Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d.17-18. maj 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d.17-18. maj 2010."— Præsentationens transcript:

1 Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d.17-18. maj 2010

2 Realiteter og myter om dagplejen Dagplejen er et dagtilbud af høj kvalitet Den lille børnegruppe og det hjemlige miljø er dagplejens styrke Dagplejen er topscorer i alle tilfredsheds- undersøgelser, men vi må erkende at dagplejen ikke nyder den brede anerkendelse, den fortjener Myter om utilstrækkelig pædagogisk kvalitet eksisterer, selv om de ligger langt fra dagens virkelighed

3 Dagplejens kvaliteter skal synliggøres FOA iværksat en særlig indsats for at styrke anerkendelsen af dagplejen Det fælles kogebogsprojekt med Meyers Madhus Markering på KLs børnetopmøde Løbende henvendelser til alle medlemmer af børne- og unge udvalgene Dagplejemagasin i flere udgaver Dagplejen på nettet

4 FOA indbyder til dialog og stiller krav til dagplejens fremtid Dagplejen skal udvikles, så den også er et tidssvarende pædagogisk tilbud om 10-20 år Dagplejens særlige kvaliteter skal fastholdes og gøres mere synlige Der skal arbejdes systematisk med udvikling af området FOA opfordrer kommunerne til dialog og stiller krav til folketinget om bedre økonomi og ændringer af lovgivningen

5 Der skal investeres i børnene – også i krisetider Den økonomiske krise må ikke udnyttes til at forringe velfærden Der er brug for langsigtede velfærds- investeringer på børneområdet De langsigtede investeringer er ikke blot til gavn for børnene og de ansatte, men også for samfundsøkonomien Alle forbedringer kan ikke gennemføres på én gang, men vi ønsker klar tale og forpligtende tilsagn fra politikerne

6 1. Den lille børnegruppe og det hjemlige miljø giver særlige muligheder Dagplejen har særlige muligheder for at bygge det pædagogiske arbejde på den tætte relation mellem dagplejeren og det enkelte barn Dagplejen kan derfor i meget høj grad tilgodese de mindste børns store behov for omsorg og støtte i deres udvikling

7 2. Forebyggende sundhedsindsats og udvikling af gode madvaner Dagplejen har rigtig gode muligheder for at arbejde med den forebyggende sundhedsindsats FOA ønsker at synliggøre og understøtte dagplejens bidrag til at skabe sunde og gode madvaner FOA vil bidrage til at sætte mere fokus på dagplejens muligheder for at arbejde med krop og bevægelse

8 3. Dagplejens børn skal sikres en god overgang til børnehaven Flere og flere kommuner flytter børn fra dagplejen før de fylder 3 år – p.t. er det 19 kommuner Fremrykningen af skiftet kan give børnene en dårlig start i børnehaven og øger arbejdspresset i begge dagtilbud Børnene skal sikres en ret til at blive i dagplejen til de fylder 3 år Forældre der vælger dagpleje, må ikke stilles ringere ved tildeling af børnehaveplads

9 4.Dagplejens bidrag til indsatsen overfor børn med særlige behov Dagplejen har særlig gode muligheder for at tilgodese nogle børn med særlige behov FOA er interesseret i dialog med kommuner om samarbejdsprojekter om specialdagpleje, allergidagpleje m.m.

10 5. Dagplejen skal sætte det tætte samarbejde med forældrene i højsædet Den daglige kontinuerlige kontakt mellem dagplejeren og forældrene giver optimale rammer for et tæt samarbejde Denne kvalitet skal synliggøres mere – og FOA ønsker en tættere dialog med forældrenes repræsentanter om dagplejens udvikling

11 6. Dagplejepædagogerne er garanter for dagplejens kvalitet Der er brug for øget opmærksomhed på dagplejepædagogernes centrale rolle og betydning Utilstrækkelige normeringer gør det vanskeligt at løse alle opgaver tilfredsstillende og giver et urimeligt arbejdspres FOA forslår, at der fastsættes regler, der sikrer mindst én fuldtidsansat pædagog for hver 12 dagplejere

