Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnita Jessen Redigeret for ca. et år siden
1
Islam med snaps - Om forløbsplanlægning Anders Nielstrup Fagdidaktisk kursus i religion Onsdag den 23. september 2015 Formål – Indhold – Metode – Materiale - Evaluering flisti.com/56641 flisti.com/56642
2
FØR: Relevans! Kan man gøre det meningsfyldt for eleverne at beskæftige sig med det her? (formål) EFTER: Kartarsis! Går eleverne fra forløbet/lektionen med oplevelsen af at have fået noget med? (evaluering)
3
Hvad skal de lære om islam? Vejledningen: ”Væsentlige sider og væsentlige fænomener” Allah Koranen Bismillah Sura Hadith Muhammed Mekka Medina Moské Khalifat Ahmadiyya Sufisme Raka’t Zakat Ramadan Umma Menneskesyn Sharia Sunna Imam Shia-islam Helgener Kvindens stilling Stening Omskærelse Forholdet til kristendommen Iran Egypten Islamisme Orientalisme Nationalisme Kaba’en Eid Præislamisk arabisk religion Dom Ære Tawhid Prædestination Shirk Ibrahim kibla Det muslimske broderskab Euroislam Muzdallifah ParadisDjihad Korstogene Engle Khadidja Lovskoler Minaret Ijtihad Somalia Qijas Hanif Khadidja Indonesien 610 Ashura-dagen mufti wudu dhikr Jesus Skabelse halal begravelse jinner fiqh tørklæde missionsarbejde
4
Forløbsplan med formål Sammenhæng, klarhed Pejlemærke, når man skal manøvrere, justere Pejlemærke for evaluering, repetition, eksamen Mindre stress H=X
5
Hensyn (i forløbsplanlægningen) Fagbilag/læreplan Fagsamarbejde Toning Lokale kompetencemål Alverdens praktiske hensyn Holdets sammensætning, niveau og interesser/ønsker Tilgængeligt materiale. Grundbogens opbygning Egne interesser Islam-forløb og læring Variation Rød tråd, vinkel, fokus
6
Fagbilag/læreplan - Væsentlige sider og væsentlige fænomener - Islam i globalt perspektiv (herunder Europa og Danmark) - Sammenhænge og spændingsfelter (internt og eksternt) Tekster: - Såvel klassiske som repræsentative og nutidige tekster - Bredere fremstillinger, internetbaserede tekster, billeder mv. - Kombination af beskrivende, fortolkende og kritiske tekster (indefra/udefra)
7
Formål, røde tråd, vinkel, struktur, fokus, skelet, grundfortælling Fx Islam er en religion med mange dimensioner (jf. N. Smart) Fx Islam er et livsmønster (begrunder forskellige slags adfærd) Fx Islam er en dynamisk religion, der har udviklet sig fra A til B (Skrift og tradition) (Epoker, retninger, skoler) Fx Islam har været en betydende faktor i historien Fx Islam er ikke entydig Vejledningen: ”Det er vigtigt, at eleverne opnår en forståelse af mangfoldigheden inden for islam” Indefra Udefra
9
ifølge
10
Positioner inden for islam Jan Hjärpe (Gyldendals religionshistorie 1995, s. 333-338): Engagement: entusiasme ligegyldighed afstandtagen Ijtihad: traditionalisme modernisme Stat:sekularisme teokratisme Aktivitet:kvietisme aktivisme militarisme Indadvendt (Islam er et personligt moralsk grundlag) Udadvendt (Islam skal spille en rolle i samfundet) Skrift + Tradition TRADITIONALISME ignorer Vesten Sharia: Specifikke retningslinjer for det private liv (knyttet til en specifik lovskole/udlægning) MODERNISME tilpasser sig Vesten Sharia: Relative retningslinjer for lovgivning og moral (shopping blandt lovskoler/udlægninger) SkriftSEKULARISME efterligner Vesten Sharia: Generel inspiration i det private liv ISLAMISME gør op med Vesten Sharia: Universelle retningslinjer for lovgivning og moral Jens Forman: Muslimernes religion 2006, s. 49-55 + 120
11
http://www.hizb-ut-tahrir.dk
12
Lærebøgerne
13
