Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde 2 2 3 3 Deltagelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde 2 2 3 3 Deltagelse."— Præsentationens transcript:

1 Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde 2 2 3 3 Deltagelse i 16-års møde 4 4 Handicap- afdeling/ forvaltning 1 1 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 9 9 10 5 5 Skal der samarbejdes med beskæftigel- sesforvaltningen? Vurdering af deltagerkreds - myndigheder, leverandører og borgeren Deltagelse i tre-trinsmøde Overgang færdig- gjort og tilbud iværksættes Opsamling af borgers ønsker og behov Indkaldelse til tretrins- mødet Kontakt til Beskæftigelses Rådgivningen og fremsendelse af overdrag- elsesskabelon Møde med borger og efterfølgende Ad-vis Indkaldelse til koordine- ringsmøde ved det 16. år Afholdelselse af tretrins- mødet Overlevering ogudfærdigelse af handleplan Overgang færdiggjort og tilbud iværksættes 11 Nej Ja 2.1 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. Eksterne samarbejds- partnere 1 1 2 2 3 3 Beskæftigelsesrådgi vningen varsles Beskæftigelses- rådgivningen deltager i møde ved det 16. år Beskæftigelsesrådgivningen udarbejder ressourceprofil Beskæftigelses- rådgivningen deltager i tre-trinsmøde Figur forklaring » Handlevejledning for overgangen mellem barn/ung og voksen Mødeind- kaldelse Mødeind- kaldelse Dags- orden Dags- orden Handle- plan Handle- plan Mødeind- kaldelse Mødeind- kaldelse Dags- orden Dags- orden Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde Folder - Sam- arbejds- partnere Folder - Sam- arbejds- partnere Dags- orden Dags- orden Mødeind- kaldelse Mødeind- kaldelse Overdrag- elses- skabelon Overdrag- elses- skabelon Folder - Samarbejd spartnere Folder - Samarbejd spartnere Dags- orden Dags- orden Mødeind- kaldelse Mødeind- kaldelse Dags- orden Handle- plan Handle- plan 5 5 1 1 Forløb slutter PPR 'tester' alle børn og leverer liste til handicapforva ltning (PPR) Overgang færdiggjort og tilbud iværksættes 4 4

2 Handlevejledning for overgangen mellem barn/ung og voksen Tilbage Aktivitet nr. 1 - PPR tester alle "udvalgte" børn I forbindelse med udslusning fra folkeskole tester PPR alle "udvalgte" børn, hvor de "udvalgte" er børn med særlige behov af mere eller mindre varig karakter. Det gælder herudover at de skal tilhøre Handicaprådgivningens målgruppe. Aktivitet nr. 2 - Elevkonference ved det 15. år Ved den unges 15. år afholdes elevkonference med henblik på drøftelse af den unges fremtid vedrørende uddannelse, aktivitet og beskæftigelse efter skole-afslutning. Skolen indkalder i maj/juni til dette møde, som afholdes i efteråret. Skolen udsender referat til de deltagende aktører. På mødet deltager Skolen, PPR, UU og Handicaprådgivningen (Børnegruppen). Aktivitet nr. 3 - Liste over alle 16 årige PPR sender liste over alle elever i 8., 9. og 10. klasse til Handicaprådgivningen som indeholder den unges navn, cpr. nr. og navn på skole 1. Listen sendes til Handicaprådgivningen umiddelbart efter revisitation i december - og fremsendes til afdelingschefen for Handicaprådgivningen, som herefter fordeler til de enkelte handicaprådgivere (tovholdere i Børnegruppen). Den enkelte handicaprådgiver (tovholder) opsætter ADVIS i EDH-systemet, hvor der kommer en reminder frem vedrørende indkaldelse til mødet jf. nedenfor. Aktivitet nr. 4+5 - Indkaldelse og afholdelse af møde omkring det 16. år Handicaprådgivningen (tovholder) indkalder til dette møde omkring den unges 16. år med henblik på den mere langsigtede planlægning, hvor det drøftes hvilken "retning" der vil være mest sandsynlig for det videre sagsforløb, og der sker en umiddelbar forventningsafstemning over for den unge/forældrene. Udover Handicaprådgivningen deltager Beskæftigelsesrådgivningen, PPR, evt. efterskole, UU, den unge og forældre. På mødet afdækkes ønsker og behov i forhold til fremtidig bo-situation samt beskæftigelses- og uddannelsesmæssig situation. Beskæftigelsesrådgivningen deltager alene som konsulent med henblik på faglige vurderinger. Beskæftigelsesrådgivningen deltager ikke i de sager, hvor det er åbenlyst, at der er tale om en "pensions-sag". Standard brev/dagsorden til forældre fremgår nedenfor som bilag. Bilag til aktivitet 5 - Standard brev/dagsorden Du indkaldes til møde xxxdag den dag. måned år, kl. xx på sted. Mødet forventes at vare 1½ time og fra Kolding Kommune vil følgende deltage: - navn Dagsorden: Velkomst og præsentation Den unges ønsker og behov i forhold til uddannelse, beskæftigelse, forsørgelse og bostøtte Opsamling/status fra diverse fagpersoner Aktuelle muligheder, der skal arbejdes videre med Konkrete aftaler for det videre forløb 2 Samtykke til rekvirering af relevante sagsakter fra PPR vedlægges, og bedes medbragt i udfyldt stand til mødet. 1. Kolding Kommunes jurister har vurderet denne udveksling af informationer og konkluderet, at proceduren er forvaltningsmæssig i orden - dog fremhæves at der bør indhentes samtykke. 2. Det aftales hvad de forskellige fagprofessionelle hver især skal undersøge og arbejde videre med.

