Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010."— Præsentationens transcript:

1 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010

2 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 2 Introduktion Formål Formålet med opgaven var at opnå viden om borgernes kendskab og holdning til affaldshæftet exit. Indsamlingsmetode Telefoninterview. Indsamlingstidspunkt Uge 3 – 4 2010. Antal besvarelser 302 besvarelser. 182 ønskede ikke at deltage. Vi talte med den ansvarlige for affaldshåndtering i husstanden. Respondenterne var tilfældigt udvalgt i Randers Kommune.

3 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 3 Hvor mange husker, at have modtaget bladet exit Boligejere husker bedre bladet end lejere. Aldersgrupperne 50 – 59 & 60 – 69 år husker bedre bladet end de øvrige aldersgrupper.

4 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 4 Hvor mange har gemt bladet exit Her har kun de 215 respondenter, der kan huske at have modtaget exit, svaret.

5 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 5 Hvorfor har de gemt bladet exit Her svarede 168 ud af de 173, der har gemt exit.

6 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 6 Hvorfor har de ikke gemt bladet exit Her svarede 29 ud af de 43, der havde smidt exit ud.

7 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 7 Hvor mange har læst bladet Her svarede de 215, som kunne huske at have modtaget bladet. Der er en tendens til, at jo større husstanden er, jo mere læser man bladet.

8 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 8 Mening om bladet exit Her svarede de 155, som havde læst eller skimmet bladet igennem.

9 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 9 Mening om bladet exit Meget godt & Godt Her er svarene for de respondenter der svarede ’Godt’ eller ’Meget godt’ samlet. Der er i alt 104 udsagn her.

10 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 10 Mening om bladet exit Ved ikke & Hverken eller De som svarede ’Ved ikke’ –Galt at bruge så mange penge på det –Har ikke rigtigt læst det –Har skimmet for lidt –Har stort set ikke set i det –Vedkommer ikke dem så meget, landbrug. De som svarede ’Hverken eller’ –Der er nogle gode oplysninger men hun kunne godt leve uden. –Der mangler lokalområdet –Der var ikke noget der fangede –Har ikke nærlæst det –Mangler datoer –Nogle ting er gode andre er dårlige –Står en del man kan bruge –Svært at finde gaden til storaffald. Bedre i gamle dage. –Svært at sige når han kun har skimmet –Synes man kunne spare det væk og nøjes med oplysninger i avisen –Uoverskueligt

11 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 11 Mening om bladet exit Dårligt & Meget dårligt De som svarede ’Dårligt’ –2 sagde: Mangler informationer –Bedre lide et mindre format –Der var ikke det de skulle bruge –Det er for dyrt et blad at sende ud for kommunen. Der er for meget overflødigt. –Det gamle var bedre. man skal på nettet for at finde dato for storskrald –En masse udenomssnak –For indviklet/uoverskueligt at finde de relevante informationer –Hun vidste alt det der stod deri. –Kunne ikke finde ud af hvilket distrikt jeg hørte til storskrald –Utilfreds med storskraldsplanen kræver man skal på internettet. De som svarede ’Meget dårligt’ –Det er for stort i disse klimatider og spild af papir, mere reklameagtig end informationsgivende. –Det siger ham ikke noget. Der er alt for meget –Kan bedre lide det sidste –Mange penge at bruge på et blad

12 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 12 Uhjulpet kendskab Her er i alt 110 uhjulpede svar fra 48 respondenter på hvad de kunne huske at have læst / set i bladet exit. Respondenterne kunne afgive mere end et svar. 28 kunne huske mere end 1 artikel / information fra bladet.

13 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 13 Hjulpet kendskab Her er i alt 548 hjulpede svar fra 108 respondenter på hvad de kunne huske at have læst / set i bladet exit. Respondenterne kunne afgive mere end et svar. 88 kunne huske mere end 1 artikel / information fra bladet.

14 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 14 Samlet kendskab Uhjulpet + hjulpet

15 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 15 Format på bladet Her svarede de 155 der har læst eller skimmet bladet

16 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 16 Hvad savner respondenterne i bladet Her svarede 107 respondenter Spørgsmålet var formuleret som: Er der noget der mangler i bladet? Derfor tolkes ’Nej’ som ingen mangler.

17 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 17 Er der noget overflødigt i bladet Her svarede 79 respondenter

18 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 18 Respondenternes holdning til at skulle søge mere information på internettet De enlige er mindre indstillet på at skulle søge information på internettet end de øvrige grupper. Det samme gælder jo ældre respondenterne er. Jo højere uddannelsesniveau, jo mere positiv er man for at skulle søge informationerne på internettet. Det samme er gældende for husstandsindkomst erne. Mænd er mere positive end kvinder. Her svarede alle 302 respondenter

19 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 19 Ændringer i adfærd omkring affaldshåndtering hos respondenterne Her svarede 46 respondenter. Respondenterne kunne afgive mere end et svar.

20 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 20 Ændringer i adfærd omkring affaldshåndtering hos respondenterne der svarede ’ Anden sortering / handling’ Aflevering til miljøbilen Arbejder for at få ændret systemet fra skakt i opgangen til fælles sortering Fandt andre måder at komme af med affaldet Flere sorterings bokse Kommunen skal ændre adfærd. Noget til plastikflasker. Kompost Kompost med grønt affald kører selv på affaldspladsen Nogle plastflasker kan komme i glascontaineren Overvejer en særlig kasse til indsamling til plastik, blød plastik og hård plastik og overvejer om låget til syltetøjsglas skal skrues af. Pakke affald bedre, så det ikke fylder så meget Samle dåser, og levere dem i speciel container til genbrugsaffald. Sortere noget mere Synes godt man kan sortere i grønt og ikke grønt affald Tænke yderligere over sortering

21 Konklusion Generelt bliver bladet Exit modtaget positivt af borgerne. Der er en forholdsvis høj genkendelse og gemmeværdi af bladet. Det er fortrinsvis datoer og indsamlingsplaner borgerne søger og husker i bladet. Det kan være problematisk, at borgerne skal finde mere information på internettet. De er måske ikke helt klar til dette endnu. I den forbindelse skal det overvejes, om distriktsoversigten bør trykkes i bladet igen. 16 % har en negativ holdning til formatet på bladet, det er efter vores mening måske mere et udtryk for tilvænning. Borgernes holdning til informationen og billedet af hvad de husker, tyder på en positiv indstilling til at sortere affald bedre og være med til at sikre korrekt håndtering og bortskaffelse.

22 Baggrundsvariable

23 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 23 Boligform

24 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 24 Antal i husstanden 68 % af husstandene havde mere end 1 beboer. 26 % af husstandene havde 1 eller flere hjemmeboende børn under 18 år.

25 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 25 Aldersfordeling Fordelingen af mænd og kvinder er 38 % mænd og 62 % kvinder.

26 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 26 Uddannelse

27 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 27 Indkomst

28 4B Analyse & Marketing A/S – www.4-b.dk 28 Geografi


Download ppt "4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google