Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016."— Præsentationens transcript:

1 Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016

2 Hvad tager man typisk med sig fra en coachende samtale? Større indsigt i egne ressourcer og handlemuligheder Nye forståelser og perspektiver på sagen Ideer til løsninger og handlinger Afklaring og beslutninger om hvad man vil gøre Energi og virkelyst Læringen omsættes til konkrete resultater eller ændringer i medarbejderens daglige arbejde. I får samtidig den optimale ramme for at få medarbejdernes syn på løsning af problemstillinger etc. En samtaleform der bringer det bedste frem ! Ilulissat

3 Hvad skal du være opmærksom på: ● Der skal være en tydelig kobling mellem coaching-samtalerne og de arbejdsmæssige mål. ● Coachingen er et middel til at understøtte opgaveløsningen. ● Der skal være kontinuitet mellem de coachende samtaler og de øvrige samtaler, uddelegering, medarbejdersamtaler, og andre situationer. ● Tid til – og aftaler om – coachende samtaler, opfølgning etc. skal indgå i arbejdspladsens struktur og planlægning. ● Der skal være overensstemmelse og troværdighed i brugen af coaching og Jeres ledelses-filosofi og ledelses-stil. Ilulissat

4 Funktionskædetænkning Funktionskædetænkningen er et rigtig godt værktøj til at opstille en fælles forståelsesramme, hvor leder og medarbejder i fællesskab udforsker den meningsgivende helhed, som funktionskæden udgør. Ilulissat

5 Funktionskædetænkning Kundebehov. Hvad er medarbejderens kunders primære behov? Opgaver. Hvad er medarbejderens vigtigste opgaver, praksisser og relationer? Kompetencer og mål. Hvad er medarbejderens forståelse af og ambitioner i forhold til hans rolle og kompetenceprofil (styrker og svagheder i forhold til at løfte de primære arbejdsopgaver)? Leder-medarbejderrelationen. En fælles afklaring af hvilke rammer, opgavetyper, samarbejdsformer med kolleger og hvilken ledelseshjælp, her under coaching, som bedst hjælper medarbejderen i dennes opgaveløsning og kompetenceudvikling. Ilulissat

6 Funktionskædetænkning Når de coachende samtaler sker ud fra funktionskædetænkningen, sættes den aktuelle arbejdsopgave i sammenhæng med de strategiske målsætninger og organisationen som helhed. Er arbejdspladsens mål eksempelvis at forbedre samarbejdet med forældrene markant, bør det have betydning for coachingsamtalerne – og for alle de øvrige samtaler i Jeres ledelse. Ilulissat

7 Funktionskæde - start med opgaven Ilulissat

8 Foucault og magt Det genstandsfelt der studeres, kan ikke som udgangspunkt antages at eksistere uafhængigt af magtforhold. Magten i form af f.eks. pædagogik, psykologi, teknikker, teknologier, viden, videnskab, politik, jura – dvs. humanvidenskabelige diskurser – er aldrig neutral og uafhængig af magtforhold. Når et fænomen i verden i talesættes dvs. eksempelvis formuleres, afgrænses, systematiseres og synliggøres via begreber eller teori og introduceres som forklaring eller forståelse er det gennemsyret af magt og dels et udtryk for at det er gjort muligt at studere og dels at det må studeres. Der er således altid en bagvedliggende strategi – bevidst som ubevidst – vis mål er at dominere og påvirke i en bestemt retning i det uundgåelige styrkeforhold, som er magten er et udtryk for. (Søren Lauridsen). Ilulissat

9 Verdensbilleder og sprog Ilulissat

10 Kontekst Kontekst = med-tekst For at etablere vellykket kommunikation er det essentielt at kunne arbejde med at sætte og afklare kontekster. Ilulissat

