Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale."— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale meder Internationale regler

2 1. Forbrugerombudsmanden Kontrollerer og fører tilsyn med at virksomheder overholder markedsføringsloven Kan give forbud, påbud og være part i retssager Kan forhåndsgodkende virksomheders tiltag Definere ”god markedsføringsskik”

3 2. God markedsføringsskik Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik, og i deres markedsføring vise hensyn til: Forbrugere Andre erhvervsdrivende Almene samfundsinteresser

4 2. God markedsføringsskik Markedsføring må ikke: Være diskriminerende Spille på frygt og overtro Opfordre til vold eller farlig adfærd Mærkbart forvride forbrugernes økonomiske adfærd – Hvis fx urigtige oplysninger har fået forbrugeren til at købe noget han ellers ikke ville have købt, hvis de rigtige oplysninger var kommet frem

5 3. Reglerne i markedsføringsloven Vildledning og utilbørlig markedsføring Forkert brug af kvalitetsmærke, fx øko- mærket Forkert prismarkedsføring, fx før-nu priser, prisbesparelser, mængderabat, slagtilbud, ophørsudsalg, outlets, garanti, lagersalg

6 3. Reglerne i markedsføringsloven Vildledning og utilbørlig markedsføring Påstande, anprisninger og salgsgas – påstande skal kunne dokumenteres, fx at varen er økologisk – Anprisninger og salgsgas kan forbrugeren godt geneskue, fx Fyns fedeste festival, Byens bedste frisør Aggressiv og utilbørlig markedsføring

7 3. Reglerne i markedsføringsloven Forbud mod skjult reklame En reklame skal kunne genkendes og identificeres Vi skal vide, når vi bliver udsat for markedsføring – Fx en advertorial – fremstår som en avisartikel, men det er i virkeligheden betalt reklame. Det skal klart fremgå

8 3. Reglerne i markedsføringsloven Sammenlignende reklamer Det er ok i en reklame, at sammenligne sig med andre produkter på markedet, men reklamen må fx ikke: Vildlede, kritisere, latterliggøre, nedvurdere Give anledning til forveksling med konkurrenter eller deres varer Snylte på andres varemærker Fremstille en vare, som er en kopi af et andet varemærke

9 3. Reglerne i markedsføringsloven Forbud mod SPAM – uanmodet henvendelse Forbud mod direkte markedsføring: For at sælge noget, må en virksomhed ikke henvende sig direkte til forbrugere, private eller offentlige virksomheder ved brug af fjernkommunikation, fx e-mail, sms. Undtagelse: Givet samtykke Undtagelse: Bestilling af bøger, abonnementer på aviser, blade, sygetransport, formidling af forsikringsaftaler

10 3. Reglerne i markedsføringsloven Forbud mod SPAM – uanmodet henvendelse Forbud mod direkte markedsføring: Undtagelse: Hvis virksomheden tidligere har solgt til kunden, og derfor har kundens e- mail adresse – Betingelse: Kunden skal kunne ”afmelde” sig Robinson-listen: En forbruger kan tilmelde sig Robinson-listen og frabede sig al henvendelse om markedsføring. – Virksomheden risikerer bøde ved henvendelse til forbrugere på Robinson-listen

11 3. Reglerne i markedsføringsloven Vejledning og brugsanvisning En virksomhed har pligt til at give kunden den nødvendige vejledning, brugsanvisning m.v. Hovedregel: På dansk Undtagelse: IT og software-produkter Mangelfuld vejledning er i strid med markedsføringsloven

12 3. Reglerne i markedsføringsloven Børn og unge Børn og unge er lette at påvirke og nemmere at præge Børn og unge forholder sig ikke kritiske overfor markedsføring på samme måde som voksne. Ikke opfordre til vold, bruge frygt eller overtro som virkemidler, udvise hensynsløs adfærd, anvendelse af rusmidler, alkohol m.v. Se uddrag af vejledning (Bogen side 192)

13 3. Reglerne i markedsføringsloven Salgsfremmende foranstaltninger Gratis reklamegaver, vareprøver, rabatkuponer, konkurrencer, spil, lodtrækninger, bonussystemer, tilgift osv Tiltaget skal være gennemskueligt for forbrugeren Oplysningerne skal være tydelige, klare og let forståelige Betingelser og begrænsninger skal fremgå

14 4. Markedsføring via sociale medier Reglerne i markedsføringsloven gælder også på de sociale medier Virksomheder kan indsamle brugeroplysninger/profiler via cookies Virksomheden har pligt til at give nødvendige oplysninger om sig selv – navn, cvr.nr., adresse, e-mailsadresse mv. Reklamer skal kunne identificeres Forbud mod uanmodet henvendelse, medmindre der er givet samtykke

15 5. ICC reklamekodeks Internationale regler ICC: International Chamber of Commerce ICC reklamekodeks – Sæt etiske regler for god reklamepraksis – ”Best practise” – Forbrugerombudsmanden bruger reglerne som fortolkningsbidrag ved vurdering af ”god markedsføringsskik”


Download ppt "Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google