Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler."— Præsentationens transcript:

1 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler

2 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Forbrugeraftaler I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4. Forbrugerens fortrydelsesret 4.1 Aftaler om køb indgået uden for fast forretningssted 4.2 Fjernsalg 4.3. Udøvelse af fortrydelsesret ved køb af varer 4.4. Fjernsalgsaftaler om finansielle tjenesteydelser 5. Urimelige aftaler 6. Værneting og lovvalg

3 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 1. Forbrugeraftaleloven (FBL) Lovens formål: Beskyttelsespræceptiv – loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren, FBL § 33. Forbrugeraftale: Indgås mellem to parter, hvor den erhvervsdrivende indgår aftalen som led i sit erhverv, mens den anden part (forbrugeren) handler uden for sit erhverv, jf. FBL § 2, stk. 1. Erhvervsdrivende formidlere: En erhvervsdrivende formidler, der skaber kontakt imellem private handlende, skal også overholde forbrugeraftaleloven – se sag om QXL (internet-auktionsudbyder), s. 125.

4 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 1. Forbrugeraftaleloven (FBL) Skærpede krav ved B2C ift B2B: Virksomheder der handler med forbrugere, skal overholde forbrugeraftaleloven. Bevisbyrde - aftaletype: Den erhvervsdrivende, som påstår aftalen ikke er en forbrugeraftale, har bevisbyrden for sin påstand, jf. FBL § 2, stk. 2. Forbrugerombudsmanden(FOB): Særligt FOB fører tilsyn med at forbrugeraftaleloven overholdes – se www.forbrug.dkwww.forbrug.dk

5 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2. Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod uanmodet telefonisk eller direkte henvendelse til forbrugere på deres bopæl, arbejdsplads eller andre steder, hvor der ikke er almindelig adgang, fx skoler og foreninger, hvis henvendelsen fra virksomheden har til formål at opnå en aftale med forbrugeren, jf. FBL § 4, stk. 1. Undtagelser: FBL § 4, Stk. 2 – henvendelse må gerne ske hvis det handler om: Bestilling af bøger, Tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter Formidling af forsikringsaftaler og Tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport.

6 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2. Forbud mod uanmodet henvendelse ( telefonsalg) Ved henvendelser omfattet af FBL § 4, Stk. 2, bestilling af bøger, abonnementer på aviser mv. skal forbrugeren ved hvert opkald have oplysning om: Den erhvervsdrivendes identitet, Navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med, Telefonsælgerens forbindelse til den erhvervsdrivende, og Det kommercielle formål med henvendelsen. Virksomheden bør tjekke Robinson-listen inden henvendelse Derudover gælder markedsføringslovens § 6, stk. 5: Den erhvervsdrivende skal ved den første henvendelse til forbrugeren, oplyse om retten til at frabede sig uanmodede henvendelser fra den erhvervsdrivende i fremtiden.

7 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2. Forbud mod uanmodet henvendelse Henvendelse må gerne ske: På offentlige steder, hvortil der er almindelig adgang, fx gader, veje, pladser og andre steder som fx togstationer og restauranter. Til virksomheder og offentlige institutioner, hvis henvendelse vedrører tilbud om bestilling af varer og ydelser, der anvendes i virksomheden/institutionen. På bopælen, hvis det ikke har med erhvervsmæssigt salg at gøre, fx henvendelser vedrørende religion, indsamlinger til velgørende formål, salg af lodsedler, spørgsmål i forbindelse med markedsundersøgelser mv.

8 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2. Forbud mod uanmodet henvendelse Aftalen er ugyldig: Aftaler indgået i strid med FBL § 4 er ugyldig, jf. FBL § 5. Bødestraf: Det kan være forbundet med bødestraf, for virksomheden, at handle i strid med forbrugeraftaleloven, jf. FBL § 34 - se H&M sag om opringninger på mobiltelefoner. Robinson-listen: En forbrugers tilmelding til Robinson-listen skal forhindre henvendelser fra virksomheder om produkter omfattet af FBL § 4, stk. 2. Overtrædelse straffes med bøde.

