Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013."— Præsentationens transcript:

1 Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013

2 Hvorfor offentlig innovation?  Den gode: –Realisering af faglige ambitioner om at levere løsninger af høj kvalitet, der matcher nye og ændrede behov kræver innovation  Den onde: –Det store antal ’wicked problems’ kan hverken løses vha. standardløsninger eller ved at ’sende flere penge’  Den grusomme: –Krydspresset mellem stigende forventninger og knappe ressourcer stiller krav om at skaber banebrydende innovationer, som giver os mere og bedre for mindre

3 Ny innovationsdagsorden  Den offentlige sektor er langt mere dynamisk og innovativ end sit rygte  Men offentlig innovation er ofte episodisk og beror på tilfældigheder: –Nye tekniske muligheder –Nye lovkrav ovenfra –Skandaler og negativ omtale –Tidsbegrænsede eksperimenter –Nye lederes heroiske indsats  Behov for en ny innovationsdagsorden: –Innovation skal gøres til en permanent og systematisk aktivitet

4 Hvad er innovation?  Innovation er ikke et intetsigende modebegreb, men et præcist begreb om trinvis forandring  Innovation i højdespringsteknik –Saksespring (1,59 m.) –Eastern Cut-off (1,75 m.) –Western Roll (2,00 m.) –Fosbury Flop (2,09 m.)

5 Innovation involverer et brud  Kreativitet er at udvikle nye gode ideer, men bliver først til innovation, når den gode ide realiseres  Innovation er forandring, men ikke al forandring er innovation  Kun forandring der bryder med gængs praksis og vante forestillinger er innovation  Ikke afgørende om innovation stammer fra en opfindelse eller fra kopiering –Hvis det er nyt i den lokale kontekst er det innovation

6 Radikal vs. inkremental innovation  Radikal innovation indebærer store, dybe og systemiske forandringer  Præference for radikal innovation, fordi man kan spare mange penge  Men radikale innovationer kommer ikke, fordi man vil dem  Starte med at geare sin organisation til radikal innovation - så skal de nok komme...  Mens man venter kan man så plukke de lavt hængende frugter: –Lave mindre inkrementale innovationer, gerne gennem kopiering af andres mest succesfulde innovationer  Strategisk ledelsesopgave at afgøre, hvor man skal være hhv. ’first mover’ og ’second mover’

7 Top-down og bottom-up innovation  Hvis innovation skabes fra oven og ned mangler der ofte faglig fundering og ejerskab  Hvis innovation kun sker for neden hindres opskalering og spredning  Derfor skal vi kombinere dagsordenssættende og faciliterende top-down innovation med bottom- up udfordring af vanetænkningen og udvikling af nye ideer

8 Innovation på tværs  Det vigtigste er dog det tværgående samspil mellem siloerne: –Problemer går på tværs –Samarbejde skaber forstyrrelse  Udfordringen er her at overvinde barriererne for tværgående samspil og bore huller i siloerne Problem

9 Innovationshelte  De sidste 20-30 år har vi spildt tiden på at lede efter offentlige innovationshelte  Været mange kandidater: –Politikere –Offentlige ledere –Private udbydere –Medarbejdere –Brugere  Det er imidlertid sjældent at offentlig innovation skabes af en enkelt aktør

10 Samarbejdsdrevet innovation  Forskningen viser, at alle dele af innovations- processen kan styrkes gennem samarbejde  Samarbejde skaber:  Bedre problemforståelse  Større iderigdom  Gensidig læring  Bedre risikohåndtering  Koordineret implementering  Fælles ejerskab  Større spredning Problem definition Ide- udvikling Ide- selektion Imple- mente- ring Spred- ning

11 Metoder til samarbejdsdrevet innovation  Rum uden for men tæt på driften hvor medarbejdere på kryds of tværs og i dialog med borgere og brugere udvikler og tester prototyper i driften  Partnerskaber med private parter med komplementære ressourcer  Netværk med relevante og berørte parter med andre perspektiver, ideer og ressourcer (f.eks. Lokalråd)  Crowd-sourcing hvor man populært sagt ’spørger publikum’

12 Barrierer for samarbejdsdrevet innovation InteraktionSamarbejde Innovation Aktører Barrierer: ingen tradition, dårlig erfaring og demotiverende og demotiverende usikkerhed usikkerhedBarrierer: fristet til enegang, mangel på tillid, mentale siloer og interessekonflikter interessekonflikterBarrierer: tunnelsyn, risiko- aversion og usikkerimplementering

13 Behov for innovationsledelse… InteraktionSamarbejde Innovation Innovations-ledelse Aktører Igangsætter FacilitatorKatalysator BarriererBarriererBarrierer

14 Hands-on innovationsledelse  Igangsætter: –Skabe momentum, sætte holdet, fordele roller, klargøre processen, sikre opbakning og råderum, afstemme forventningerne, …  Facilitator: –Understøtte processen, skabe gensidig tillid, udvikle fælles forståelsesrammer, løse konflikter, selektiv aktivering, fjerne forhindringer for samarbejde, …  Katalysator: –Konstruere trusler, anlægge nye vinkler, bringe ny viden eller aktør i spil, ændre mødeformen, udfordre tavs viden, håndtere risici, …

15 Hands-off innovationsledelse  Skabe fælles sprog om innovation  Skabe diversitet og mobilitet blandt medarbejderne  Rekruttere og udvikle kreative talenter  Bekæmpe nulfejlskulturen  Erstatte regeltyranni og tælleregime med tillidsbaseret ledelse  Skabe fladere organisationer og bore huller i siloerne

16 Hvilke kompetencer skal i spil?  Canadisk survey af succesfulde offentlige lederes kompetencer: –HOT: god kommunikator (50%), visionær (46%), og konsensusbygger (46%) –NOT: opmærksom på detaljer (3%), stærk teknisk eller faglig viden (2%) og magtfuld autoritet (2%)

17 Hvis du vil vide mere…  Læs bogen:  Spil spillet:


Download ppt "Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google