Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLars Toft Redigeret for ca. et år siden
1
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012
2
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Lederforeningens skriftlige rapport : BUPL satte Ledelse på agendaen Leder –tillidsrepræsentanter ( LTR ) Professionsfaglig ledelse Lederoverenskomst Politiske tendenser Nye institutionsstrukturer Inklusion af udsatte børn i almene institutioner
3
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Ny nordisk skole – institution. 3 mål : Udfordre alle børn og unge, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Styrke tilliden til dagtilbud og uddannelser med respekt for professionel viden og praksis. Derfor spiller vi ind med begrebet : –Ny nordisk ledelse Ny børne- og undervisningminister
4
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Ledelsen udøves som professionsfaglig ledelse – altså en ledelse der også bygger på den pædagogiske professions faglighed. Leder ↔ Pædagog ↔ Børn. Der er samme ”omgangstone” eller ledelsessyn hele vejen: Både lederen og pædagogen leder selvstændige individer, respekterer dem, støtter deres udvikling, bygger på akkumuleret viden etc. Ledelsen bygger på et processyn hvor udvikling er vigtigt – ledelsen bygger ikke på output hvor man evaluerer opnåelsen af på forhånd veldefinerede mål. Relationer er det centrale omdrejningspunkt for ledelsen – det handler om ledelse af pædagoger og andre medarbejdere, hvor det er relationsarbejdet der er i centrum Den eksisterende ledelse i de danske daginstitutioner (pædagogiske tilbud) er karakteriseret ved:
5
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 I det pædagogiske arbejde er der mange løsninger – og få absolutter. Tilsvarende har ledelsen mulighed for at vælge mellem mange mulige løsninger I pædagogisk arbejde er produktionsapparatet pædagogen selv, det betyder i modsætning til en maskine eller industrirobot at output ikke er 100 % forudsigeligt, men afhængigt både at pædagogen og barnet. Det tager ledelsen højde for. I pædagogisk arbejdet er fokus på udvikling af ”råstoffet” (barnet) ikke forarbejdning til en bestemt model
6
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Professionsfaglig ledelse – hvor professionsfagligheden bl.a. betyder fokus på brugeren i velfærdsydelsen; tværfaglighed og medbestemmelse Professionel ledelse i forhold til økonomi, struktur, rammer og beslutsomhed. Kerneydelse i centrum : –”livet” i dagtilbuddet er i centrum, –børnefællesskabet / barnet er i centrum Stå fast på pædagogiske værdier Ny type evaluering af institutioner for udvikling af individerne Ny Nordisk ledelse
7
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 ”Fremme udviklingen af livsduelige børn og unge med vilje og evne til at skabe værdi for de fællesskaber, de indgår i under deres opvækst og uddannelse og senere, på arbejdsmarkedet og i deres civile liv.” Vi skal uddanne unge til et samfund, som vi ikke ved, hvordan ser ud. Det stiller store krav til de unges livsduelighed – dels til deres evne til at indgå i fællesskaber og skabe værdi for andre og dels i evnen til at skabe sammenhæng i eget liv Om manifestpunkt 2
8
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Ny Nordisk ledelse Et fælles bud : Demokratiske nordiske værdier –tillid dialog, fælles ansvarlighed, samarbejde og inklusion. Ny nordisk ledelse skal værdier kombineres med professionsfaglig ledelsessyn –Ledelse er kontekst afhængig – kerne opgaven er med til at forme ledelse. –Arbejde med udfordrende ledelse,- forhandlet ledelses frem for Kontrolleret ledelse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.