Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere."— Præsentationens transcript:

1 Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere

2 Husstandsomdelte reklamer sikrer lave forbrugerpriser Informativ reklame øger konkurrencen og sænker priserne 2 Karakteristika ved informativ reklame og imagereklame Kilde: Copenhagen Economics, Husstandsomdelte reklamer mest til gavn august 2011 Informativ reklame: Mindsker produktdifferentiering og forbrugernes søgeomkostninger Skaber aktiv priskonkurrence på markedet Sænker forbrugepriserne Fjerner man informativ reklame vil konkurrence mindskes og priserne stige INFORMATIV REKLAME: Formidler faktuel information om varer, egenskaber og pris Mindsker produkt- differentiering ved objektivt at formidle priser og egenskaber ved forskellige varer Betyder lave søgeomkostninger for forbrugerne, dvs. det er hurtigt og nemt at finde det bedste køb Skaber aktiv konkurrence på et marked og sænker varepriserne IMAGEREKLAME: Profilerer et brand eller virksomhed ved at knytte en subjektiv følelse og værdi til en vare Øger produkt- differentiering ved at skabe kunstige forskelle ml. varer Betyder høje søgeomkostninger for forbrugerne, dvs. det er vanskeligt at skelne mellem forskellige varer Mindsker konkurrencen på et marked og øger varepriserne Reklametryksagen er den mest effektive form for informativ reklame Husstandsomdelte reklamer: Øger forbrugernes prisbevidsthed Gør det nemt for forbrugeren at finde det bedste køb Skaber aktiv konkurrence i detailhandlen Sænker priserne på dagligvarer Reklamemediers egnethed for informativ- og imagereklame

3 Reklametryksagen - et effektivt og accepteret informationsmedie Reklametryksagen ses som et informationsmedie, og skaber stor opmærksomhed uden at irritere læseren Den danske befolkning ønsker at modtage reklametryksager Kilde: Reklameanalysen 2010 Mindshare, Mediabroker september 2010 Reklametryksagen opfattes ikke som reklame Reklametryksagen skaber størst opmærksomhed Reklametryksagen er det eneste reklamemedie der aktivt kan fravælges Reklametryksagen irriterer langt mindre end f.eks. TV og internet reklamer 78 pct. af alle danskere ønsker fortsat at modtage reklametryksager Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis og Venstres vælgere efterspørger reklametryksager i høj grad, og bruger reklametryksagerne aktivt i dagligdagen. 3 Modtagere af reklametryksager fordelt på politisk parti

4 Danskerne læser reklametryksager Reklametryksagen er danskernes foretrukne reklamemedie Reklametryksager bruges i alle samfundsgrupper Kilde: TNS Gallup, Danskernes holdning til reklametryksager, november 2010 Læseprocent blandt husstande der modtager reklametryksager Læseprocent fordelt samfundslag Reklametryksagen er det foretrukne reklamemedie Hvordan foretrækker danskerne at modtage tilbud Reklametryksagen bruges aktivt i jagten på gode tilbud Danskerne værdsætter reklametryksager

5 Brugen af reklametryksagen giver store besparelser på indkøb af dagligvarer Danskerne sparer 900 kr. om måneden med reklametryksagen Danskerne vælger butik efter reklametryksagerne En børnefamilie sparer 9.000 kr. om året ved at handle dagligvarer ud fra reklametryksagerne I alt realiserer samtlige danske husstande en årlig besparelse på 15,4 mia. kr. på indkøb af dagligvarer via reklametryksagerne Skattelettelsen i 2010 udgjorde en værdi af 13 mia. kr., mens besparelsen ved at afskaffe efterlønnen forventes at blive 22 mia. kr. 5 Reklametryksagerne bruges til planlægning af ugens indkøb Hver uge besøger 51 pct. en forretning på grund af tilbud i reklametryksagerne Kilde: TNS Gallup november 2010, GFK forbrugerpanel april 2011 Hvornår er en forretning senest besøgt på baggrund af en reklametryksag?

6 Reklametryksagens betydning for nærbutikkerne i provinsen Reklametryksagen er efterspurgt af de fleste husstande i landområderne 6 I landområderne er op mod 87 pct. positive overfor at modtage reklametryksager. 80 pct. af alle ”Ja tak” husstande i landområderne bruger reklametryksagen aktivt Nej tak husstande fordelt på regioner Kilde: Mediabroker september 2010, YouGov Zapera april 2011 Reklametryksagen sikrer omsætning i nærbutikkerne Ændres omsætningen uden anvendelse af tilbudsavisen Brugen af reklametryksagen er afgørende for at generere tilstrækkelig omsætning i nærbutikkerne. 63 pct. vurderer at reklametryksagen driver mindst 20 pct. af omsætningen i butikken.

7 Reklametryksagen driver omsætning i nærbutikkerne og sikrer deres overlevelse Reklametryksagen er afgørende for nærbutikkernes overlevelse 7 Reklametryksagen er: Afgørende i konkurrencen med de store supermarkeder. Det mest effektive reklamemedie til at generere salg i nærbutikken. Den bedste måde at markedsføre sig i lokalområdet. Kilde: YouGov Zapera april 2011

8 Fritidsjob – en god start på et aktivt liv 8 Reklameomdelere tager en erhvervsfaglig uddannelse Reklameomdelere tjener flere penge Fritidsjobs skaber aktive sportsudøvereFritidsjob skaber flere ledere Kilde: YouGov Zapera marts 2011 Fritidsjob som reklameomdeler eller avisbudHar ikke haft fritidsjobAndet fritidsjob


Download ppt "Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google