Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. KBH 2025 - Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. KBH 2025 - Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-"— Præsentationens transcript:

1 1

2 KBH 2025 - Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi- og CO2- reduktioner »Fokus på de grønne vækstinitiativer »Fokus på aktører inden for erhvervslivet og forskningen og københavnerne »Sammenhæng til Agenda 21- plan og andre KK-planer 2

3 KBH 2025 - En sammenhængende plan 2025 Initiativer CO2 Økonomi 3 Smart city Energibesparelser Solceller Biomasse og geotermi Vindmøller Affald Kollektiv transport Nye drivmidler Cykler Grøn vækst Brugerøkonomi Kommunaløkonomi Samfundsøkonomi

4 KBH 2025: Temaer og projekter KBH 2025 Klimaplanen Grønt energiforbrug Renovering Lavenergibyggeri Solceller Dem smarte by Grøn energiproduktion Vindmøller Biomasse Geotermi Affald Grøn transport Cyklisternes by Nye drivmidler Kollektiv transport Intelligent trafikstyring Mobilitets- planlægning Københavns Kommune Bygninger Indkøb Transport Gadebelysning 4

5 Mobilitet Mål i 2025: » 75 pct. af alle ture foregår i gang, på cykel eller med kollektiv trafik » 50 pct. af alle ture til arbejde eller uddannelse I København foregår på cykel » 20 pct. flere passager i kollektiv transport » Den kollektive transport er CO2-netural » 20-30 pct. af alle lette køretøjer bruger nye drivmidler som el, brint, biogas eller bioethanol » 30-40 pct. af alle tunge køretøjer bruger nye drivmidler som biogas, bioethanol, el eller brint 5

6 Københavns Kommune Mål i 2025: » Energiforbruget i kommunale bygninger er reduceret med 40 pct. » Kommunalt nybyggeri opføres indtil 2015 efter bygningsklasse 2015 og indtil 2020 efter bygningsklasse 2020 »Alle Københavns Kommunes køretøjer kører på el, brint eller biobrændstoffer » Energiforbruget til gadebelysning er halveret »Der er i alt etableret 60.000 m2 solceller på kommunalt byggeri 6

7 København 2025 - en grønnere, smartere og sundere by 7 CO2-neutralitet i 2025 - ambitiøst, men realistisk Positiv samfundsøkonomi Realistisk og fornuftig kommunal økonomi Positiv brugerøkonomi

8 UDVIKLINGSKONSULENT: RICHARD LAUGESEN Elbiler i Københavns Kommune 8

9 MÅL 85% EL- OG BRINTBILER Vedtaget i 2011, af hhv. direktionen og borgerrepræsentationen: 85% af personbilerne i KK’s egen vognpark ved udgangen af 2015, skal kunne drives på el eller brint. Etablering af Materielenheden for KK(MKK).08/2011 Alt indkøb af materiel under 3500kg. skal foregå centralt ved MKK. 9

10 Udfordringer Mange ubekendte faktorer i forbindelse med implementering af elbiler »Markedsstandard for teknologisk udvikling stadig et diskussionspunkt. » Batteriudvikling » Leje/ eje »Infrastruktur for ladestandard. » Kabeltræk, gravearbejde, stik. »Fremtidssikring » Smart grid vs. daglig drift. » Fleet Management 10

11 Udfordringer specifikt for KK Erfaringer »Placering af parkeringspladser i relation til drift, ca. 20% af KK’s biler holder på offentlig vej. »Indkøb: fra decentrale, til centrale indkøb. »Tidligere elbils historik. »Registrering af eksisterende vognpark, i egen database. 11

12 Vognparken Mange forskellige køretøjer »Personbiler(85% mål) »Varevogne(Kangoo) »Ladvogne »Kassevogne »MPV »4x4 »Minibusser »Andet(Golfvogne) 12

13 Dynamisk indkøb og udbud Alle indkøb skal foretages centralt »Ca.12% af KK’s personbiler er eldrevet. » 85% mål er opnåeligt i 2015. » Forsat fokus på centralt indkøb og afvikling ag vognpark Der er siden 08/2011 »Indkøbt 22 elbiler(8 yderligere på vej) »Etableret/ bestilt 43 ladestandere. 13

14 Erfaring »Materielenheden erfaring: » Ingen fejl endnu identificeret på 2.generation elbiler. » Enkelte fejl på ladestander. »Brugernes erfaring: » Før bilen var leveret: » Skeptiske fra start: sikkerhed, drift, ny teknilogi? » Efter levering og brug: » Meget tilfredse efter ibrugtagning af materiel. 14

15 Opsamling Vedr. Elbiler og infrastruktur »Elbiler virker og kan løse langt de fleste af KK’s personbils- og transportbehov. »Anbefaling: tænk Fleet Mangement og GPS løsning ind i vognpark. »Kommuniker hele tiden med og til dine modtagergrupper. »Afdæk køretøjsbehov, samt implementering af ladestandere koordineret. 15

16 SPØRGSMÅL? 16


Download ppt "1. KBH 2025 - Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google