Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStig Kjær Redigeret for ca. et år siden
1
MODERNE BESTYRELSESARBEJDE I PRAKSIS Efterskoleforeningen Nyborg Strand, den 6. marts 2015
2
Hvad patienten gerne vil vide Hvad fejler jeg? Fortæl mig om alle behandlinger af min sygdom Skal jeg ændre min livsstil? Dør jeg af sygdommen? Hvor mange overlever med min diagnose? Fortæl mig alt om bivirkninger Bliver jeg overhovedet rask igen? Kan du anbefale mig en anden læge? 1
3
2
4
3
5
4
6
5 Golden Rice og tørkeafgrøder Rød fluesvamp i salaten Seasteading Cancervacciner – midler mod Parkinsons og Alzheimers syge Egne celler som reservedelslager (lever, hjerte, nyrer, nervetråde, hele lemmer) 3D designet pizza Førerløse biler Energi kombination: netstrøm – private solcelle- og vindanlæg Kineserne forstår dansk Fremtidens produkter
7
Den globale middelklasse accelererer Den globale middelklasse 2013: 2,0 mia. 2020: 3,2 mia. 2030: 4,9 mia. (anslået global befolkning: 8 mia.) I Indien og Kina udgør middelklassen i dag 10-12 procent af befolkningen. I 2030 vil over 70 procent af kineserne og inderne tilhøre middelklassen. Kilde: EU Instituttet for Sikkerhedsstudier 6
8
Ledelse Ledelse er at skabe resultater gennem andre menneskers indsats 7
9
Ledelse En leder kan kun få succes, hvis hans medarbejdere har succes 8
10
Den executive og den rådgivende bestyrelse Den executive bestyrelse: Børsnoterede selskaber Lignende virksomheder, institutioner og organisationer Den rådgivende bestyrelse: Fabrikantejede selskaber Datterselskaber Ansvaret er hos formanden – magten er hos ejeren 9
11
Bestyrelsens opgaver Vision, inspiration, provokation Planlægning Kontrol Problemløsning 10
12
Forholdet mellem bestyrelse og direktion Ansvar kan ikke delegeres – kun magt En bestyrelse skal også ledes Direktionen skal være i offensiven, ikke bestyrelsen 11
13
Ledelse og ansvar Magten kan kun defineres ved sin begrænsning Ansvar og bemyndigelse skal altid være gensidigt dækkende 12
14
Planlægning og kontrol Grundlaget for bestyrelsens operationelle arbejde Stillingsbeskrivelse for direktionen Standards of Performance for ledende medarbejdere Halvårlig jobsamtale mellem formand og direktør 13
15
Planlægning og kontrol, 2 Grundlaget for bestyrelsens operationelle arbejde Udarbejdelse af -3-års strategisk plan -årlig operationel plan (budgetter) Udarbejdelse af måneds- og kvartalsrapporter Månedsmøde mellem formand og direktør 14
16
Den effektive leder Karisma Beslutsomhed Offensiv karakter Strategisk begavelse Selvtillid Humoristisk sans Menneskelig indfølingsevne Psykisk robusthed Stædighed 15
17
Gode råd i bestyrelsesarbejdet Konflikter skal løses tidligt og frontalt Bestyrelsen orienteres ikke under mødet, men inden Kupløsninger kvæles ved fødslen Bekæmp kliker og fraktioner i bestyrelsen Vær i offensiven over for offentlighed og presse 16
18
Aktuelle udfordringer for bestyrelsen Glidende ekspropriation af aktionærernes ejendomsret: Kvoter i bestyrelsen Bestyrelsen som voldgiftsdomstol (ejere, virksomhed, samfund) Aktionærer som egenkapitalbank CSR-tyranniet Samfundets forarmelse (social kompensation) 17
19
Portræt af en vinder Kompromisløs kvalitet Globalt konkurrenceperspektiv Permanent innovation 18
20
Presserelationer – råd og vink Vær dig selv Vær velforberedt – hjælp journalisten Undgå kupforsøg – opnå paritet Bidrag med noget væsentligt Effektiv kommunikation med politikere foregår gennem medierne Kæmp for den gode sag. Undskyld den dårlige Krisestyring er holdarbejde Dagens sensation er i morgen pakket rundt om en fisk 21
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.