Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål."— Præsentationens transcript:

1

2 Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål 2020: 25%, 2025 30% Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Resultatmål: Fra 52% i 2012 til 60% i 2020 og 67% i 2025 Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Resultatmål: Elever, der afslutter med højere niveauer, end krævet, skal stige år for år Mål 4: Tilliden til og trivslen i erhvervsskolerne skal styrkes Resultatmål: Elevernes og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod år 2020

3 De 10 indsatsområder Et attraktivt ungdomsmiljø Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Bedre videreuddannelsesmuligheder Erhvervsuddannelse for voksne Klare adgangskrav Ny, erhvervsrettet 10. klasse (EUD10) Ny, kombineret ungdomsuddannelse Mere og bedre undervisning Fortsat indsats for praktikpladser Fokusering af vejledningsindsatsen

4 Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Fra 12 indgange til fire hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport

5 Grundforløb og fagretninger Hver skole skal oprette én eller flere fagretninger indenfor den eller de hovedindgange, skolen udbyder Grundforløbet bliver for de fleste elever 40 uger, hvor der sker en gradvis specialisering mod et fag efter tragtmodellen: Hovedindgang->fagretning->fag

6 Grundforløbet deles i to: Grundforløb 1 – 20 uger Grundforløb 2 – 20 uger

7 Grundforløb 1 Er for elever, der kommer direkte fra grundskolens 9. eller 10. klasse eller har forladt disse for højst 12 måneder siden Kan påbegyndes én gang Starter op to gange årligt: August og januar

8 Grundforløb 2 Grundforløb 2 er det fagspecifikke grundforløb, der leder direkte mod en uddannelse og dermed hovedforløbene på en given uddannelse. Grundforløb 2 kan påbegyndes max. tre gange og ikke det samme to gange Starter op to gange årligt: August og januar Kan påbegyndes på tværs af hovedindgange og fagretninger Grundforløb 2 er for elever, der: Har afsluttet grundforløb 1 Har en praktikaftale med en virksomhed (læreplads) Har gennemført en ungdomsuddannelse Har forladt grundskolen for mere end ét år siden Har haft et forløb på en produktionsskole på ét år

9 Indhold Nu begynder tragten

10 Grundforløb 1 Erhvervsfag 1 Erhvervsfag 2 Erhvervsfag 3 Grundfag: Dansk, to niveauer/fire uger Valgfag fire uger Samme kompetencer skal opnås på alle hovedindgange og fagretninger

11 Erhvervsfag 1 De første to uger af grundforløb 1 Erhvervsfag 1 skal kvalificere og udfordre elevernes valg af fagretning

12 Erhvervsfag 2+3 Eleverne skal opnå kompetencer indenfor Arbejdspladskultur Samfund og sundhed Praktikpladssøgning Erhvervsfaglig viden Proces- og metodefag Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Arbejdsplanlægning og samarbejde Metodelære

13 Grundfag Dansk – eleverne skal hæves to niveauer (F-E-D-C)

14 Valgfag Eleverne skal have fire ugers valgfag – herunder Støttefag (fag, der støtter elevens boglige og/eller praktiske læring for elever, der har svært ved at nå målene for et eller flere fag i grundforløbet) Talentfag (fag, der giver eleverne mulighed for at fordybe sig særligt i faglige elementer og problemstillinger – herunder fag, der styrker elevernes deltagelse i faglige konkurrencer (Skills mv) Grundfag på højere niveau

15 Grundforløb 2 Praksisnær, indledende del af uddannelsen Rettet mod et hovedforløb Skal lede eleverne til opfyldelse af adgangskrav/overgangskrav til undervisningen i hovedforløbet Varighed: 20 uger

16 Indhold grundforløb 2 Uddannelsesspecifikt fag Grundfag, fire uger Valgfag, fire uger

17 Klare adgangskrav For optagelse på såvel grundforløb 1 og grundforløb 2 kræves minimum karakteren 02 som prøvekarakter i dansk og matematik To elevgrupper er undtaget fra adgangskravet: Elever, der har indgået en uddannelsesaftale med en virksomhed og dermed af virksomheden vurderes parat Elever, som i forvejen har gennemført en ungdomsuddannelse, og som derigennem har opnået det fornødne faglige niveau i dansk og matematik

18 Adgangskrav til hovedforløbet Skærpede overgangskrav mellem grundforløb 2 og hovedforløbene: Bestået grundforløbseksamen En række krav indenfor de almene fag afhængig af uddannelse Fag-faglige krav

19 Eksempel 1 på adgangs- og overgangskrav Jens vil gerne være murer. Han skal: Have opnået karakteren 02 i dansk og matematik for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 skal han have bestået matematik og teknologi på F-niveau

20 Eksempel 2 på adgangs- og overgangskrav Lene vil gerne være mekaniker. Hun skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have bestået dansk på E-niveau, matematik på E-niveau, engelsk på E-niveau og fysik på E- niveau

21 Eksempel 3 på adgangs- og overgangskrav Niels vil gerne tage lager og- terminaluddannelsen. Han skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have gennemført naturfag på F-niveau og informationsteknologi på F-niveau.

22 Fokusering af vejledningsindsatasen Alle 8. klasser fremover skal deltage i introduktionskurser i fem dage. Kurserne skal omfatte en erhvervsuddannelse eller en erhvervsgymnasial uddannelse Alle skal udfordres i deres valg – dels i grundskolen men også på grundforløb 1 Eleverne har færre skud i bøssen nu end før i forhold til at vælge en erhvervsuddannelse: Grundforløb 1 kan kun påbegyndes én gang Grundforløb 2 kan kun påbegyndes tre gange – og ikke samme flere gange Uddannelsestiden kan ikke forlænges – det er 20+20 uger

23 Mere og bedre undervisning Eleverne skal have 25 klokketimers undervisning fra 2015 – 26 timer fra 2016 Alle lærere skal indenfor en kort årrække have opnået minimum 10 pædagogiske ECTS point ……Og det skal lederne også

24 Et attraktivt ungdomsmiljø Unge og voksne har ikke samme forløb Fokus på studiemiljø Fokus på holddannelse og tilhørsforhold

25 Vi har nået endestationen…… Det er tid til spørgsmål


Download ppt "Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google