Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ann C. Lyngberg Afdelingslæge, ph.d. Sundhedsstyrelsen Ansøgning om varetagelse af specialfunktioner.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ann C. Lyngberg Afdelingslæge, ph.d. Sundhedsstyrelsen Ansøgning om varetagelse af specialfunktioner."— Præsentationens transcript:

1 Ann C. Lyngberg Afdelingslæge, ph.d. Sundhedsstyrelsen Ansøgning om varetagelse af specialfunktioner

2 2 Specialfunktioner  Specialfunktioner  Regionsfunktioner  Højt specialiserede funktioner  Specialfunktioner må fremover kun varetages efter godkendelse af Sundhedsstyrelsen  Der skal IKKE søges om varetagelse af hovedfunktioner

3 3 Ansøgning om specialfunktioner  Specialfunktioner på offentlige og private sygehuse skal godkendes  Ansøgninger om specialfunktioner på offentlige sygehuse fremsendes af regionerne  Private sygehuse kan fremsende ansøgning direkte til Sundhedsstyrelsen eller i samarbejde med en region  Samlet skal ansøgningsmaterialet give tilstrækkelig information til at kvalificere Sundhedsstyrelsens vurdering

4 4 Særligt for private udbydere  Der stilles samme krav til offentlige og private  Private sygehuse med driftsoverenskomst el.lign.  Skal opfylde samme krav som offentlige: sundhedsfaglige kernekrav og krav om forskning, udvikling og uddannelse  Private sygehuse, der varetager funktioner i medfør af reglerne om udvidet frit sygehusvalg  Skal opfylde de sundhedsfaglige kernekrav  Dog i særlige tilfælde også øvrige krav, fx hvis private varetager en betydelig del af den samlede aktivitet

5 5 Ansøgningsfrist  Ansøgningsfrist den 1. juni 2009  Ansøgning skal ske elektronisk til Specialeplanlaegning@sst.dk  Information kan findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk  Ansøgningsmaterialet skal anvendes  Gælder både for regioner og private sygehuse

6 6 Ansøgningsmateriale  Specifikt ansøgningsmateriale for hvert speciale  Det specifikke materiale findes under specialet  Følgende materiale skal indsendes  Specialeansøgning (anvend skabelonen)  Bilag 1. Samlet oversigt over specialer  Bilag 2. Specialespecifikt ansøgningsskema  Bilag 3. Adresseliste  Alt indsendt materiale vil være underlagt offentlighedsloven

7 7 Baggrundsmateriale Vejledende materiale  Forklaring til specialeansøgning og bilag  Følgebrev til ansøgningsmaterialet  Vejledning om udmøntning af Sundhedslovens §208 om specialeplanlægning  Notat vedr. generelle principper, krav og anbefalinger for specialeplanlægning  Notat vedr. ansøgningsproces  Notat vedr. formaliseret samarbejde  Præciseringsnotat

8 8 Specialevejledningerne  Specialevejledningerne er endelige for denne ansøgningsrunde og udstikker råderummet  Sundhedsstyrelsen vurderer løbende behovet for at revidere specialevejledninger  Aktuelle specialevejledninger kan findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk

9 9 Sundhedsfaglige kernekrav 1  Kapacitet og robusthed  Hele døgnet, året rundt  Sikre opbygning og udvikling af erfaring og fagligt miljø  3 speciallæger  Aktivitet, erfaring og ekspertise  Sundhedsfaglig erfaring og volumen på både individ-, enheds- og sygehusniveau  Tilstrækkelig aktivitet til at opnå, vedligeholde og udvikle erfaring inden for alle faggrupper  Kompetencer  Læger, plejepersonale og andet personale

10 10 Sundhedsfaglige kernekrav 2  Assistance, samarbejde og faciliteter  Generelt forudsættes samarbejde med andre specialer samt med andre sygehuse, der varetager tilsvarende funktioner – både på samme og højere funktionsniveau  Specialevejledningernes specifikke krav vedr. assistance fra eget speciale, andre specialer og evt. faciliteter  Konkret vurdering af den enkelte specialfunktion  Kvalitet og dokumentation  Sikre høj kvalitet i varetagelsen af specialfunktioner  Sikre at indsatsen løbende dokumenteres  Specifikke kliniske retningslinjer  Årlig statusrapport om opfyldelsen af kravene