9 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 3. Forbud mod negativ aftalebinding En forbruger kan som udgangspunkt ikke blive bundet ved sin passivitet. Ses særligt inden for TV/sattelitaftaler, IT/internetforbindelser, avis- og blad abonnementer Hvis en forbruger modtager en vare fra en virksom- hed, som han ikke har bestilt, og det ikke skyldes en fejl, kan forbrugeren beholde varen uden at skulle betale. Det samme gælder for tjenesteydelser/arbejde som en erhvervsdrivende udfører, uden at forbrugeren har bedt om det. Området er tæt forbundet med princippet om god markedsføringsskik, jf. MFL § 1.

10 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. Forbrugerens fortrydelsesret Forbrugeraftaleloven Fortrydelsesret: En ret for forbrugeren til uden angivelse af begrundelse, at træde tilbage fra en aftale, som ellers ville være bindende for forbrugeren. HR: Ingen fortrydelsesret i dansk ret Undtagelse: FBL § 18, stk. 1. Forbrugeraftaler indgået ved fjernsalg. Forbrugeraftaler indgået uden for fast forretningssted.

11 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Fortrydelsesret Andre særregler Fortrydelsesret ved køb af fast ejendom, jf. lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom. En køber kan fortryde et køb af en fast ejendom i 6 hverdage fra aftalens indgåelse, mod samtidig betaling af en godtgørelse til sælger på 1% af kontantkøbesummen. Fortrydelsesret ved indgåelse af forsikringsaftaler 14 dage fra forsikringsaftalens indgåelse, dog 30 dage hvis aftale om livsforsikring eller individuelle pensionsordninger, FAL § 34i-k

12 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Fortrydelsesfristen 14 dage Beregning Fortrydelsesfristen beregnes fra forskellige tidspunkter, jf. FBL § 19, stk. 2 – aftale om køb af: Tjenesteydelse – beregnes fra aftalens indgåelse Flere varer der leveres enkeltvis – beregnes når den sidste vare er i forbrugerens fysiske besiddelse Flere varer der leveres i partier – beregnes fra det sidste parti er i forbrugerens fysiske besiddelse Varer der leveres regelmæssigt over en periode – beregnes fra den første vare er i forbrugerens besiddelse Levering af vand, gas, elektricitet m.v. samt varer med digitalt indhold – beregnes fra aftalens indgåelse Den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger om fortrydelsesret mv., som det påhviler den erhvervsdrivende at give forbrugeren på papir eller andet varigt medium.

13 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. Forbrugerens fortrydelsesret Forbrugeren har fortrydelsesret i: Forbrugeraftaler indgået ved fjernsalg Forbrugeraftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted

14 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4.1 Aftaler indgået uden for forretningssted Aftalen er indgået et andet sted end der hvor den erhvervsdrivende sælger har sit forretningssted, fx Homeparties, salgsdemonstrationer under udflugter, udstilling/messe, marked. Den erhvervsdrivende har pligt til at give tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten og hvortil henvendelse kan ske. Oplysning skal gives: Ved mødet med forbrugeren. Ved varesalg – når varen overgives eller leveres fysisk til forbrugeren. Fortrydelsesfristen begynder først at løbe, fra det tids- punkt forbrugeren modtager oplysningerne.

15 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4.2 Fjernsalg Fjernsalg er en aftale om salg af varer eller salg af tjenesteydelser, eller aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser. Aftalen indgås på afstand ved fjernkommunikation, fx e-handel, aftale indgået pr. e-mail, telefonsalg, katalog- og postordresalg. Den erhvervsdrivende og forbrugeren mødes ikke fysisk ved aftalens indgåelse. Forbrugeren har ikke haft mulighed for at afprøve eller undersøge salgsgenstanden. Aftalen skal være indgået, som led i et system for fjernsalg, og den skal drives af den erhvervsdrivende, fx en aftale om køb, indgået via virksomhedens hjemmeside.

