Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN."— Præsentationens transcript:

1 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN

2 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12:00 – 13.00:Præsensation og oplæg om studievejledning, IT og læring 13:30 – 15.00:Cooperativ læring - Tre runder om studieteknik 15:00 – 16:00:Opsamling og lidt om gruppesamarbejde PROGRAM

3 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ HEALTH Hvem er vi?  11 fagnære studenterstudievejledere  3 fuldtidsansatte studievejledere (vejleder på tværs af alle Healths uddannelser)  Find os her Find os her 3

4 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ HEALTH Hvad kan vi?  Svare på praktiske spørgsmål vedrørende generelle og fagspecifikke regler, der har betydning for dit studieforløb  Tilbyde fagnær vejledning i forhold til dit studieprogram  Hjælpe dig med spørgsmål af mere personlig karakter (studietvivl, studietrivsel…)  Vejlede i studieteknik og gruppesamarbejde – fælles oplæg i løbet af efteråret 4

5 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ HEALTH Studenterstudievejleder: Kandidat i sygepleje og den sundhedsfaglige kandidat  Mail: studievejleder@sygeplejevid.au.dk studievejleder@sygeplejevid.au.dk studievejleder.cand.scient.san@sun.au.dk  Telefon: Tlf. 87 16 70 75  Træffetid: Onsdage kl. 10-12 eller efter aftale  Har du har brug for at drøfte tungere eller mere omfattende problemstillinger, er det altid muligt at kontakte en fuldtidsvejleder 5

6 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU UNDERVISNING OG EKSAMEN  Planer for undervisning og eksamen kan ses på studieportalerne/blackboard Kontaktpersoner i studieadministrationen:  Kandidat i sygepleje: Henriette Møller: studadm.sygepleje@au.dkstudadm.sygepleje@au.dk  Sundhedsfaglig kandidat: Rikke Møller: studadm.sundhedsfaglig@au.dkstudadm.sundhedsfaglig@au.dk  Kandidat i optometri: Evy Lykke Madsen: studadm.optemetri@au.dkstudadm.optemetri@au.dk 6

7 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIENÆVN - OPGAVER  Planlægning, udvikling og evaluering af uddannelsen  Ny studieordning  Tiltag i forbindelse med akkreditering  Valgfag  Arbejdsmiljø for de studerende  Dispensations- og meritansøgninger

8 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIENÆVN - VALG  Nyt studienævn på tværs af uddannelserne Sundhedsfaglig kandidat (2), Kandidat i sygepleje & Master i klinisk sygepleje (2) og Kandidat i optometri (1)  Valg af studenterrepræsentanter – opstilling i november 2015  Læs mere på http://www.au.dk/om/organisation/valg/http://www.au.dk/om/organisation/valg/

9 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU IT  Trådløst netværk  Eduroam – wifi.au.dk  Oprettelse på selvbetjeningen/’mit.au.dk’:  Password til selvbetjeningen (mit.au.dk), som også skal bruges på det trådløse netværk (EDUROAM) – Blackboard – Mail (post.au.dk) – WAYF login.

10 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU AU MAIL Din AU mail bruges, når universitetet skal i kontakt med dig i forbindelse med vigtige informationer, aflysninger, ændringer mm. Du må bruge mailadressen til private formål. Vi kontrollerer ikke indholdet af din AU mail.  Det forventes, at du tjekker din mail dagligt  Du kan logge ind via https://post.au.dk. eller www.mit.au.dk (Selvbetjeningen)https://post.au.dkwww.mit.au.dk  Læs mere her: http://studerende.au.dk/selvbetjening/mail/http://studerende.au.dk/selvbetjening/mail/ 10

11 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU IT-PLATFORME PÅ HEALTH 11

12 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12

13 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

14 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

15 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

16 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

17 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

18 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

19 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU GRUPPEMENTORORDNING  En gruppe på 4-6 studerende mødes med en 2. års studerende  Mulighed for sparring og erfaringsudveksling i relation til f.eks. studiemiljø, forventninger til det faglige, gruppesamarbejde, studieteknik mv. (men ikke decideret hjælp til det faglige)  Læs mere om ordningen og tilmeld dig på din studieportal: http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/vejledning-health/vejledning/mentorordninger- paa-health/mentorordning-de-sundhedsvidenskabelige-kandidatuddannelser/for-mentees/

20 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU TRIVSEL.AU.DK Hjælp at hente, hvis du ikke trives på studiet: http://trivsel.au.dkhttp://trivsel.au.dk  Stress  Eksamensangst  Personlige samtaler  Coaching Tilbuddene er gratis!

