Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ​ Velkommen til temamøde om ​ psykisk APV på AU 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ​ Velkommen til temamøde om ​ psykisk APV på AU 2016."— Præsentationens transcript:

1 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ​ Velkommen til temamøde om ​ psykisk APV på AU 2016

2 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Lær om:  At bruge APV-rapporten til at videreudvikle jeres lokale arbejdsplads  At skabe ejerskab til APV-opfølgningen gennem dialogmøder  Stress og stresshåndtering BLIV KLAR TIL AT HANDLE PÅ APV-RAPPORTERNE

3 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular MØDETS PROGRAM: OPFØLGNINGENS 4 TRIN ​ Læsning: De tre læsninger ​ Dialog (+ pause): Afprøvning af dialogmetode ​ Prioritering og planlægning: Handlingsplaner ​ Indsatser: Stress som eksempel

4 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular FULDEND EN ELLER FLERE SÆTNINGER… o Det bedste ved sidste APV-opfølgning var da… o Det, der havde størst effekt, var da… o I forhold til den APV-opfølgning vi står overfor nu, tror jeg, det er allervigtigst at… o Mine bedste idéer til at skabe ejerskab og opbakning til opfølgningen er…

5 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light OPFØLGNING PÅ APV

6 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light LÆSNING 1: DEN KLASSISKE

7 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light LÆSNING 2: DE LAVTHÆNGENDE FRUGTER

8 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light LÆSNING 3: DET MEST VELFUNGERENDE

9 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ To og to sammen: ​ Med de ”briller”, I har fået tildelt, hvad får I så øje på af indsatsområder? OPGAVE

10 RAPPORTEKSEMPEL 2013 V. INSTITUT- OG CENTERLEDELSE (‘Altid’/’Næsten altid’ + ‘Ofte’))

11 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ INVOLVÉR ​ INVOLVÉR!!! HVORDAN SKABER MAN EJERSKAB OG OPBAKNING TIL OPFØLGNINGSARBEJDET?

12 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular EFFEKTFULDE DIALOGMØDER ​ Selv at styre opfølgningen ​ i stedet for at opfølgningen styrer os

13 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. Hvad er formålet med dialogmødet hos jer? 2. Hvad skal udbyttet ved at lave dialogmøder være for hvem? 3. Hvilken metode er så hjælpsom til dialogmødet? - Hvem skal inddrages hvornår for at skabe det rette ejerskab? - Hvordan skal tallene udforskes/behandles? STIL SKARPT PÅ FORMÅL OG UDBYTTE FØR I VÆLGER METODER

14 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular WWW.AU.DK/PSYKISKAPV ​ Find forskellige dialogmetoder her

15 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular WWW.AU.DK/PSYKISKAPV ​ Prioritering og planlægning = ​ Udarbejdelse af handlingsplaner

16 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HANDLINGSPLAN FOR PSYKISK APV INDSATSOMRÅDE:  Eks. Nærværende ledelse MÅL:  Eks. Klar ledelsesstruktur med afklarede roller PRIORITERING (1, 2, 3, etc.) TILTAG (Tilføj tiltag for hvert organisatorisk niveau) ANSVARLIG FOR TILTAG (Evt. hjælper) FRIST (Dato) STATUS Vælg status

17 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular GODE RÅD IFT. HANDLINGSPLANER ​ Der skabes størst mulighed for ændringer i arbejdsmiljøet, hvis handlingsplanen… ​ 1) Er aktuel for medarbejderne. Fx ved at de selv formulerer den på et dialogmøde 2) Er forholdsvis kortfattet og prioriteret 3) Har tiltag der er klart formulerede, som noget der kan handles på 4) Indeholder tiltag for flere af organisationens niveauer, så der er mange, der arbejder for det samme - med tiltag indenfor deres råderum

18 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STRESS – HVAD OG HVORDAN

19 AARHUS UNIVERSITET AU 3 POINTER Viden om stress er nødvendig Viden om hvad stress er og hvornår stress bliver skadelig Viden og kendskab til egne kilder til stress Viden og kendskab til egne stressreaktioner og symptomer Dialogen er det vigtigste redskab Fælles sprog om stress – undgå begrebsforvirring Systematiske dialoger omkring stress - undgå tabu Dialog er vejen til åbenhed, socialt støtte og fælles ansvarlighed Tag ansvar Forstå kompleksiteten i ansvaret for stress – undgå ansvarsforskydning Skab klarhed over opgaver, ansvar og roller ift. at opdage, forebygge og håndtere skadelig stress hos jer