16 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Varer og ikke-finansielle tjenesteydelser Oplysningspligt I rimelig tid inden aftalen indgås, skal den erhvervs- drivende give forbrugeren oplysninger, fx om: Den erhvervsdrivendes navn og forretningsadresse, tlf. numre, e-mailadresse m.v. Varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber. Den samlede pris, inkl. gebyrer, moms og afgifter, øvrige ekstra-omkostninger, fx til levering, bestillingstakster, servicetakst. Betalingsvilkår, leveringsvilkår, aftaleperiode, eventuel uopsigelighedsperiode og opsigelsesvilkår. Oplysninger om der er fortrydelsesret og hvordan den kan udøves, herunder om forbrugeren skal betale for tilbagelevering af en vare Oplysningerne skal være klare og forståelige.

17 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Varer og ikke-finansielle tjenesteydelser Oplysningspligt Oplysningerne skal meddeles på papir eller andet varigt medium. Snarest muligt efter aftalens indgåelse, skal der gives oplysninger om: Fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt Betingelserne for at fortryde Fremgangsmåden ved forbrugerens brug af fortrydelsesretten og Hvortil/til hvem fortrydelse kan meddeles Ved køb af varer som skal sendes til forbrugeren, skal oplysning om fortrydelsesfristen gives senest ved varens overgivelse. Hvis oplysning først kommer frem senere, løber fristen fra oplysningerne er modtaget

18 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Varer og ikke-finansielle tjenesteydelser Forsinkelse med levering Hvis leveringstidspunkt ikke er aftalt: Varen/tjenesteydelsen skal leveres inden 30 dage fra bestillingen, jf. FBL § 27, stk. 1. Forbrugeren kan hæve aftalen hvis forsinkelsen er væsentlig for forbrugerne og den erhvervsdrivende burde forudsætte dette. Forbrugeren kan vælge at give en frist for levering, og overholdes den ikke, kan aftalen hæves Hvis en aftale hæves skal hver part tilbagelevere hvad de hver især har modtaget. Den erhvervsdrivende skal tilbagebetale penge til forbrugeren, senest 30 dage fra den erhvervsdrivende har modtaget besked om, at forbrugeren vil fortryde

19 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4.3 Varer - Udøvelse af fortrydelsesretten Forbrugeren skal meddele sin fortrydelse ved en utvetydig erklæring evt. bruge standardfortrydelsesformular Meddelelse om fortrydelse skal være afsendt inden fristens udløb Forbrugerne skal have sine penge tilbage Forbrugeren skal sende varen tilbage senest 14 dage efter at den erhvervsdrivende har modtaget besked om fortrydelse Forbrugeren bærer risikoen for varen Ved værdiforringelse (forskellen mellem ny-pris og gensalgspris) skal forbrugeren betale. Der kan fradrages i den købesum den erhvervsdrivende skal tilbagebetale til kunden

20 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4.3 Retsvirkning ved fortrydelse Ved tilbagetræden fra aftalen inden fortrydelses- fristens udløb, bortfalder aftalen, og: Hver part tilbageleverer ydelse/modydelse. Hvis forbrugeren har betalt helt eller delvis, skal det modtagne tilbagebetales til forbrugeren. Tilbagebetaling skal ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget forbrugerens meddelelse om ophævelse. Den erhvervsdrivende kan vente indtil varen er returneret eller indtil forbrugeren har dokumenteret at varen er tilbagesendt

21 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4.4 Fjernsalg - Finansielle tjenesteydelser Oplysningspligt, FBL § 14 Den erhvervsdrivende skal bl.a. give oplysninger om: CVR-nummer, eller andet relevant identifikationsnummer. Klageadgang og fremgangsmåden ved klage, herunder oplysning om en fysisk adresse. Fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt, varighed og betingelserne for og fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten. Eventuelle særlige risici ved tjenesteydelsen som følge af ydelsens særlige karakter. En eventuel lovvalgs- eller værnetingsklausul i aftalen. Forbrugeren skal have oplysningerne på papir eller et andet varigt medie. En manglende overholdelse af pligten, kan straffes med bøde.