”Fra beduinkult til verdens- religion” ”Muslimernes religion” ”Grundbogen til Religion C” ”Religion og kultur” ”Mennesket og magterne” ”Klassisk og moderne islam” Oprindelse/ Muhammed Islams historie Trossætninger Søjlerne Sharia Livsmønster Shia-islam Sufisme Islam i dag Islamisme Islam i Europa Oprindelse/ Muhammed Sunni/shia Trossætninger Søjlerne Livsmønster Klassisk Sharia Moderne Sharia (fundamentalisme, euroislam, etik, straffelov, kvindens stilling, demokrati) Hvorfor muslim? Tilblivelse Islams historie Søjlerne! Helligsteder Trossætninger Sharia Islam i Danmark Heterogenitet Islam i udvikling Oprindelse/ Muhammed Koranen Sunni/shia Sufisme Livsmønster Troen Søjler og fester Udbredelse Heterogenitet Dogmatik Sharia Islam og politik Islam og Vesten Oprindelse/ Muhammed Trossætninger Søjler Sharia Shia-islam Sufisme Heterogenitet Livsmønster Kilder Oprindelse/ Muhammed Trossætninger Søjlerne Shia-islam Højtider Sharia, jihad Sufisme Moderne islam (sekularisering, reformbev., euro-islam. Demokrati, terrorisme, feminisme, naturvidenskab) Islam i DK Virtuel islam
16
Step 2
19
Step 2
20
Søjlenøgle FactsOPADRETTETHED Underkastelses- aspekter UDADRETTETHED Sociale aspekter INDADRETTETHED Kontemplative aspekter Trosbekendelse Bøn Almisse Faste Valfart
22
19+rest 360 ° islamqa.com
23
Snaps Paradoks, gåde Overraskelse Anekdote Skema Remse Sang Noget dagsaktuelt Ekskursion Besøg Noget absurd, løjerligt, skævt Noget mod-intuitivt Film og –klip Billede Genstand Leg, spil, quiz, konkurrence Klippe-klistre Alternative arbejdsformer IT Farver Dramatisering Visualisering Lyd
25
De fem nyhedskriterier Aktualitet - aktuelle begivenheder - live-oplevelse Væsentlighed - Jo tættere på elevernes verden, des bedre Konflikt - modsætninger Identifikation - vække følelser og indeholde stof som man kan spejle sig i. Sensation -det uventede og overraskende. -forvirring af den etablerede orden. De fem nyhedskriterier
26
Evaluering Test Faktaspørgsmål, quiz Mini-eksamen Klassesamtale Spørgeskema, delfi-evaluering Selvkritik Plus Ksjdasd sakjs D,ndas,m kjhdkjhd sjsjs sjs Jdjdjd djjddjd Minus Ddasdasjjs Ieiei rir ririr eeieue Ddlkldjasdka BBBB Kkkaksajddhd Forslag
27
Forståelse af mennesket og verden. Forestilling om forholdet mellem denne verden og den anden verden (model af) Frelsesvej(e) og etik (model for) Ritualer og deres referencer til den anden verden Historiske højdepunkter, hovedpersoner Organisation. Institutioner, retninger, skoler, fløje Nøgleord Kritikpunkter (udefra, internt, set fra andre religioners synspunkt)
28
ifølge
29
Tjek-liste til forløbsplanlægning (islam) Islam anskues globalt – og den europæiske og danske kontekst inddrages De væsentlige sider ved og fænomener i islam behandles (fx Smarts model) Spændinger inden for islam og i forhold til omverdenen behandles Der indgår såvel Koran-tekster som repræsentative og nutidige tekster Der indgår såvel beskrivende som fortolkende og kritiske tekster Såvel indefra- som udefra-synsvinkler er repræsenterede Forløbet har en rød tråd Eleverne/kursisterne får redskaber, de kan bruge i analyser Der er plads til, at metode og teori ekspliciteres indimellem. Lokale kompetencemål er indtænkt Der er så vidt muligt taget højde for lektionernes fordeling Forløbet er tilpasset elevernes/kursisternes niveau og lektielæsningskapacitet Forløbet tager højde for elevernes/kursisternes interesser og ønsker Forløbet er varieret og snapset
30
Skal man tage hensyn til det med forskellige elevtyper/elevroller allerede i forløbsplanlægningen, eller er det noget, man snarere gør undervejs i forløbet?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.