21 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDENTERPRÆSTERNE PÅ AU To super dygtige præster, der kan bruges til meget andet end at tale om tro:  Perfektionisme  Eksamensangst  Personlige samtaler Se introduktionsvideo her: http://spaa.dk http://spaa.dk !

22 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ En gruppe på 4-6 studerende mødes med en 2. års studerende. Her kan man tale om alt det de 40 foregående slides har omhandlet.. Og man kan diskutere forventninger til det faglige – men ikke få decideret hjælp til det. Læs mere om ordningen og tilmeld dig på din studieportal: http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/vejledning-health/vejledning/mentorordninger- paa-health/mentorordning-de-sundhedsvidenskabelige-kandidatuddannelser/for-mentees/ GRUPPEMENTORORDNING

23 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Hjælp at hente, hvis du ikke trives på studiet http://trivsel.au.dk Stress Eksamensangst Personlige samtaler Coaching StudenterpræsterneStudenterpræsterne – link til præsentationsvideo Tilbuddene er gratis! TRIVSEL.AU.DK

24 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ STUDIEKOMPETENCE - STUDIETEKNIK Ifølge studerende  Eksamen  Hurtiglæsning  Notatteknik  Planlægning  Koncentration  Undgå dårlig samvittighed  Motivation

25 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ STUDIEKOMPETENCE - STUDIETEKNIK: Ifølge Studievejledning og undervisere 1. Bevare sin motivation 2. Undgå dårlig samvittighed 3. Planlægge studieåret 4. Arbejde koncentreret i få perioder 5. Arbejde aktivt med stoffet 6. Læse i forhold til relevans 7. Nedtone eksamenspanikken

26 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular MOTIVATION Vend dig mod sidemanden  Spørg hende/ham:  Hvad motiverede dig til at søge ind?  Og hvorfor vil du det her studie?

27 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HUKOMMELSE Perception Korttids hukommelse Langtids hukommelse Tab Input

28 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular FORSKELLIGE UNDERVISNINGSFORMER  Forelæsninger  Holdtimer  Lærebogen  Opgaver  Læsegruppe

29 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular "LÆRINGSPYRAMIDE"

30 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular LÆRINGSSTILE  Visuel: Sid tæt på underviseren, tag detaljerede noter, tegn billeder og figurer, visualiser, tænk billeder  Auditiv: Lyt omhyggeligt til underviser, lad være at tage notater, læs evt. noget af det svære pensum højt, diskuter stoffet med andre.  Taktil: oversteg med tus, når du læser eller skriv noter samtidigt, skriv noter i undervisningen, renskriv dine noter på computeren igen, stå op eller gå omkring når du læser, hold bogen i hånden når du læser.

31 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular OPSAMLING  Hold fast i jeres motivation.  Hjælp hukommelsen med repetition og ved at bruge forskellige redskaber til at lære – ikke bare læse!

32 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular COOPERATIVE LEARNING  1) dem der har læst samme tekst sætter sig sammen – 15 min. › De vigtigste pointer  2) én fra hver emne/gruppe går sammen med én fra de andre grupper/emner – 25 min. › På skift underviser de forskellige ”emner” hinanden › Ideer og nuancer på emnerne er velkomne  3) opsamling – 10 min › Hovedpointerne

33 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular DEL 2: STUDIEGRUPPER

34 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular HVORFOR GRUPPE?  Motivationsfremmende  Hjælper på selvdisciplinen  Bedre studievaner  Samarbejdsevnen udvikles  Større forståelse  Argumentation og formidling trænes  Energifyldt - overgår summen af medlemmernes enkeltpræstationer

35 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular STUDIEGRUPPEN - UDFORDRINGER Mine bud på nogle af udfordringerne ved at være i en studiegruppe: Forskelle i:  de faglige niveauer  ambitionsniveau  faglige forudsætninger  Interesseniveau Uligheder i gruppen:  Nogle tager styringen, mens andre ikke yder nok  Det kan være svært at finde tid til at mødes  Nogle af gruppemedlemmerne kan ikke med hinanden