22 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4.4 Fortrydelse - Fjernsalg af finansielle tjenesteydelser Finansiel tjenesteydelse: Enhver tjeneste, der har karakter af bank-, kredit, forsikrings-, individuel pensions-, investerings- eller betalingstjenesteydelse. Fortrydelsesfristen 14 dage fra aftalens indgåelse, eller fra det tidspunkt forbrugeren har modtaget oplysning om fortrydelsesret. 30 dage ved aftaler om individuel pensionsordning, FBL § 19, stk. 1. Tilbagebetale Den erhvervsdrivende skal tilbagebetale eventuelt modtagne beløb snarest mulig og inden 30 dage efter forbrugerens underretning om fortrydelse er kommet frem.

23 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4.4 Fjernsalg - Finansielle tjenesteydelser Fremgangsmåde ved fortrydelse Underrette den erhvervsdrivende om at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten. Underretning skal være afsendt inden udløb af fortrydelsesfristen. Forbrugeren har bevisbyrden for at meddelelsen er sendt Meddelelsen om forbrugerens fortrydelse, skal være utvetydig – standardfortrydelsesformular

24 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5. Urimelige forbrugeraftaler Urimelige aftaler kan tilsidesættes helt eller delvis Generelle betragtninger- vurdering: Stridende mod hæderlig forretningsskik, jf. § 38c, stk. 1. Redelig handlemåde. AFTL §§ 38a – 38 d – særligt kapitel om forbrugeraftaler: Ved tvivl om indholdet af en forbrugeraftale, tolkes aftalen til fordel for forbrugeren. Aftaler skal være udarbejdet på en klar og tydelig måde. AFTL § 36 – redelig handlemåde.

25 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5. Urimelige forbrugeraftaler Løbende tjenesteydelser/abonnementer En forbruger kan opsige en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse, jf. FBL § 28, stk. 1, fx abonnementslignende aftaler.

26 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Værneting: Hvor skal sagen føres? Lovvalg: Efter hvilke regler skal sagen afgøres? Forskellige regler - Er der tale om en sag mod: En dansk erhvervsdrivende eller En erhvervsdrivende hjemmehørende i EU/EFTA eller En erhvervsdrivende hjemmehørende uden for EU/EFTA

27 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod dansk erhvervsdrivende Lovvalg: Forbrugeraftaleloven Værneting: Retssager anlægges som hovedregel ved sagsøgtes hjemting: Undtagelse, RPL § 244: I en sag hvor forbrugeren anlægger en sag mod en erhvervsdrivende(sagsøgte), kan sagen i stedet anlægges ved forbrugerens eget hjemting. En forudgående værnetingsaftale, der måtte bestemme noget andet, er ikke bindende for forbrugeren. Den erhvervsdrivende må ”rejse” til forbrugerens værneting ved sagsanlæg.

28 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende fra EU/EFTA Lovvalg: EF-konventionen om lovvalg i kontrakt, art. 5, stk. 2 - Lovgivningen i forbrugerens hjemland, hvis: Den erhvervsdrivende forud for aftalens indgåelse har fremsat særligt tilbud eller har lavet reklame i det land, hvor forbrugeren har bopæl og har givet det for aftalen nødvendige tilbud eller accept (se afgørelse mod svensk netbutik, s. 53) eller Den erhvervsdrivende eller dennes repræsentant har mod-taget forbrugerens bestilling i forbrugerens bopælsland, fx på en messe, eller af forbrugeren ved en af sælgeren arrangeret rejse til et andet land og dér har afgivet bestilling på løsøre.

29 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende fra EU/EFTA Værneting – EU domsforordningen art. 15-17: Hvis forbrugeren anlægger en retssag mod den erhvervsdrivende, kan forbrugeren selv vælge mellem forbrugerens eget hjemting eller den erhvervsdrivendes hjemting. Hvis den erhvervsdrivende derimod anlægger en retssag mod forbrugeren, skal det ske ved forbrugerens hjemting i forbrugerens hjemland.

30 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende uden for EU/EFTA Værneting: I Danmark hvis en af værnetings- reglerne i retsplejeloven er opfyldt, jf. RPL §§237, 238, stk. 2 og 241-243 Lovvalg: Gennemgås i kap. 2 – International proces- og privatret


Download ppt "DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google