Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et."— Præsentationens transcript:

1 ”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et meget høj drive…” (Forundersøgelse, første del 10:30)

2 Lidt om mig - Jakob Kwedéris Tidligere musiker, sanger og sangskriver 1990 – 1995 AD – grafisk design og konceptudvikling 1988 - ) Leder spillestedet og ungdomskulturhuset Forbrændingen 1996 – 2000 Spillesteder.dk’s bestyrelse og næstformand 1997 – 2000 AD’er TBWA, Magnetix 2000-2002 Leder K-I-B, Kulturhuset Islands Brygge 2002 – 2010 KHID’s bestyrelse (HiD) 2007 - Leder Huset i Magstræde 2011 - MBA, RUC 2010 – ellers temmelig AUTODIDAKT!

3 Brugerinddragelse og brugerdreven innovation…? Kan du give en hurtig introduktion til nogle af begreberne på baggrund af din master opgave: ”Innovation i Oplevelsesvirksomheder”

4 Brugerinddragelse og brugerdreven innovation…? Kan du give en hurtig introduktion til nogle af begreberne på baggrund af din master opgave: ”Innovation i Oplevelsesvirksomheder”

5 ”Innovation i Oplevelsesvirksomheder” Vi vil gå induktivt til værks og undersøge hvilke innovationsprocesser eller forskellige processer som virksomheden/ organisationen kombinerer for at skabe et positivt afkast. Vi kommer herved frem til følgende problemformulering: Hvordan opstår og understøttes innovation i oplevelsesvirksomheder?

6 OPLEVELSESVIRKSOMHED… INNOVATION… BRUGERDREVEN INNOVATION…

7 OPLEVELSESVIRKSOMHED…? Kan defineres som organisationer/virksomheder der producerer ydelser og/eller produkter med kulturelle værdier. (Lise Lyck, 2008) Eksempler på produkt og ydelsesområder: Bog forlægger og magasinforlægger Visuel kunst (maleri og skulptur) Udøvende kunst (teater, opera, koncerter, dans) Musik, event, fashion, legetøj, spil Biografi og tv-film (Richard E. Caves, 2000)

8 OPLEVELSESVIRKSOMHED…? Kan defineres som organisationer/virksomheder der producerer ydelser og/eller produkter med kulturelle værdier. (Lise Lyck, 2008) Eksempler på produkt- og ydelsesområder: Bog forlægger og magasinforlægger Visuel kunst (maleri og skulptur) Udøvende kunst (teater, opera, koncerter, dans) Musik, event, fashion, legetøj, spil Biografi og tv-film (Richard E. Caves, 2000)

9 INNOVATION…? ”en aktivitet der skaber samfunds økonomisk vækst” (Schumpeter, 1934), ”Innovation finder sted, når en virksomhed udvikler en ny produktions-proces, et nyt produkt eller en ny serviceydelse og introducerer den på markedet eller i produktionen” (Lundvall, 1999) ”Innovation er en kreativ ny idé, der når den er gennemført skaber værdi” (Bason 2007)

10 Tre veje til innovation… Sundbo, Fuglsang & Larsen (2001) tre forskellige måder innovationer kan fremkomme på i servicevirksomheder: Top down: Ledelsen har en bestemt idé om hvilke innovationer der skal udvikles og initierer innovationsprocessen. Ekspert vejen: Eksperter med særlige innovationsopgaver har som funktion at udvikle innovationer ud fra deres faglige grundlag. Buttom up: Medarbejderne (og/eller Brugere) får idéer og sørger for at vinde gehør for dem i organisationen. Normalt kræver det at ledelsen tager stilling til idéen og accepterer den.

11 Brugerinddragelse og brugerdreven innovation - Citater fra undersøgelsen... ”… Indholdsproducenterne har meget svært ved at give slip, og forstå at meget af det der er værdifuldt nu er brugernes indhold og brugernes debat - man er mere facilitator end den der skal give en sandhed...” (Forundersøgelse, første del 16:30) ”… der er en langt mere åben innovationskultur pga. nye værktøjer og platforme, hvor man kan gå dialog med medarbejdere, kunder og lead usere, partnere…” (Forundersøgelse, anden del 13:55)

12 Brugerinddragelse og brugerdreven innovation - Citater fra undersøgelsen... ”… Indholdsproducenterne har meget svært ved at give slip, og forstå at meget af det der er værdifuldt nu er brugernes indhold og brugernes debat - man er mere facilitator end den der skal give en sandhed...” (Forundersøgelse, første del 16:30) ”… der er en langt mere åben innovationskultur pga. nye værktøjer og platforme, hvor man kan gå dialog med medarbejdere, kunder og lead usere, partnere…” (Forundersøgelse, anden del 13:55)

13 Brugerdrevet innovation…

14

15 > Brugerinitieret innovation Med ”bruger-initieret” menes der innovationer hvor Brugeren er den der har fået ideen og tager initiativet. Brugerens ide kan overtages af andre f.eks. af de ansatte i organisationen, og medarbejderne kan fortsætte arbejdet og udviklingen enten med brugeren, eller alene internt i organisationen Brugerdrevet innovation…

16 > Brugerinddragende innovation Med ”brugerinddragende” innovation, inddrages brugeren i udviklingen og implementeringen af f.eks. medarbejdere/ledernes ideer. Bruger-inddragelsen skal involvere enten, brugernes ideer, viden, tid og kreativitet aktivt i hele eller dele af innovationsprocessen Brugerdrevet innovation…

17 > Brugerstyret innovation Med brugerstyret innovation er der tale om, at brugerne styrer processen. Brugerne er ikke nødvendigvis dem der har fået ideen eller har de fornødne økonomiske ressourcer til gennemførelsen af innovationen, men styrer processen. Brugerdrevet innovation…

18


Download ppt "”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google