20 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular 1) Hvad er stress og hvad er stress ikke? 2) Hvordan spotter man den sundhedsskadelige stress hos sig selv og andre? 3) Hvad kan man gøre for at forebygge og håndterer stress på en god måde på arbejdspladsen? DEN NÆSTE HALVE TIME I OVERSKRIFTER

21 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HVAD ER STRESS? ​ Der findes ingen entydig definition - selv i videnskabelige kredse bruges begrebet til at beskrive forskellige ting ​ Begrebsforvirringen gør det svært – skaber forvirring, handlingslammelse og tabu ​ Stress er et komplekst fænomen hvor både fysiologi og psykologi spiller en rolle

22 AARHUS UNIVERSITET AU Belastning Tid GRØN ZONE GUL ZONE RØD ZONE ” Oppe at køre” ”Føler mig stresset” Oplever kortvarigt ”mer-energi” og effektivitet Forbigående fysiske symptomer STRESS SOM KORTVARIGE REAKTIONER Siger ikke meget om egen tilstand Oplever trang til at trække sig og er måske mere irritabel og utålmodig end vanligt, ”sprød uden filter”. Øgning af især kognitive og fysiske symptomer: problemer med opmærksomhed, koncentration og hukommelse, manglende overblik og ”selvfornemmelse”, fordøjelsesbesvær, søvnløshed, hjertebanken, infektioner, træthed, Tavshed, øget trang til at trække sig, grådlabil, erkendelsesvanskeligheder Forværring af kognitive, psykiske og fysiske symptomer Risiko for stressinduceret depression STRESS SOM LANGVARIG TILSTAND Stress-tærskel

23 AARHUS UNIVERSITET AU TIDEN SPILLER EN AFGØRENDE ROLLE GRØN ZONE  Akut stress (forbigående aktivering)  Normalt  Tændt  Flow  Nærvær  Livgivende RØD ZONE  Kronisk stress (vedvarende aktivering)  Ondt  Lukket ned / Udbrændt  (S)low  Fravær  Livstruende

24 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular SÅ STRESS ER ALTSÅ… En reaktion i vores krop, der er naturlig og hensigtsmæssig så længe den er kortvarig og der er balance mellem aktivering og deaktivering over tid. Ikke i sig selv en sygdom, men længerevarende tilstande af stress kan påvirke helbredet og arbejdsevnen negativt og derfor være årsag til sygefravær. Noget vi bør forholde os alvorligt og ansvarligt til og også anvende ordet stress med omhu i den daglige tale…

25 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular DERFOR ER DET VIGTIGT…. At vide hvad der kendetegner én, når man har det godt, så man kan reagere ved længere tids afvigelser At reagere med små justeringer, når de første stresssymptomer melder sig – det er her man har allerflest muligheder At lægge mærke til forandringer i adfærd og ageren over tid, hos sig selv og sine kollegaer, og spørge ind hvis man er bekymret… det kan gøre en stor forskel

26 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular ​ Hvem har hvilket ansvar? Stress rammer den enkelte, men påvirker uanset årsag arbejdet, når symptomerne bliver svære… Alle har del i ansvaret i forhold til at… - opdage - forebygge - håndtere …stress på arbejdspladsen FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF STRESS PÅ ARBEJDSPLADSEN

27 AARHUS UNIVERSITET AU Grøn zone Dagligdag – ”Flow” Gul zone De første symptomer på stress Rød zone Alvorlige tegn på stress - Risiko for sygemelding MEDARBEJDERENS ANSVAR FOREBYGGELSE Lære om stress og egne stressreaktioner Bruge sin viden til at forebygge stress Medvirke til at skabe en kultur, hvor der tales åbent og ærligt om trivsel og stress DIALOG OG HANDLEPLAN Tage vare på sig selv i hverdagen Tage symptomer alvorligt og reagere på dem Kontakte leder/TR/AMR ved vedvarende symptomer Få udarbejdet en handlingsplan og være med til løbende at evaluere planen INTERVENTION Vilje til at arbejde med situationen Modtage professionel hjælp og støtte

28 AARHUS UNIVERSITET AU FOREBYGGELSE Være opmærksom på stresssignaler hos kolleger Medvirke til at skabe et en kultur præget af fælles ansvar og social støtte Medvirke til at skabe en kultur hvor der kan tales åbent og ærligt om trivsel og stress Grøn zone Dagligdag – ”Flow” Gul zone De første symptomer på stress Rød zone Alvorlige tegn på stress - Risiko for sygemelding KOLLEGERS ANSVAR INTERVENTION Yde social støtte og opbakning – spørg om det du er i tvivl om i stedet for at være tavs Være med til at sikre fælles ansvarlighed for evt. opgaver der skal løses ifm. sygefravær af kollega DIALOG OG HANDLEPLAN Hvis man konstaterer stress hos kollega  tage dialog og udtrykke sin bekymring. Eventuelt aftale at man vil orientere ledelse/TR/AMR/HR Yde støtte og opbakning og være med til at sikre åbenhed og fælles ansvarlighed