11 11 Sundhedsfaglige kernekrav 3  Sammenhængende patientforløb  Generelt samarbejde om patientforløb med hovedfunktion, med andre specialfunktioner og ved overgange mellem primær- og sekundærsektor Desuden  Orientering til Sundhedsstyrelsen  Såfremt varetagelsen af funktionen ikke sker i overensstemmelse med de fastsatte krav og forpligtelser, fx hvis der i en periode opstår problemer med kapacitet, kvalitet, assistance fra eget speciale eller andet

12 12 Øvrige krav  Forskning, udvikling og uddannelse  Forsknings- og udviklingsopgaver i relation til funktionen. Der kan etableres en tværgående arbejdsdeling  Deltage i uddannelse inkl. lægelig videreuddannelse  Forsyningsforpligtigelse  Vurdering af nye og særlige ydelser  Gennemføre vurderinger/analyser og medicinske teknologivurderinger (MTV) før ny teknologi og nye behandlinger mv. tages i brug  Samarbejde om udbredelse  Udbredelse af funktioner, som er blevet almindeligt kendte og ukomplicerede – efter godkendelse fra Sundhedsstyrelsen

13 13 Organiseringen af specialfunktioner  Sikre sammenhæng mellem regionsfunktioner og højt specialiserede funktioner  Sikre sammenhæng med hovedfunktionsniveauet og med assisterende og samarbejdende specialer  Sikre koordinering mellem funktioner af samme art

14 14 Godkendt varetagelse af en specialfunktion  Kan kun varetages på det bestemte navngivne sygehus og på den fysiske lokalitet som er godkendt, dvs  Der er opnået selvstændig godkendelse af funktionen på matriklen  Eller der er opnået godkendelse af varetagelsen som led i en samarbejdsaftale, hvori indgår at hele eller dele af funktionen varetages på den givne matrikel  Undtaget er udefunktioner  Dvs det samme personale som på matriklen med specialfunktion varetager funktionen i mindre omfang på andre matrikler (fx udeambulatorium)

15 15 Formaliseret samarbejde  Forudsætter en skriftlig samarbejdsaftale  Sundhedsstyrelsen skal godkende et formaliseret samarbejde hvis  Samarbejdet omhandler en specialfunktion og  Specialfunktionen eller dele deraf ønskes varetaget på et andet sygehus end der, hvor funktionen søges selvstændigt godkendt  Redegørelse indgår i specialeansøgningen  Detaljeringsgrad mindst som ved selvstændig ansøgning  Fokus på faglige kernekrav fx relevant multidisciplinært samarbejde  Redegørelse for sikring af samarbejde, patientforløb mv  Hver specialfunktion beskrives for sig

16 16 Ansvar og dokumentation  Ansøgende part har ansvar for at det indsendte ansøgningsmateriale er korrekt og fyldestgørende  Ved indsendelse af ansøgningsmaterialet kræves generelt ikke specifik dokumentation  Sundhedsstyrelsen kan anmode om yderligere dokumentation  Private sygehuse skal redegøre for aftaler med regionerne om varetagelse af specialfunktioner

17 17 Specialeansøgningen  Varetagelse af en specialfunktion beskrives i specialeansøgningen for det speciale, hvori funktionen er beskrevet i specialevejledningen  Funktioner beskrives med det korte navn der er angivet i bilag 2b  Ikke unødvendige gentagelser  Det angivne maksimale antal sider er vejledende

18 18 Specialeansøgning – kapitel 1 og 2  Kort baggrund mhp forståelse af kapitel 3 og 4  Specialets organisering i godkendelsesperioden  Generelle overvejelser om bl.a. den planlagte organisering af specialet, sammenhæng på tværs af specialer, implementeringsplan og tidshorisont samt fremtidig udvikling.  Der ønskes ikke  Specifikke beskrivelser og overvejelser der relevant kan beskrives i de næste kapitler  Generelle beskrivelser af specialet, lærebogsstof, fremtidsønsker eller udtræk af fx specialets aktivitetstal

