Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats."— Præsentationens transcript:

1 Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats

2 Regeringsgrundlaget ”Regeringen vil føre en aktiv indsats for at nedbringe det langvarige sygefravær. Langtidssygemeldte skal bevare kontakten til arbejdsmarkedet i videst mulige omfang. Regeringen vil afskaffe varighedsbegrænsningen på sygedagpenge. I stedet vil regeringen styrke den aktive indsats.”

3 3 Processen  Tværministeriel sygedagpengeudvalg ( Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt Finansministeriet) fra januar 2012 til februar 2013  Politisk aftale mellem regeringen samt V, K, DF og LA den 18. december 2013  Lovforslag forventes fremsat 7. maj 2014.  Udkast til lovforslag sendt i ekstern høring 5. marts, frist for bemærkninger 24. marts kl. 10.00.

4 Nøgletal – Den eksisterende model  Ca. 400.000 modtagere af sygedagpenge om året  Knap 700.000 sygedagpengeforløb om året  Ca. 27.000 er fortsat sygemeldte efter 12 måneder  ca. 18.000 fortsætter derefter på sygedagpenge  ca. 9.000 falder for varighedsbegrænsningen  1.600 står efterfølgende uden indkomst ”det sorte hul”.

5 Overskrifter Kommune: Få elektrochok for at få sygedagpenge Kommunen har standset en svært deprimeret kvindes sygedagpenge, fordi hun har sagt nej til en behandling, der indeholder elektrochok. Kræftsyg kvinde kunne ikke få sygedagpenge Samtidig med, at en 56-årige kvinde fik at vide, at hun havde kræft, fik hun besked fra Kommunen om, at hun ikke længere var berettiget til at modtage sygedagpenge. Borgere drukner i sagsbehandlere I Aalborg har en 49-årig kontanthjælps- modtager hele syv sagsbehandlere og andre ansatte i socialforvaltningen, som hun skal holde kontakt med. En til selve kontanthjælpen, en til boligsikringen, en i familieafdelingen, en som støtte-person, en i aktiveringsprojektet, en i jobcenteret og en i misbrugscenteret. Om kort tid får hun den ottende – en jobkonsulent.

6 6 Reformens intentioner  Sygedagpengemodtagere skal have økonomisk sikkerhed under et sygdomsforløb  Indsats og opfølgning skal ske tidligt i sygdomsforløbet  Den virksomhedsrettede indsats skal styrkes og arbejdspladsen skal inddrages i størst mulig grad  Indsatsen skal afspejle borgerens behov for hjælp til at vende tilbage til arbejdsmarkedet  Sagsgangene i sygedagpengesager skal være så enkle som muligt  Man skal ikke miste sin forsørgelse, når man ikke ønsker lægelig behandling

7 Revurderingstidspunkt – 5 måneder  Efter en revurdering ophører retten til sygedagpenge efter udløbet af en måned, når ydelsen er udbetalt i mere end 22 uger (5 måneder) i de 9 forudgående måneder.  Opfylder den sygemeldte ikke en af forlængelses- reglerne og er personen fortsat uarbejdsdygtig, har personen ret til jobafklaringsforløb med ressource- forløbsydelse. 7

8 Forlængelsesreglerne 1)Revalidering er overvejende sandsynlig (uændret formulering), 2)Det er nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller anden afklarende foranstaltning – 69 uger, (uændret formulering – bortset fra perioden som har fået + 30 uger), 3)Den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling – 134 uger, (uændret formulering – bortset fra perioden som har fået +30) 4)Kommunen har påbegyndt en sag, der skal behandles hurtigst muligt i rehabiliteringsteamet med henblik på at afklare, om den sygemeldte er berettiget til fleksjob, førtidspension eller ressourceforløb, (ændret formulering som følge af føp/fleks-reform) 5)En læge vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom (ændret formulering), 6)Der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskade-sikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, eller (uændret formulering) 7)Der er modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension (ændret formulering). 8

9 Nøgletal – Den nye model  Ca. 400.000 modtagere af sygedagpenge om året  Ca. 64.300 er fortsat sygemeldte efter 5 måneder  ca. 43.000 fortsætter på sygedagpenge og ca. 6.600 fortsætter på en anden offentlig forsørgelse  ca. 14.700 fortsætter på jobafklaringsforløb

10 10 Ny opfølgningsmodel - 3 nye kategorier  Tre nye kategorier, hvor indsats afhænger af den sygemeldtes behov for hjælp til at vende tilbage til arbejdsmarkedet – fokus på de 12 pct. sager over 8 uger:  Kategori 1: Forventet raskmelding inden 8 uger: Ingen centrale lovkrav til, hvornår og hvordan der følges op samt til indholdet af opfølgningen (88 pct). [Undtagelse – de ledige]  Kategori 2: Sygemeldte med længerevarende, men forudsigelige forløb: Indsats, hvor der er et klart fokus på tilbagevenden i job igennem gradvis tilbagevenden.  Kategori 3: Sygemeldte med komplekse problemer skal hurtigst muligt have deres sag behandlet i de nye tværfaglige rehabiliteringsteams.

