Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Photo: Hans Henrik Knoop, 2007. Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Photo: Hans Henrik Knoop, 2007. Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,"— Præsentationens transcript:

1 Photo: Hans Henrik Knoop, 2007

2 Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet, 2011

3 2006 Hans Henrik Knoop

4 RÆSONNEREN System 2 PROCES Begrebsmæssige repræsentationer Fortid, nutid og fremtid Kan udløses af sproget (Daniel Kahneman i: Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik, Lyhne & Knoop, 2008) PROCES OG INDHOLD I KOGNITIVE SYSTEMER Hurtig Parallel Automatisk Ubesværet Associerende Langsomt indlærende Emotionelt Langsom Seriel Kontrolleret Indsatskrævende Regelstyret Fleksibel Neutralt Percepter Aktuel stimulation Stimulusbunden INDHOLD PERCEPTION / INTUITION System 1

5 LYSTEN TIL AT LÆRE OVERLEVER MØDET MED FAGLIGHEDEN Faciliteter og metoder som både er attraktive i sig selv (så deltagerne generelt får lyst til mere) og effektive som afsæt for disciplineret faglig aktivitet (så deltagerne får lyst til mere) Kobling af praksis og teori Mere fagligt disciplineret og mere kreativt Mindre fagligt disciplineret og mindre kreativt Fysik Kemi Biologi Psykologi Teknologi Sundhed Intuitiv forståelse: Stærke sanse-motoriske oplevelser Dybere videnskabelig forståelse: stærke fagligt-disciplinerede oplevelser Dybere videnskabelig forståelse: stærke fagligt-disciplinerede oplevelser Hans Henrik Knoop, 2010

6 Photo: Hans Henrik Knoop, 2007 Stabilitet og bevægelse – Samtidig !

7 © Photo: Hans Henrik Knoop, 2006 Stabilitet og bevægelse – Samtidig !

8

9 ∞ Angst HøjA3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed 0 0LavKompetenceHøj ∞ (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991) Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet, 2010

10 Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer og kompetencer Umiddelbar, tydelig og ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig (, 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet, 2010

11

12 Photo: Hans Henrik Knoop, 2008 Calm, yet full of life - Simultaneously !

13 Hans Henrik Knoop 2008 Calm, yet full of life - Simultaneously !

14 Resultat: Forøget kompetence Oplevelse: Spontant motiverede positive emotioner Resultat: Forøget kreativitet Oplevelse: Spontant motiveret mening Oplevelse: Spontant motiveret engagement Oplevelse: Spontant motiverede sociale relationer Forudsætninger: God æstetik og funktionel indretning Forudsætninger: Betryggende medspil og oplevelsesrigt modspil Forudsætninger: Frihedsgrader, energigivende mål, få gode regler, fleksibel sværhedsgrad, berigende evaluering og mulighed for fordybelse Forudsætninger: Brugbarhed Gode begrundelser Oplevelse: Potentiel energi i form af nysgerrighed og foretagsomhed Trivsel, læring og kreativitet: forudsætninger, oplevelser og resultater Basis: Udfoldelse af individuelle styrker i hverdagen Proces: læring og kreativitet Lyst til at lære mere Lyst til at skabe mere

15 ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SPONTANT SELVORGANISERENDE Hans Henrik Knoop, 2010

16 ALLE LEVENDE ORGANISMER ER UNDERLAGT… …TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER Hans Henrik Knoop, 2010

17 ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SÅLEDES AFHÆNGIGE AF AT KUNNE… …SELVORGANISERE UNDER TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER Hans Henrik Knoop, 2010

18 Økonomi - Videnskab - Politik Krav om at lære Lyst til at lære Natur - Psykologi - Samfund/Kultur Forudsætter viden Forudsætter kontakt Forudsætter ledelse Forudsætter LIGE MEGET hensyn til folks forskellighed OG til folks fællesskaber Mødet mellem krav og lyst Meningsfuldt engagement Hans Henrik Knoop, 2010

19 Hvis kravene om at lære kvæler lysten til at lære, betyder det bl.a., at man får en uinspirerende hverdag, lærer langsommere, glemmer hurtigere, bliver mindre kreativ, bliver mindre ansvarlig og får mindre lyst til videre uddannelse. Til ingen verdens nytte  Alle taber herved !

20

21

22 Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag.Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug.Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund.Når lysten til at lære overlever mødet med skolen Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Creativity, Wisdom and Trusteeship Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass.Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University.Good Work in a Complex World Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag.Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk ForlagKognition & Pædagogik Test dine karakterstyrker her: www.viasurvey.orgwww.viasurvey.org Test din positivitetsratio her: www.positivityratio.com/single.phpwww.positivityratio.com/single.php Min hjemmeside på DPU / Århus Universitet: www.dpu.dk/om/knoopwww.dpu.dk/om/knoop 5th European Conference on Positive Psychology: www.ecpp2010.dkwww.ecpp2010.dk UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKS

23 PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET


Download ppt "Photo: Hans Henrik Knoop, 2007. Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google