid Stationsplan - fremtidens stationer
5
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 5. september 20135 National stationsplan (DSB, BDK, Kommuner, etc.) ƒ TBD Stationsplan - fremtidens stationer
6
Tre centrale temaer Fysisk organisering af terminalen Køreplanskoordinering Trafikinformation Terminaler og kombinationsrejser
7
Vilkår ł Flere aktører Flere hensyn skal prioriteres i forhold til hinanden konkurrence om placering på begrænset areal Fysisk disponeringsplan og økonomi skal aftales også vedligehold og drift Det findes flere gode eksempler på, at det kan vi finde ud af >
8
Stationen som en del af rejsen Toget Skinner og signaler Adgangsveje Transparens, enkelt orientering, overskuelighed, information, tilgængelighed for alle, herunder HC forhold med elevatorer, ledelinjer mm Forplads Knudepunktet for skift mellem transportarter – cykel-& bilparkering, busstoppested, kiss&ride, taxa mm Forhal/stationsbygning Læ og ly, evt. indkøbsmuligheder, komfort, billetkøb, trafikinfo mm, hvis kundeunderlaget findes. Alternativ ingen stationsbygning Tilkørselsforhold Let at finde stationen i byen - skiltning Perroner Enkel orientering, Overskuelighed, Tryghed, Information, Læ og ly, ledelinjer, reklamer mm 6 7 4 2 3 1 5 Stationens aktører Metro, bus, regionaltog mv. ƒ Infoskærme, skilte, automater mv. ƒ Holdepladser (bus ƒ Aptering DSB ƒ Bygninger ƒ Perroner, elevatorer, tunneller, broer ƒ Aptering Kommuner ƒ Tunneller ƒ Forpladser ƒ Parkeringsanlæg ƒ Bevaringsværdig, lokalplaner Lejere ƒ 7-Eleven, Kort og Godt, interne lejere ƒ Eksterne erhvervslejere og boliglejere ƒ Non-profit ”lejere” Banedanmark ƒ Perroner, elevatorer, tunneller, broer ƒ Skinner og teknik Naboer/udlejere ƒ Butikscentre mv. Side 8 Stationens aktører og funktion
9
Nyere eksempler: Hovedstadsområdet: - Østerport - Snekkersten - Nørreport – afsluttes ultimo 2014 - Holte afsluttes efterår 2013. - Taastrup med butikscenter Større terminalprojekter uden for Hovedstadsområdet: - Næstved - Thisted - Svendborg - Sorø med bedre køreplan - Vordingborg - Horsens
10
Formål med TUS (TrafikinfoUdviklingsSamarbejdet) Side 10 at udvikle og implementere tværgående udviklingsprojekter og initiativer på passagertrafikinformationsområdet for at gøre den kollektive trafik mere attraktiv. TUS’ hovedopgaver er at sikre: ensartet, lettilgængelig og brugbar trafikinformation på tværs af kollektive transportformer at kunden er godt informeret undervejs om den forventede rejse og forventede skift på vejen, og mellem transportformer at tilgangen til kollektiv transport er overskuelig især på skiftesteder at kunden har god information om driftsforstyrrelser og alternative rejsemuligheder.
11
TUS sammensætning Side 11 TUS-samarbejdet består af: Metroselskabet Movia DSB Trafikstyrelsen Banedanmark Rejseplanen Vejdirektoratet
12
Vi er ikke konkurrenter men samarbejdspartnere....der fokuserer på fælles trafikinformation Ingen selvstændig profilering - Kunderne ønsker den mest effektive rejse fra A til B Fokus i samarbejdet er kundebehov og ikke operatørbehov - Trafikinformation er vores fælles Public Service forpligtigelse Organiseret som et program med fælles økonomi og ressourcer Investeringsfokus og prioritering er på kundevendte projekter
13
Nyt design....for fælles trafikinformation www.tusdesign.dk
14
15. marts 2013Mødetitel14
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.