12 7. Struktur og ledelse skal sikre udvikling af dagplejen som et selvstændigt tilbud Strukturen og ledelsesformen har stor betydning for det pædagogiske arbejde i dagplejen FOA mener, at en samlet dagplejeenhed med selvstændig ledelse er det bedste udgangspunkt for udvikling af dagplejen De konkrete struktur- og ledelsesformer må afspejle de lokale forhold FOA ønsker dialog om udvikling af struktur- og ledelsesformer

13 8.Dagplejen skal være et offentligt drevet tilbud Den pædagogiske opgave, der varetages i dagplejen er af stor samfundsmæssig betydning – og skal derfor varetages i offentligt regi Der er ingen sammenhæng mellem de voksende krav til den kommunale dagpleje – og fraværet af krav til privat børnepasning FOA foreslår en lovændring, der stopper privatiseringen af dagplejen

14 9. Dagplejerne skal have færre børn Det kan være svært at finde tid nok til det enkelte barn, og arbejdsbelastningen er stor, når dagplejerne har 5 børn Der er rigtig gode erfaringer fra en række kommuner med en normering på 3 faste børn FOA foreslår en lovændring, så der maksimalt kan modtages 3 faste børn og 1 gæstebarn

15 10.Dagplejen skal have en velfungerende gæstedagpleje Mange diskussioner om gæstedagplejen Kun hver anden kommune mener, at gæstedagplejen er velfungerende i hele kommunen Der er brug for dialog om udviklingen af gæstedagplejen FOA mener, at gæstedagplejen skal udvikles indenfor dagplejens egne rammer

16 11.Legestuer skal være obligatoriske Legestuerne er en central del af dagplejens pædagogiske virksomhed, og skal derfor indskrives som obligatorisk i dagtilbudsloven En lovmæssig forpligtelse til at have legestuer vil give et bedre afsæt for at stille krav til legestuens indretning m.m.

17 12. Dagplejens pædagogik skal løbende udvikles Småbørnsforskningen er et stærkt underprioriteret område FOA foreslår, at der afsættes flere midler til forskning og udvikling af dagplejen – og har selv nye projekter på bedding

18 13.Bedre muligheder for kompetence- udvikling til alle ansatte i dagplejen (1) Der er et misforhold mellem de faglige krav til området og mulighederne for uddannelse Alle ansatte i dagplejen skal have gode muligheder for løbende efter- og videreuddannelse FOA foreslår, at dagplejere skal have tilbud om at tage en pædagogisk assistent- uddannelse som voksenuddannelse senest efter 3 års beskæftigelse

19 13.Bedre muligheder for kompetence- udvikling til alle ansatte i dagplejen (2) FOA foreslår at dagplejepædagoger ved ansættelsen skal tilbydes voksenpædagogisk grund- uddannelse, og have tilbud om at starte pædagogisk diplomuddannelse senest efter 5 års samlet beskæftigelse på det pædagogiske område at ledere ved ansættelsen skal tilbydes lederuddannelse og have tilbud om at starte diplomuddannelse i ledelse senest efter 3 år

20 14. Dagplejen skal være en attraktiv arbejdsplads Skal der kunne rekrutteres til dagplejen i fremtiden forudsætter det gode arbejdsvilkår Lønvilkårene i dagplejen afspejler ulighederne på det kønsopdelte arbejdsmarked FOA har ligeløn øverst på sin dagsorden

21 FOA stiller krav til politikerne Vi skal forpligte politikerne lokalt og centralt til at arbejde for udvikling af dagplejen FOA vil bede om klare udmeldinger fra folketingets partier frem mod det kommende folketingsvalg

22 Synliggørelse, dialog og handling Fastholdelse og udvikling af dagplejen sker ikke af sig selv Der er brug for at synliggøre dagplejens mange kvaliteter Der er brug for faglig og politiske dialog om dagplejens udvikling Og der er brug for fælles handling for en bedre dagpleje


Download ppt "Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d.17-18. maj 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google