11 Kontekst Konteksten definerer eller bestemmer, hvilken mening eller betydning en adfærd, hændelse eller et udsagn skal tillægges: Sprog får mening i sin kontekst. Konteksten danner rammen om det vi ser og hører. Vi rammer noget ind, og lukker dermed også noget ude. Konteksten er ikke en entydig størrelse, men afhænger af de valg vi foretager – bevidst eller ubevidst – i forhold til, hvad der lukkes inde og ude. Konteksten er det, der fungerer som kontekst for den enkelte, og er dermed en flertydig størrelse. Ilulissat

12 Kontekstmarkører Batesons fire kontekstmarkører: STED: Hvis sted er det? Hvad er muligt på dette sted? Hvem sætter reglerne? Hvilke ”ritualer” hører til dette sted? TID: Hvilken tidsramme er sat af? Hvilken ”historisk epoke” udspiller talehandlingen sig inden for; giver den mening ind i? RELATION: Hvilken slags relation er i spil? Formelt set? Uformelt set? Stemningsmæssigt? Tidsmæssigt? INDHOLD: Hvad bliver sagt? Hvordan bliver det responderet? Hvad bliver muligt at respondere herefter (i lyset af sted, tid, relation)? Ilulissat

13 Gamemaster Der er to roller i sprogspillet: – Gameplayer (fokusperson) og – Gamemaster (coachen) Gamemaster-færdigheder er centrale for coachens måde at være i samtalen med fokuspersonen på. Ilulissat

14 Niveauer i samtalen Ilulissat

15 Forstyrrelser ! ● Et system forstyrres. ● Uden forstyrrelser ingen udvikling. ● En forstyrrelse kan være for meget, for lidt eller lige tilpas. ● Hvis forstyrrelsen er lige tilpas kan den få systemet til at ændre sig. ● Et spørgsmål er en forstyrrelse. ● Dine spørgsmål skal være tilpasse forstyrrelser for at medføre refleksion og muligheden for at tænke ”ud af boksen”. Ilulissat

16 Nøgleord og spejling Opbyggelse af fælles forståelse og tillid. 1. Brug nøgleord. 2. Gentag og spejl. 3. Prøv at sige noget mere om… 4. Fortæl lidt mere om det… 5. Vær gamemaster, tag ansvaret for samtalen og giv den anden plads til at reflektere. 6. Brug flipovers – tegn, skriv ned, lav et mindmap, hold overblikket og giv et overblik. Ilulissat

17 SUMO Ilulissat

18 Appreciative inquiry – udforskning Ros Værdsættelse Anerkendelse Ilulissat

19 Den anerkendende tilgang: Insisterer på, at der altid, i en hvilken som helst situation, er ressourcer til stede; at der altid er noget der fungerer, og at fokus skal rettes mod det. Således er også de spørgsmål, der stilles til fokuspersonen, værdsættende spørgsmål. Ilulissat

20 Løsningsfokuseret coaching Hvis det fungerer, så lad være med at lave det om. Hvis det har fungeret én gang, så gør det igen. Hvis det ikke fungerer, så hold op med det og gør noget andet. Forandringer er konstante og uundgåelige. Fremtiden forhandles og skabes. Små ændringer kan føre til store forandringer. Der er ikke altid en direkte forbindelse mellem problem og løsning. Intet problem optræder hele tiden. Stil spørgsmål i steder for at komme med forslag til løsninger. ” No nonsense ” tilgang. Ilulissat

21 5 F - modellen 1.Fokuser! Spidsformuler fokus som noget medarbejderen gerne vil opnå. 2.Forstå! Forstå fortiden, find bedste brugbare erfaringer, unikke undtagelser fra det vanskelige. 3.Forestil! Forestil fremtiden, - skab sammen med medarbejderen et stærkt billede af fremtiden, det ideelle billede. 4.Fastslå! Medarbejder og du vælger og forpligter på det der skal skabes, lav målsætninger, der hvor der er mest energi. 5.Frigør! Frigør handlingerne. Undersøg hvilke handlinger, lav en handlingsplan og aftal første skridt. Bygger på Appreciative Inquiry. Ilulissat

22

23

24


Download ppt "Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google