3 Handlevejledning for overgangen mellem barn/ung og voksen Tilbage Aktivitet nr. 6 - Afdækning af ønsker og behov Umiddelbart efter aktivitet 5 - umiddelbart efter mødet med den unge/forældre - foretager de professionelle aktører med Handicaprådgivningen (tovholder) som udfarende kraft en faglig vurdering af behovet for fremtidig indsats. Den foreløbige faglige vurdering baseres med udgangspunkt i ressourceprofilens punkter, idet dette efterfølgende vil "lette" det videre forløb hos Beskæftigelsesrådgivningen. Den enkelte handicaprådgiver (tovholder) opsætter ADVIS i EDH-systemet, hvor der kommer en reminder frem vedrørende senere kontakt til Beskæftigelsesrådgivningen jf. nedenfor. Aktivitet nr. 7 - Tovholder kontakter Beskæftigelsesrådgivningen Når den unge bliver 17½ år tager Børnegruppen (tovholder) kontakt til det administrative team i Beskæftigelsesrådgivningen, der internt fordeler de konkrete sager (dette sker ikke i de tilfælde, hvor der er tale om en åbenlys "pensions-sag."). Efterfølgende melder den enkelte beskæftigelsesrådgiver tilbage til Handicaprådgivningen (tovholder) om hvem der varetager den konkrete sag. Ved denne kontakt oversender Handicaprådgivningen relevante sagsoplysninger til Beskæftigelsesrådgivningen ved hjælp af overdragelsesskabelonen. Oplysningerne skal anvendes af beskæftigelsesrådgiveren til udarbejdelse af ressourceprofilen.overdragelsesskabelonen. Derudover skal Handicaprådgivningen (tovholder) sikre, at Beskæftigelsesrådgivningen oplyses om hvorvidt der er udfærdiget en funktionsevnevurdering så disse oplysninger også kan anvendes af Beskæftigelsesrådgivningen. Aktivitet nr. 8 - Tovholder (Handicaprådgivningen) indkalder til møde med Beskæftigelsesrådgivningen, den unge og forældre Der afholdes møde med henblik på den videre planlægning af forløbet. Mødet foregår efter følgende "faste" dagsorden: - Formål med mødet - Den unges ønsker og behov - Udarbejdelse af ressourceprofil - Den videre planlægning - "Sagsbehandlingsskridt" (den unge og forældre orienteres om det aktuelle videre forløb) - Afstemning af forventninger. - Evt. fastsættelse af dato/aftale for aktivitet nr. 10. Udlevering af skema til ressourceprofil til den unge med henblik på dennes bidrag - næste aftale - aktivitet nr. 9. Aktivitet nr. 9 - Ressourceprofil udarbejdes Beskæftigelsesrådgivningen udarbejder i samarbejde med den unge og forældre den endelige ressourceprofil. Eventuelt indhentes manglende oplysninger som en væsentlige for udarbejdelse af ressourceprofilen og det afgøres om det eventuelt er nødvendigt at afholde flere møder med den unge og forældrene. Aktivitet nr. 10 - Planlægnings- og afklaringsmøde 3 trins-møde hvor tovholder (Handicaprådgivningen) indkalder og er ansvarlig for afholdelse. På samme dag og umiddelbart i forlængelse af hinanden afholdes 3 trins- mødet med forskellige aktører. 1) Første del involverer Handicaprådgivningen internt med henblik på at tovholder i Børnegruppen overleverer "sagen" til ny tovholder i Voksengruppen. 2) Anden del involverer samtlige professionelle aktører og omfatter Handicaprådgivningen (både Børnegruppen og Voksengruppen), Beskæftigelsesrådgivningen og UU. Der udarbejdes fælles plan for tilbud der kan præsenteres for den unge og forældre. 3) Tredje del omfatter ovennævnte professionelle samt den unge og forældrene. På mødet vurderes om den unge/forældre skal overveje tilbudet. Hvis dette er tilfældet gives tilbagemelding efterfølgende og der afholdes eventuelt et nyt møde. Der vil under alle omstændigheder ofte være en efterfølgende dialog mellem tovholder og den unge/forældre med henblik på opsamling af forskellige forhold. Aktivitet nr. 11 - Egentlig overlevering og udfærdigelse af handleplan Tovholder-rollen overgår efter aktivitet nr. 10 eller ved det fyldte 18 år fra Børnegruppen til Voksengruppen i Handicaprådgivningen. Information om overgivelse skal ske til den unge/forældre samt Beskæftigelsesrådgivningen. Endeligt udarbejdes der en handleplan for borgeren.

4 x x Hvad betyder de forskellige figurer? x x x x x x x x Start/afslutning handicapforvaltningen Start/afslutning Samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra handicapafdeling Til samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra samarbejdspartnere /borger til handicapforvaltning Aktiviteter i Handicapforvaltningen Aktiviteter hos samarbejdspartnere/ borgere Skillevej/beslutningspun kter i Handicapforvaltningen Sekvensflow Informationsflow Afgrænsning af organisatoriske enheder/borgeren Tilbage


Download ppt "Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde 2 2 3 3 Deltagelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google