19 19 Specialeansøgning – kapitel 3 og 4  Beskrivelse af varetagelsen af specialfunktioner  Inkl. om kravene til varetagelse af funktioner opfyldes i overensstemmelse med specialevejledningen  For en specialfunktion  Minimum 3 speciallæger, der kan varetage den  Tilstrækkelig kapacitet og robusthed  Varetagelse hele døgnet, året rundt  Sikre opbygning og udvikling af erfaring og fagligt miljø  Kan være undtaget: små specialer, elektive eller meget små funktioner samt private rent elektive sygehuse  Der kan være særlige aftaler fx ved speciallægemangel  Evt. usikkerhedsmomenter bedes kommenteret  Fx hvordan rekrutteringen, oplæring mv sikres

20 20 Specialeansøgning - kapitel 3 og 4 - fortsat  Ved manglende opfyldelse af kravene  Skal dette specifikt redegøres for  Inkl. baggrund og den forventede betydning heraf  Hvordan der kompenseres for manglerne  Hvis et samarbejdende speciale/facilitet ikke forefindes på sygehuset redegøres for samarbejde med det pågældende speciale/facilitet  Der ønskes ikke  Gentagelse af beskrivelsen af opfyldelsen af krav  fx i afsnit 4.3 (højt specialiseret niveau) såfremt samme krav er opfyldt i afsnit 3.3 (regionsfunktionsniveau)  Generelle opgørelser  fx af vagtplanlægning eller af det medicinske udstyr

21 21 Bilagene  Bilag 1. Samlet oversigt  Bilag 2. Specialespecifikt ansøgningsskema  Bilag 2a: ark ”Placering”  Bilag 2b: ark ”Sygehus”  Bilag 3. Adresseliste  Bilagene skal  Supplere specialeansøgningen, særligt kapitel 3 og 4  Tjene som overblik over de ansøgte funktioner

22 22

23 23

24 24 Bilag 1 og 2a  Bilag 1 angiv de relevante fysiske matrikler  Bilag 2a angiv matrikler med  En eller flere regionsfunktioner  En eller flere højt specialiserede funktioner  Formaliseret samarbejde angives som FS

25 25 Bilag 2b  Et skema (ark) for én afdeling på én matrikel  De anførte funktioner er sprogligt forkortede  Udfyld alle kolonner for ansøgte funktioner  Inkl. befolkningsunderlag  Dog kun de relevante tal for volumen og aktivitet  Planlagte afvigelser  Skal kommenteres i kapitel 3 og 4  Særligt gældende, hvis kravene ikke opfyldes, herunder også hvis volumen, befolkningsunderlag, assistancetider, antal speciallæger mv. ikke opfyldes

26 26 Bilag 2b - fortsat  Oplys matrikel-entydig SKS-kode mhp entydig identifikation  Oplys hvorvidt der er tale om skøn eller udtræk  Oplys om status for landsdækkende/egne retningslinjer og kvalitetsdatabaser  Hvis der ikke er egne retningslinjer og monitoreringsdatabase bedes dette kommenteret  Oplys om evt. relevant forskning og uddannelse

27 27 Tidsperspektiv  Sundhedsstyrelsens specialevejledning fra 2001 er aktuelt gældende  Angiv hvornår evt. organisationsændringer mv. planlægges  Beskriv hvor og hvordan funktionen varetages indtil den endelige organisering  Forventes implementeret senest med udgangen af 2010 medmindre andet aftales  Senere ændringer af organiseringen skal godkendes af Sundhedsstyrelsen

28 28 Godkendelse  Beslutning om godkendelse af specialfunktioner forventes oktober 2009  Efter vurdering af den enkelte ansøgning samt vurdering af varetagelse på tværs af landet  Ansøgere meddeles hvilke funktioner, der må varetages på hvilke sygehuse, evt. ledsaget af kommentarer og supplerende krav  Offentliggøres på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk  Godkendelse indtil næste ansøgningsrunde, dvs. typisk 3 år

29 29 Spørgsmål  Spørgsmål indsendes til Sundhedsstyrelsen via e-mail til specialeplanlaegning@sst.dk  I særlige tilfælde kan der rettes telefonisk henvendelse


Download ppt "Ann C. Lyngberg Afdelingslæge, ph.d. Sundhedsstyrelsen Ansøgning om varetagelse af specialfunktioner."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google