11 11 Ny opfølgningsmodel – lægeattest  I sager over 8 uger skal der indhentes lægeattest inden 1. opfølgningssamtale  Lægen skal blandt andet vurdere sygdommens betydning for mulighederne for at arbejde  Kommunen har således ved den første opfølgningssamtale nødvendige lægelige oplysninger til at igangsætte en indsats

12 Ny opfølgningsmodel - ”Fast-track”  Både arbejdsgiver og sygemeldte kan i sager over 8 uger anmode kommunen om ”Fast-track”  Ved ”Fast-track” skal kommunen gå i gang med opfølgningen max 2 uger efter, at arbejdsgiver eller sygemeldte har anmodet om ”Fast-track”  Der skal indhentes lægeattest  En lønmodtager kan sige ”nej tak” til ”Fast-track” 12

13 13 Jobafklaringsforløb  Personer, der ikke kan forlænges efter en af forlængelsesreglerne, overgår til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbs- ydelse (på kontanthjælpsniveau uden hensyn til egen formue og ægtefælle/samlever)  Jobafklaringsforløbet indeholder en individuel, helhedsorienteret og tværfaglig indsats, der skal bidrage til at udvikle arbejdsevnen  Rehabiliteringsteamet skal afgive indstilling om indholdet i indsatsen i jobafklaringsforløbet – frist på en måned

14 14 Jobafklaringsforløb (fortsat)  Et jobafklaringsforløb kan max vare 2 år – det er muligt at få flere jobafklaringsforløb. Inden udløbet af et jobafklaringsforløb vurderer kommunen, om borgeren har behov for et nyt jobafklaringsforløb  Inden borgeren får et nyt jobafklaringsforløb skal rehabiliteringsteamet lave indstilling om uarbejdsdygtighed og indhold i det nye jobafklaringsforløb  Intensiv kontaktforløb og samtale med sundhedskoordinator efter 3 ½ år, hvis risiko for jobafklaringsforløb i mere end 4 år

15 15 Mulighed for at sige nej til behandling  I en to-årig forsøgsperiode får borgeren mulighed for at afvise af deltage i lægelig behandling uden, at det får betydning for:  Sygedagpenge, fleksjob og førtidspension  Sagen skal forelægges klinisk funktion, der skal vurdere, om der kan anbefales en anden behandling  Det får ikke betydning for borgerens ret til sygedagpenge m.v., at borgeren heller ikke ønsker at deltage i den anden behandling, som klinisk funktion evt. kan anbefale

16 Øvrige elementer i reformen Beskæftigelseskravet for lønmodtagere skal opgøres ud fra oplysninger i eIndkomst Timefortjenesten for lønmodtagere skal opgøres ud fra oplysninger i eIndkomst Ledige skal have udbetalt arbejdsløsheds- dagpenge under de første 2 ugers sygdom Orientering til sygemeldte om rettigheder i henhold til pensionsaftaler m.v. 16

17 Ikrafttrædelse af reformen  Aftalen indfases sådan, at ingen sygemeldte risikerer at stå uden offentlig forsørgelse fra 1. juli 2014  Revurderingstidspunkt ved 5 måneder med jobafklaringsforløb samt den nye forlængelsesregel ved livstruende, alvorlig sygdom kommer 1. juli 2014.  Forsøget om muligheden for at sige nej til læge- behandling uden ydelsesmæssige konsekvenser iværksættes ligeledes 1. juli 2014.  5. januar 2015 træder resten af forslagene i kraft. 17

18 Ikrafttrædelses- og overgangsregler for så vidt angår revurderingstidspunktet og forlængelsesreglerne  Reglerne om revurderingstidspunktet og forlængelsesreglerne træder i kraft 1. juli 2014  Det betyder:  Personer, der mister sygedagpengene før 1. juli 2014 er omfattet af de gældende regler og sygedagpengene ophører således uden overgang til jobafklaring  Personer der den 1. juli 2014 eller senere bliver berettiget til sygedagpenge er omfattet af de nye regler.  Personer, der modtager sygedagpenge hen over 1. juli 2014, er omfattet af forskellige regler afhængig af, om den pågældende denne dato har modtaget sygedagpenge i under eller over 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder  Hvis der er modtaget sygedagpenge i 22 uger eller derunder, vil den pågældende fuldt ud være omfattet af de nye regler  Hvis der er modtaget sygedagpenge i over 22 uger, vil den pågældende være omfattet af den gældende varighedsbegrænsning på 52 uger i de forudgående 18 måneder. Disse personer, vil dog samtidig være omfattet af de nye forlængelsesregler, dog kun med hhv. 39 uger og 2 gange 52 uger i forlængelsesreglerne 2 og 3. 18

19 Genoptjening af sygedagpenge  Genoptjeningsreglen i sygedagpengelovens § 26 ophæves og udbetalingen af sygedag- penge fra kommunen kan således udbetales igen:  når den pågældende ikke længere, når man ser 9 kalendermåneder tilbage, har modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger, og  beskæftigelseskravet i § 32 eller § 42 er opfyldt 19

20 20


Download ppt "Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google