Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAda Torp Redigeret for ca. et år siden
1
Maslows behovsteori Maslows behovspyramideEksempler på behov Eksempler på varer, der dækker det enkelte behov Selvrealisering Egobehovet Sociale behov Tryghedsbehov Fysiske behov
2
Købemotiver på konsumentmarkedet KøbemotiverForklaringEksempler Rationelle Sociale: -Bandwagon -Snob -Veblen -Thrifty
3
Købstyper på konsumentmarkedet KøbstyperForklaringEksempler Vanekøb Impulskøb Overvejelseskøb
4
Købsroller på konsumentmarkedet KøbsrollerForklaringEksempler Konsument Disponent Influent
5
Købsbeslutningsprocessen på konsumentmarkedet FaserForklaringEksempler Problemerkendelse Informationssøgning Vurdering af alternativer Købsbeslutning Efterkøbsadfærd
6
Salgstrappen Trin 1-6ForklaringEksempler 1. Forberedende 2. Åbne 3. Analyse 4. Demonstration 5. Indvending 6. Afslutning
7
Virksomhedens omverden - Nærmiljø ForklaringEksempler Kunder Konkurrenter Leverandører
8
Virksomhedens omverden - Fjernmiljø ForklaringEksempler Demografi Økonomi Lovgivning
9
Virksomhedens omverden – Fjernmiljø (fortsat) ForklaringEksempler Kultur Teknologi Tidsmæssige svingninger
10
Strategisk planlægning Planlægnings- niveau Tids- horisontEksempler på opgaverAnsvarlige Strategisk niveau Taktisk niveau Operativt niveau
11
Strategisk planlægning ForklaringEksempel Idé Mål
12
SWOT-analyse Interne forhold Stærke sider (S)Svage sider (W) Eksterne forhold Muligheder (O)Trusler (T)
13
SWOT-analyse Interne forhold Stærke sider (S)Svage sider (W)
14
SWOT-analyse Eksterne forhold Muligheder (M)Trusler (T)
15
Strategisk planlægning PolitikkerForklaringEksempler Kvalitets- Politik Personale- Politik Indkøbs- Politik Reklamations- Politik
16
Eksempler på konsumentenheder Produkt/ Brand KonsumentenhedForklaring
17
Eksempler på målgrupper Produkt/ Brand MålgruppeForklaring
18
Skydeskivemodellen NiveauForklaringEksempler Samme produkt til samme målgruppe Samme produktkategori Samme basale behov dækkes Alle produkter
19
Konkurrentanalyse TrinElementerForklaring 1 2 3 4 5
20
Konkurrencemæssige positioner PositionForklaringEksempler Markedsleder Markedsudfordrer Markedsfølger Markedsnichér
21
Inddeling af det potentielle marked Det potentielle marked = ____% Virksomhedens markedsandel = ____% Konkurrenternes markedsandel = ____%Latent marked = ____ % Det effektive marked = ____ % Beregning af virksomhedens markedsandel = ____ %
22
Markedsanalyse OpgaverForklaringEksempler Valg af informationskilder Valg af respondenter Valg af interviewmetode
23
Markedsanalyse (fortsat) OpgaverForklaringEksempler Valg af spørgsmålstyper Opbygning af spørgeskema
24
Markedsanalyse (fortsat) OpgaverForklaringEksempler Test af spørgeskema Bearbejdning af indsamlede data
25
De 4 P’er - parametermix ParameterForklaringEksempler Produkt Pris Place (distribution) Promotion
26
Vurdering af et produkts kvalitet Funktionel kvalitetSmagsmæssige kvalitetTillægsydelse
27
Vurdering af en emballages funktioner FunktionForklaringEksempler Beskytte under transport Sælge produktet og have displayfunktion Være nem at opbevare Leve op til gældende lovgivning Være miljøvenlig
28
Serviceydelsers særlige kendetegn KendetegnForklaringEksempler Produkterne er ikke-håndgribelige Produkternes kvalitet opleves forskelligt Kunden deltager i fremstillingen Produkterne kan ikke lægges på lager
29
Serviceleverancesystemet ElementerForklaringEksempler Backup systemet Front systemet Promotion Kunden
30
Fordelingskalkulation for et nyt produkt OpstillingBeregningerResultat i kr. Indkøbspris + Hjemtagelsesomkostninger = Kostpris + Driftsomkostninger = Egenpris + Nettofortjeneste = Salgspris eksklusiv moms + Moms = Salgspris inklusiv moms
31
Dispositionskalkulation for et nyt produkt OpstillingBeregningerResultat i kr. Salgspris inklusiv moms - Moms = Salgspris eksklusiv moms - Nettofortjeneste = Egenpris - Driftsomkostninger = Kostpris - Hjemtagelsesomkostninger = Højeste indkøbspris Kontrol:
32
Distribution ForklaringEksempler Indirekte distribution Direkte distribution
33
Eksempler på kædetyper KædeForklaringEksempler Kapital- kæder Frivillige kæder Franchise- kæder
34
Valg af beliggenhed BeliggenhedForklaringEksempler på butikker Bolig- orienteret City- orienteret Center- orienteret
35
Valg af beliggenhed (fortsat) BeliggenhedForklaringEksempler på butikker Trafik- orienteret Parkerings- orienteret Andre muligheder?
