Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelge Søndergaard Redigeret for ca. et år siden
1
Disse slides er beregnet på VUC
2
FINANSLOVSFORSLAGET 2% hvert år ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til 2019. Samlet > 2,5 mia. kr. For en hf-kursist, der starter i 2016, reduceres taxameteret med 7.200 kr. i det toårige forløb 190.000 kr. mindre pr. hold. Dette er et finanslovsforslag – og er altså ikke endeligt besluttet. Det er kun 2016, der besluttes endeligt i år. 20162019 HF enkeltfag- 1.700 kr. pr. kursist- 6.620 kr. pr. kursist 2 HF- 1.760 kr. pr. kursist- 6.640 kr. pr. kursist
3
BUDGETAFTALEN – besluttet af Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet
4
BUDGETAFTALE, GÆLDENDE FRA 2016 OG 2017 20162017 Nyt særskilt fjernundervisningstaxameter - 138 mio. Nedskæring som følge af holdstørrelse på ordblindeundervisningen - 62 mio. Nedskæring af bygningstaxametrene pga. renteniveau - 16 mio. Nedskæring i pct. af rammeudmeldingen5%3%
5
6 VUC HAR ¾ AF FJERNUNDERVISNINGEN VUC Syd 760 årskursister Københavns VUC 680 årskursister HF & VUC Fyn 563 årskursister HF & VUC Nordsjælland 428 årskursister VUC Aarhus 319 årskursister VUC & HF Nordjylland 232 årskursister Kilde: Undervisningsministeriet. Tallene angiver årskursister i 2013
6
KONSEKVENSER AF FINANSLOVSFORSLAG OG BUDGETFORLIG
7
ER DER PENGE PÅ VUC? Overskudsgrad 2014
8
OVERSKUD PÅ GYMNASIAL UNDERVISNING I 2014 brugte 13% af VUC flere penge på under- visning end undervisnings- indtægterne. Resten brug- te en del af undervisnings- midlerne til andre formål end undervisning. Halvdelen af VUC brugte mere end 9 % af undervisningsmidlerne til andre formål end under- visning. Gymnasial overskudsgrad 2014
9
SÅDAN SER DET UD HOS OS Fra regnskabstal 2014 2016EUD2017201720182019Samlet Estimeret i mio. kr. ESTIMERET: NEDSKÆRINGER FOR VORES VUC REGNSKAB 2014 FOR VORES SKOLE Mio. kr. Pct. af omsætning/indtægter Resultat Gymnasialt undervisningsresultat Likviditet
10
GL siden ultimo august: Annonce Debatindlæg: GL alene og sammen med lederforeninger, elevorganisationer, øvrige lærerorganisationer mv. Møder med de politiske ordførere og ministeren Twitter og facebook Hvad gør GL nu: Møder i elevernes frokostpause 22. oktober – forhåbentligt lokale initiativer Uddannelsesalliancen: Demonstrationer 29. okt. i København og Århus Fælles aktiviteter med lærerorganisationerne i DUS Fælles debatindlæg med DG, VUC-lederne, erhvervsskolelederne, DGS, bestyrelsesforeningen og GL Fortsat politisk påvirkning Sekretariatet tilbyder sparring til skolerne, TR, medarbejderrepræsentanter i bestyrelserne mv. KAMPEN MOD NEDSKÆRINGER
11
Skal vi nedsætte en gruppe, der skal finde ud af, hvordan vi håndterer nedskæringerne her på institutionen? Skal vi henvende os til lokalpressen og fortælle om, hvad nedskæringerne får af konsekvenser hos os? For kursisternes undervisning? Skal vi sende et åbent brev til lokale folketingspolitikere, Folketingets uddannelsesudvalg eller ministeren? Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? HVAD NU HER HOS OS?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.