36 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular STUDIEGRUPPEN Vi lærer bedst…  Sammen med andre  Når vi udtrykker os – taler og skriver og tegner og...  Når vi underviser...  Gruppearbejdets vigtigste produkt er altså LÆRING!  Det er den, der arbejder, der lærer noget…

37 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ STUDIEGRUPPEN At overkomme udfordringerne  Lav overordnede aftaler (regler) for gruppens arbejde  Kommuniker klart  Fordel roller imellem jer  Afprøv forskellige arbejdsformer  Evaluer løbende på jeres arbejde  Metakommuniker!

38 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation Kommunikation om kommunikation: Start HVERT MØDE med 5 minutters meta-snak:  Hvem er mødeleder?  Skal vi hygge eller arbejde?  Hvad skal vi tale om?  Hvordan skal vi tale om det?  Hvor længe – og hvad skal vi nå? Lad mødeleder-rollen gå på skift fra møde til møde

39 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation Afslut HVERT MØDE med 10 minutters meta-snak:  Hvordan er mødet gået?  Hvem samler op efter mødet i dag og hvordan?  Hvor og hvornår er næste møde?  Hvem er mødeleder næste gang?  Hvad skal vi tale om?  Hvad skal vi forberede og hvordan?

40 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Møde i studiegruppen Metakommunikation Hvem ’er den’ i dag? Evt. opsamling fra sidst Hvad skal vi nå i dag? Indhold Faglig snak Metakommunikation Hvordan er det gået i dag? Hvor og hvornår mødes vi næste gang? Forberedelse til næste gang – hvad og hvordan? AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation

41 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Metakommunikation Møde i studiegruppen Metakommunikation Hvem ’er den’ i dag? Evt. opsamling fra sidst Hvad skal vi nå i dag? Indhold Faglig snak Metakommunikation Hvordan er det gået i dag? Hvor og hvornår mødes vi næste gang? Forberedelse til næste gang – hvad og hvordan? Timeout! Metakommunikation: Vi har mistet fokus… – hvordan kommer vi videre?

42 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering Anerkendelse ≠ skamros! Konflikter og forskellige behov findes stadig, men bliver minimeret og lettere at håndtere via anerkendende og fremadrettet tilgang samt metakommunikation og forventningsafstemning

43 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Gruppeaftale Gennemgå den gruppeaftale som I lavede da I etablerede jeres læsegruppe. Er der punkter, som skal opdateres eller ændres? Overholder I de aftaler, som I traf sammen i starten? AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 1

44 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Konflikten Overvej om jeres konflikt udspringer af noget fagligt eller personligt? Husk at det er helt i orden at være fagligt uenige. Hvis jeres konflikt udspringer af noget personligt, kan I spørge jer selv, om I er blevet for gode venner og trækker jeres privatliv for meget med ind i gruppearbejdet. Husk at gruppearbejdet er et professionelt samarbejde. AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 2

45 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Runde Tag en runde uden afbrydelser, hvor alle får taletid og sætter ord på, hvad de oplever, fungerer dårligt og hvad de gerne vil have ændret. AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 3

46 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Evaluering Husker I løbende at evaluere gruppens arbejde? Bliver alle hørt? Er der nogen der føler, at de laver mere end andre? AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 4

47 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Hjælp Hvis I ikke selv kan løse jeres problemer internt i gruppen, så overvej at få en udenforstående til at hjælpe jer. Det kan fx være en af jeres undervisere eller jeres studievejleder. Husk at jeres undervisere har både et ansvar over for- og en faglig interesse i, at jeres gruppearbejde fungerer efter hensigten. AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering i 5 punkter 5

48 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Studiegruppen er først og fremmest et ARBEJDSFÆLLESSKAB! Hold det sociale og det faglige adskilt Arbejd først og snak bagefter – eller omvendt Respekter forskelligheder i ønsker og behov Vær professionelle i jeres samarbejde AT OVERKOMME UDFORDRINGERNE: Konflikthåndtering

49 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light OPSAMLING

50 AARHUS UNIVERSITET AU


Download ppt "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google