36
AIDA- modellen FaserForklaringEksempler Attention Interest Desire Action
37
Promotionaktiviteter – 1. AktivitetForklaring Reklame Online markedsføring Sales promotion
38
Promotionaktiviteter – 1. (fortsat) AktivitetForklaring PR (Public relations) Personligt salg Butiksindretning
39
Promotionaktiviteter – 2. AktivitetEksempler Reklame Online markedsføring Sales promotion
40
Promotionaktiviteter – 2. (fortsat) AktivitetEksempler PR (Public relations) Personligt salg Butiksindretning
41
Virksomheders digitale strategier – 1. AktivitetForklaring Trin 1 Simpel brug af internettet Trin 2 Online markedsføring Trin 3 e-handel
42
Virksomheders digitale strategier – 2. AktivitetEksempler Trin 1 Simpel brug af internettet Trin 2 Online markedsføring Trin 3 e-handel
43
Trafikskabere til en virksomheds websider Online-trafikskabereOffline-trafikskabere
44
Varer købt på internettet i år 2014 Top 10ProduktProcent 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Søg efter de seneste oplysninger på www.statistikbanken.dkwww.statistikbanken.dk
45
Tab og svind - Svindbegrebet BegrebForklaringEksempler Tab Svind Kriminelt Administrativt
46
Love om aftaler og handel LovForklaring
47
Markedsføringsloven Vigtigste reglerForklaring
48
SMUK-modellen FaktorerForklaring S tørrelse og vækst i segmentet M uligheder for at bearbejde segmentet U dgifter ved at bearbejde segmentet K onkurrencesituationen i segmentet
49
SMUK-modellen (fortsat) FaktorerEksempler S tørrelse og vækst i segmentet M uligheder for at bearbejde segmentet U dgifter ved at bearbejde segmentet K onkurrencesituationen i segmentet
50
Markedsføringsplanen – 1. Seks vigtige punkterForklaring 1. Fastlæggelse af målgruppe 2. Opstille mål for markedsføringen 3. Parametermix De 4 P’er
51
Markedsføringsplanen – 1. (fortsat) Seks vigtige punkterForklaring 4. Formulere budskab 5. Opstille budgetter 6. Kontrol og opfølgning
52
Markedsføringsplanen – 2. Seks vigtige punkterEksempler 1. Fastlæggelse af målgruppe 2. Opstille mål for markedsføringen 3. Parametermix De 4 P’er
53
Markedsføringsplanen – 2. (fortsat) Seks vigtige punkterEksempler 4. Formulere budskab 5. Opstille budgetter 6. Kontrol og opfølgning
54
B2B-markedet DelmarkederForklaringEksempler Industrielle marked Mellemhandler- marked Offentlige marked
55
B2B-markedet KøbstypeForklaringEksempler Nykøb Modificeret genkøb Rutinekøb
56
B2B-markedet KøbscenterForklaringEksempler Informations- vogter Influent Godkender Køber Bruger
57
Sammenligning af parametermix ParameterKonsumentmarkedetB2B-markedet Produkt Pris Distribution Promotion
58
B2B-markedet Beslutnings- processen ForklaringEksempler 1. Problem- erkendelse 2. Fastlæggelse af behov 3. Produkt- specifikation 4. Søgning efter mulige leverandører
59
B2B-markedet (fortsat) Beslutnings- processen ForklaringEksempler 5. Indhentning af tilbud 6. Vurdering, forhandling af tilbud og valg af leverandør 7. Ordrerutine 8. Levering og kontrol
60
Valgkriterier på B2B-markedet DelmarkederEksempler på valgkriterier Industrielle marked Mellemhandler- marked Offentlige marked
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.