Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor."— Præsentationens transcript:

1 Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Når du laver et nyt slide kan du vælge layout direkt under knappen ‘Nyt dias’ Innovation i folkeskolen - Foretagsomhed som kompetence Anne Kirketerp, psykolog, Ph.d. Programleder for entreprenørskabsundervisning på VIA UC Ekstern lektor AU Kunsthåndværker-psykolog www.annekirketerp.dk anne@annekirketerp.dk Mobil: 6095 5077

2 Program: Hvad kan innovationsundervisning i folkeskolen? En forståelsesramme for innovation i alle fag WHY: Hvordan kan I som leder/læringsvejleder lykkes med at fremme Fælles Mål for innovation og entreprenørskab i alle fag på jeres skole.

3 Kreativitet: At få ideer og finde løsninger på dem Innovation: Udvikling og realisering af nye ideer Foretagsomhed: At iværksætte forandrende handlinger som har værdi for mig selv og andre Entreprenørskab Egne muligheder som er omsat til social, kulturel eller økonomisk værdi Kilde: Kirketerp, 2016: Innovation i folkeskolen – foretagsomhed som kompetence

4 Hvorfor skal vi arbejde med innovation? Lært hjælpeløshed optræder, når vi mister troen på, at vi kan påvirke vores omgivelser ‘ Peterson &Seligman: (1993). Learned Helplessness: A Theory for the Age of Personal Control. New York: Oxford University Press.Learned Helplessness: A Theory for the Age of Personal Control

5 FORETAGSOMHED Kompetencen til at iværksætte forandrende handlinger, som har positiv værdi for mig selv andre. Hjælpeløshed/ magtesløshed Et erkendt problem som opleves vigtigt, men som ikke opleves at kunne blive håndteret.

6 Foretagsomhed styrkes ved: At fokusere på det vi har kontrol over!

7 Det eneste vi har kontrol over er: Hvem er jeg? Hvad ved jeg? Hvem kender jeg? Hvad vil jeg? Saras Sarasvathy: 2001, 2005, 2008, Kirketerp, A. L. (2014)

8 Fokus på ”næste bedste skridt” -udgangspunkt i egne midler Det eneste vi har kontrol over er os selv! Teorien om små skridt med fuld kontrol. Saras Sarasvathy: 2001, 2005, 2008, Kirketerp, A. L. (2014)

9 Lokale og Globale udfordringer Elevernes styrker og interesser Fagene : dansk, sprog, naturvidenskab osv. Idé udvikling Realisering Innovation i folkeskolen Kilde: Kirketerp, 2016: Innovation i folkeskolen– foretagsomhed som kompetence

10 Lokale og Globale udfordringer Elevernes styrker og interesser Fagene : dansk, sprog, naturvidenskab osv. Idé udvikling Realisering Innovation i folkeskolen Kilde: Kirketerp, 2016: Innovation i folkeskolen– foretagsomhed som kompetence

11 Faglig indlæring Foretagsomme elever Skubmetoden – foretagsomhedsdidaktik ?

12 Skubmetoden – at undervise til foretagsomhed Kirketerp, 2011 Anerkendelse for handling Fokus på næste bedste skridt Rollemodeller Styrker og interesser Faglig indlæring Succes- oplevelser Mod til at fejle Foretagsomme handlinger

13

14 Foretagsomhed og skubmetoden Danskernes akademi – foretagsomhedsdidaktik Litteratur: Kirketerp, A. L. (2014): Innovation i praksis – Teorien om de små ̊ skridts kraft. In: Offentlig administration – kobling mellem teori, profession og praksis. Forlaget Systime Profession. Kirketerp, A. L. (2012): Foretagsomhedspædagogik og skubmetoden. Kognition og Pædagogik nr. 83 marts 2012 22. årgang Kirketerp, A. L. & Knoop, H. H (2012): Foretagsomhedens psykologi. Kognition og Pædagogik nr. 83 marts 2012 22. årgang Kirketerp, A. L. (2011): Skubmetoden og foretagsomhedsdidaktik. In Kirketerp & Greve (Ed): (2011): Entreprenørskabsundervisning – en antologi. Aarhus universitetsforlag. Kirketerp, A. L. (2010): Pædagogik og didaktik I entreprenørskabsundervisningen på de videregående uddannelser I et foretagsomhedsperspektiv. Ph.d. afhandling. Syddansk Universitets forlag.

15 Post-It poker – skriv så mange sedler som muligt om: 1.Hvilke elementer i oplægget lagde jeg særligt mærke til? 2.Hvilke 3 tegn på, at innovation er implementeret i den almene undervisning vil du/i sikre på jeres skole - altså hvordan ved i at det er lykkes? 10 min til at forberede en kort fortælling (max. 3 min) Hvad siger jeg/vi til min/vores ledelsesgruppe for at kunne besvare: 1.Hvordan kan vi som leder/læringsvejleder lykkes med at fremme Fælles Mål for innovation og entreprenørskab i alle fag på vores skole? 2.Hvilke tegn/succeskriterier på at innovation i alle fag er implementeret, vil l fokusere på? Fremlæggelse Optagelse af pitch. Slut af med at besvare (ikke i filmen): Hvilke ønsker har jeg til at PLC og pædagogiske konsulter kan understøtte min videre proces? Workshop:


Download ppt "Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google