Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSigrid Johannsen Redigeret for ca. et år siden
1
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn og unge Lidt mere om grænser Pausetræning Evaluering Træningspunkt Tak for i dag
2
Bevidst brug af Skalaen fra 0-10 0-4 Ro i nervesystemet 5-7 Uro/Parathed 8-10 Alarmhjerne
3
Reason Relate Regulate
4
Hvordan er vi sammen ? I kommer med bidrag fra jeres praksis Vi tager ledelse af proces Vi / I kommer med fagligt input Læringsdagene/kursusdagene er en parallelproces.
5
Film Hvad lægger du særligt mærke til? Hvordan kan du bruge den i dit møde med traumatiserede unge?
6
Psykiatrifonden http://www.psykiatrifonden.dk/aktiviteter/vores -projekter/snak-om-det/snak-om-det-ptsd.aspx
7
3 og 3 snak Hvad gjorde indtryk? Er det noget jeg kan bruge?
8
Snakkekort Hvordan påvirker oplevelserne farens tanker, følelser, krop og handlinger Fordele og ulemper ved at læreren/venner ved det Hvad kan gøres for at skabe åbenhed i gruppen Rollespil om hvordan man kan støtte Ali fx på mobil Enig/uenig fx ked af det, bedst at holde det for sig selv? Tillidslege
9
Følelsesmæssig 1. hjælp Beroligende nærvær Det, der ryger op falder ned igen Tre forskellige sprog til hver del af hjernen. Vær opmærksom på dine egne sansninger Følg barnet - rytme, sansninger og følelser Langsomt tempo – reptilhjernen er meget langsommere end neocortex
10
Pause
11
Rollercoaster Hvordan udnytte kroppens medfødte evne til selvregulering efter traumatisk begivenhed Hvordan kan man bedst understøtte denne proces.
12
Frys en overlevelsesstrategi https://www.youtube.com/watch?v=XDahYlWpg8w
13
1. Prioritet - tryghed Fysisk nærvær Toneleje Lydhør gestik Klare instrukser Øjenkontakt Anerkendelse af hvert enkelt barn
14
Legen Til at genoprette balancen i det autonome nervesystem
15
Gruppesammensætning De afbalancerede 60-80% De hyperaktive 10-20% De apatiske 10-20%
16
Roller coaster modellen
17
Det Røde hav
18
Refleksion Hvordan var min arousal undervejs? Hvordan kan jeg bruge modellen i mit arbejde? Hvordan kan jeg bruge legen i mit arbejde? Skal den laves om ift. den gruppe jeg arbejder med?
19
Grænser fortsat Sidder du godt?
20
Pausetræning
21
Evaluering
22
Vælg et træningspunkt fremadrettet Grounding Pausetræning Skalaen Trygt sted Grænser Triggere Brug af film på dansk eller engelsk Roller coaster modellen Psykisk 1. hjælp
23
1 ting jeg tager med fra i dag
24
PTSD Voldtægtsofre Soldater i krig Overfald Ulykker Udviklingstraume 50% af voldtægtsofre 10-18% af udsendte soldater
25
Traume eller ej? Selve begivenheden Livsomstændigheder i det øjeblik begivenheden indtræffer Fysiske og personlighedsmæssige forudsætninger bl.a. alder Måden at møde overvældende erfaringer/personlig kapacitet til at imødegå fare Tillærte færdigheder Forhistorie af succesfulde og traumatiske erfaringer Omgivelsernes reaktion Personlig (fx voldtægt) eller upersonlig (fx jordskælv)
26
Forudsætninger forandrer sig gennem livet
27
Konsekvenser af traume/PTSD Skam, skyld, angst, aggression og sorg Koncentrationsbesvær Undgåelsesadfærd (Genoplevelse – flashback, billeder, tanker, mareridt) Isolation
28
Tid, arousal og læring
29
Neurologisk og psykologisk Desorganiseret og urolig adfærd Impulsivitet Motorisk hyperaktivitet Tvangsprægede, gentagne handlinger Stærke kropsspændinger Søvnproblemer og mareridt Nedsat motivation for at deltage i aktiviteter Mindsket tillid til sig selv og andre Begrænset fremtidssyn Dissociation
30
Grænser – 4 lag - alle grænser sanses gennem kroppen
31
1.Lag - huden, den fysiske grænse allerede i livmoderen, igen ved fødslen, ved berøring. Helt basal. Hvor går min krop til og hvor begynder mine omgivelser. 2. Lag – det personlig rum Luftrummet omkring mig dannes i de to første leveår. Barnet lærer at adskille sig fra nærtstående voksne. 3. Lag – social grænse Hvad er dit og mit? 4. Lag – territoriale grænse Fx faste pladser.
32
Alle 4 lag giver kropslige reaktioner for at beskytte os. Jo mere den voksne er opmærksom på egne grænser, jo bedre kan haun passe på sig selv. - Og jo større bevidsthed om grænser hos den voksne, jo bedre bliver haun til at hjælpe barnet med at etablere sunde grænser
33
Øvelse 1 – Hvad er klokken? 2 og 2 A. Står ved busstoppestedet B. fremmed kommer hen og spørger undskyld kan du sige hvad klokken er i normal afstand for B Derefter vælger B at stoppe for tæt på og for langt væk A hvordan mærkes det fysisk i kroppen sæt ord på B hvordan mærkes det hvordan var det Byt roller
34
Øvelse 2: Jeg skal huske… 2 og 2 A skubber B, og samtid med at B tænker på indkøbssedlen eller noget lign. Derefter trækker A B stadig imens B tænker på det samme som før Snak hvordan var det Bytte Derefter gentag men nu mens B grounder og bygger kraft op ( centrering ) Snak hvordan var det var der forskel beskriv den fysisk Bytte
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.