Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov."— Præsentationens transcript:

1 16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov

2 Den nye udbudslov - opbygning 2 Den nye udbudslov består af 199 § fordelt på syv afsnit  Afsnit 1: Generelle bestemmelser herunder tærskelværdier og beregning af kontraktværdi  Afsnit 2: Indkøb over tærskelværdierne for EU-udbud  Afsnit 3: Indkøb over tærskelværdierne for EU-udbud (sociale og andre specifikke tjenesteydelser)  Afsnit 4: Indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse  Afsnit 5: Indkøb under tærskelværdierne uden klar grænseoverskridende interesse  Afsnit 6: Bemyndigelsesbestemmelser (hvilke regler EVM kan fastsætte omkring proces):  Afsnit 7: Klagegang, ikrafttrædelse og ændring af anden lovgivning (Ophævelse af afsnit II i tilbudsloven, der ændrer navn til Lov om tilbud i bygge og anlægssektoren)

3 … illustreret på en anden måde 3 Principper om saglighed, økonomisk forsvarlig forvaltning, forbuddet mod varetagelse af uvedkommende hensyn, ligebehandlingsprincippet og proportionalitetsprincippet

4 Tærskelværdierne for EU-udbud 4 Tærskelværdierne 2016 UdbudslovenSelvejende institutioner, regionale og kommunale myndigheder Varer og tjenesteydelser1.558.409 kr. Delydelser596.520 kr. Indkøb af sociale og andre specifikke tjenesteydelser (udbudslovens afsnit lll) 5.592.375 kr. UdbudslovenSelvejende institutioner, regionale og kommunale myndigheder 1. Bygge- og anlægsarbejder38.960.213 kr. 2. Delarbejder7.456.500 kr.

5 Hvordan skal indkøbene konkurrenceudsættes efter den nye udbudslov? 5 Hvornår skal indkøbet i EU-udbud? Når værdien af indkøbet forventes at overstige 1.558.409 kr. (tærskelværdien for EU-udbud) skal indkøbet i EU-udbud. Læs mere om EU- udbud i udbudslovens afsnit II. Hvornår skal indkøbet annonceres? Hvis værdien af indkøbet forventes at ligge under tærskelværdien på 1.558.409 kr., har skolen pligt til at annoncere sit indkøb, såfremt indkøbet vurderes at have klar grænseoverskridende interesse. Læs mere om annoncering i udbudslovens afsnit IV. Hvornår skal indkøbet ske på markedsmæssige vilkår? Hvis værdien af indkøbet forventes at ligge under tærskelværdien på 1.558.409., skal indkøbet ske på markedsmæssige vilkår (fx ved tilbudsindhentning blandt 2-3 leverandører), såfremt indkøbet vurderes at være uden klar grænseoverskridende interesse. Læs mere om herom i udbudslovens afsnit V.

6 Klar grænseoverskridende interesse: Hvornår den er klar? 6 Denne vurdering har betydning for, hvilke udbudsregler der finder anvendelse på dit indkøb Elementer, der skal indgå i vurderingen:  Kontraktens anslåede værdi  Det geografiske sted, hvor kontrakten skal udføres  Kontraktens genstand  Kontraktens varighed og andre forhold

7 Indkøb under tærskelværdien med klar grænseoverskridende interesse (udbudslovens afsnit IV): Annoncering og tildeling 7 Annoncering: Indkøbet skal annonceres på udbud.dk. Indholdet af annonceringen skal overholde standardformularerne på www.udbud.dk og bl.a. indeholde :www.udbud.dk  Beskrivelsen af opgaven  Kontaktoplysninger  Tilbudsfrist og evt. ansøgningsfrist  Ordregivers adresse  Kriterier for tildeling (Det valgte kriterie skal blot være sagligt, objektivt og ikkediskriminerende og dermed egnet til at identificere det bedste tilbud). Procedure for tildeling:  Ordregiver har frihed til at tilrettelægge proceduren eller fremgangsmåden for det enkelte udbud i overensstemmelse med grundlæggende principper om ligebehandling og gennemsigtighed.  Ordregiver skal derfor offentliggøre hvilken fremgangsmåde, der anvendes.

8 Indkøb under tærskelværdien med klar grænseoverskridende interesse (udbudslovens afsnit IV): Udbudsmaterialet, tidsfrister og underretning 8 Udbudsmaterialet  Der er ikke krav om udarbejdelse af udbudsmateriale med detaljerede beskrivelser af den udbudte ydelse.  Det skal dog være muligt for tilbudsgiverne at kunne fastslå indholdet af den udbudte ydelse.  Beskrivelsen skal som minimum have en detaljeringsgrad, der gør det muligt at identificere indkøbets centrale elementer, herunder mindstekrav samt kriterier for tildeling, der gør det klart, hvad ordregiver tillægger betydning ved vurderingen af tilbuddene. Tidsfrister  Der gælder ingen specifikke minimumstidsfrister. Fristerne for ansøgning om deltagelse eller afgivelse af tilbud skal dog være passende. Underretning  Ordregiver skal samtidigt og skriftligt underrette de tilbudsgivere, som har afgivet tilbud, om hvilken beslutning ordregiveren har truffet om tildelingen.  Ordregiver er forpligtet til at give en begrundelse for tildelingen, hvis der anmodes herom.