29 AARHUS UNIVERSITET AU Grøn zone Dagligdag – ”Flow” Gul zone De første symptomer på stress Rød zone Alvorlige tegn på stress - Risiko for sygemelding LEDERENS SÆRLIGE ANSVAR FOREBYGGELSE Sørge for at have den nødvendige viden og kompetencer som leder Udarbejde lokale retningslinjer for afdelingen - Lav aftaler. Tilbyde viden om stress til medarbejderne – sikre løbende dialog og åbenhed Være opmærksom på stresssignaler Indføre årlige systematiske forebyggende aktiviteter (MUS og evt. temamøde el. GRUS) DIALOG OG HANDLEPLAN Dialog med medarbejderen Udarbejde handlingsplan Evaluere/revurdere handlingsplan Analysere udløsende faktorer på arbejdspladsen også mhp. forebyggelse blandt øvrige medarbejdere Fokusere på hele afdelingen ift. belastning/prioritering INTERVENTION Sætte stressbehandling i værk Skabe overskuelige rammer Sikre trinvis tilbagevendingsplan og styring af opgave- kompleksitet ved sygemelding Fokusere på hele afdelingen ifm. løsning af opgaver i fraværet af medarbejder samt dialog om stress og håndteringen evt.- GRUS

30 AARHUS UNIVERSITET AU FOREBYGGELSE Indføre systematiske måder til at opdage og forebygge stress på (fx APV, MUS mv.) Tilbyde viden/ kompetenceudvikling til lederne (workshops, stressindikator-test) Udarbejde overordnede retningslinjer/anbefalinger ift. stresshåndtering (hjemmeside, pjece mm) Anbefalinger til koordinering af ansvar/opgaver ml. AMR/TR/Leder Grøn zone Dagligdag – ”Flow” Gul zone De første symptomer på stress Rød zone Alvorlige tegn på stress - Risiko for sygemelding ORGANISATIONENS ANSVAR DIALOG OG HANDLEPLAN Sikre overordnede retningslinjer/materiale til hjælp for ledere og medarbejdere til at håndtere hvis medarbejdere udviser alvorlige symptomer på stress. Sikre hjælp og støtte til lederne ifm. at tage dialoger og lave en handlingsplan – sikre fastholdelse. INTERVENTION Forholde sig til kvalitet og krav til det tilbud om hjælp man giver medarbejderne (Dansk Krisekorps ordning) Forholde sig til generelle tiltag der hjælper lederne i sygefraværs- og tilbagevendingsperioden, så tilbagefald eller flere tilfælde forebygges.

31 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular ARBEJD LOKALT MED STRESS… Hvad skal der gøres hos jer I grøn, gul og rød zone? Aftal hvem der har hvilket ansvar hvornår og husk at tale om det igen Klæd systemet på og lav nogle gode aftaler, før I står midt i det… Eksempel - Man henvender sig selv, hvis man oplever/føler sig stresset og har svært ved at overskue sit arbejde. - Man reagerer, når man bekymrer sig for en kollega – først direkte til vedkommende og derefter til lederen. - Som leder reagerer du på bekymringer og taler med vedkommende det drejer sig om. Det er din pligt.

32 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular SNAK MED DIN SIDEMAND ​ Med tanke på det du har hørt om stress i dag › hvad er du blevet mindet om? › hvad er du blevet inspireret til?

33 AARHUS UNIVERSITET AU 3 POINTER Viden om stress er nødvendig Viden om hvad stress er og hvornår stress bliver skadelig Viden og kendskab til egne kilder til stress Viden og kendskab til egne stressreaktioner og symptomer Dialogen er det vigtigste redskab Fælles sprog om stress – undgå begrebsforvirring Systematiske dialoger omkring stress- undgå tabu Dialog er vejen til åbenhed, socialt støtte og fælles ansvarlighed Tag ansvar Forstå kompleksiteten i ansvaret for stress – undgå ansvarsforskydning Skab klarhed over opgaver, ansvar og roller ift. at opdage, forebygge og håndtere skadelig stress hos jer

34 AARHUS UNIVERSITET AU Tak for i dag www.au.dk/psykiskapv apv@au.dk


Download ppt "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ​ Velkommen til temamøde om ​ psykisk APV på AU 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google