9 Indkøb under tærskelværdien uden klar grænseoverskridende interesse (udbudslovens afsnit IV): 9 Indkøb under 500.000 kr. : Ingen særlige pligter, institutionerne skal være opmærksomme på forvaltningsretlige principper. § 193, stk. 5 En ordregiver (…) skal handle i overensstemmelse med de forvaltningsretlige principper om saglighed, økonomisk forsvarlig forvaltning, forbuddet mod varetagelse af uvedkommende hensyn, ligebehandlingsprincippet og proportionalitetsprincippet. Indkøb på markedsmæssige vilkår Indkøbet skal foregå på markedsmæssige vilkår. Udbudsloven foreskriver tre fremgangsmåder, som skal sikre, at indkøbet sker på markedsvilkår. Det kan eksempelvis ske ved, at ordregiver:  Gennemfører en markedsafdækning (benchmark-undersøgelser, mundtlige kontakter til udvalgte virksomheder eller erfaringer fra tidligere indkøb) og på grundlag af denne indhenter ét tilbud.  Indhenter to eller flere tilbud.  Annoncerer på ordregiverens hjemmeside eller www.udbud.dk. Hvis der sker annoncering på udbyders egen hjemmeside, er der ingen formkrav til, hvordan annonceringen skal udformes. Annonceringen kan derfor fx have karakter af en beskrivelse af det planlagte indkøb eller indeholde en opfordring til at afgive tilbud. Hvis der sker annoncering på www.udbud.dk, skal annonceringen opfylde den fastsatte standardformular. Listen er ikke udtømmende.

10 Indkøb under tærskelværdien uden klar grænseoverskridende interesse (udbudslovens afsnit IV): Formkrav, tildelingskriterier 10 Formkrav til tilbudsindhentning Der gælder ikke nogen formkrav til ordregivers opfordring til at afgive et tilbud. Dette kan således afgives mundtligt. Det kan dog være hensigtsmæssigt, at der udarbejdes en ensrettet opfordringsskrivelse, der indeholder en beskrivelse af anskaffelsen samt evt. tildelingskriterier og mindstekrav. Det kan gøre det lettere at sammenligne de modtagne tilbud. Tildelingskriterier Der er ikke pligt til på forhånd at oplyse om evt. tildelingskriterier og vægtningen. Det følger dog af det forvaltningsretlige ligebehandlingsprincip, at de inviterede virksomheder skal have adgang til de samme oplysninger.

11 Indkøb under tærskelværdien uden klar grænseoverskridende interesse (udbudslovens afsnit IV): Tidsfrister, underretning 11 Tidsfrister Mht. længden af en konkret tilbudsfrist må det antages at følge af forvaltningsretlige principper, at den bør være passende og rimelig. Herudover følger det af forvaltningsretlige principper, at en ordregiver bør overveje, om der kan være (økonomisk) saglig grund til at tage et for sent modtaget tilbud i betragtning, hvis det viser sig at være billigere og bedre. Følger det samme af ligebehandlingsprincippet? (Nej) heller ikke selvom princippets anvendelse er svagere end ved EU udbud. Hvad er løsningsmulighederne, hvis man alligevel ønsker lovligt at antage det billigste tilbud? Underretning I de tilfælde, hvor der modtages mere end ét tilbud, er ordregiver forpligtet til at give en kort meddelelse om resultatet af tilbudsevalueringen. Ordregiver skal på anmodning uddybe begrundelsen for kontrakttildelingen.

12 Light regimet – hvilke ydelser er omfattet 12 Sociale og visse andre tjenesteydelser listet i udbudsdirektivets Annex XVI Fx hotel og restaurations ydelser, visse juridiske ydelser, redningstjenester, fængselsrelaterede tjenester, anvisning af plejepersonale, organisering af udstillinger, efterforsknings- og sikkerhedstjenester

13 Light regimet – tærskel værdi samt klar grænseoverskridende interesse 13 Sociale og andre specifikke tjenesteydelser Værdi over: 5.580.000 kr. Light regime afsnit 3 Værdi under 5.580.000 kr. med klar grænseoverskridende interesse Udbudslovens afsnit 4 Værdi under 5.580.000 kr. uden klar grænseoverskridende interesse Udbudslovens afsnit 5

14 Light regimet 14 Reglerne afsnit 3, §§ 186 til 190, finder anvendelse. Procedurereglerne minder om de regler der gælder ved klar grænseoverskridende interesse.

15 Light regimet 15 Udbudslovens § 187: Offentliggørelse i EU-Tidende af enten ”Light” udbudsbekendtgørelse (stk. 2) eller ”Light” Forhåndsmeddelelse (stk. 3) Skal fx indeholde oplysninger om den procedure, ordregiveren har fastlagt efter § 186 samt oplysninger om om navn og kontaktoplysninger på ordregiveren, en kort beskrivelse af den pågældende kontrakt, herunder CPV-koder, betingelser for deltagelse samt en kort beskrivelse af hovedelementerne i i den tildelingsprocedure, der skal anvendes. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- OBS: Forskelle… Hvordan var det med offentliggørelsen af indkøb med klar grænseoverskridende interesse? Hvordan var det med offentliggørelsen af indkøb uden klar grænseoverskridende interesse?

16 Light regimet 16 Light-regime: § 188, stk. 2. Underretning til ansøgere og tilbudsgivere skal ske i overensstemmelse med § 171. Samme begrundelseskrav som ved øvrige udbudspligtige kontrakter Krav om stand still --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kontrakter med klar grænseoverskridende interesse § 192. Skriftligt og samtidigt underrette alle tilbudsgivere, der har afgivet bud, om, hvilken beslutning der er truffet med hensyn til tildelingen (…) Efter anmodning skal ordregiver underrette tilbudsgiveren om begrundelsen for beslutningen. Begrundelse alene efter anmodning Ingen krav om stand still (uanset om der er klar grænseoverskridende interesse eller ikke)


Download ppt "16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google