Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg om lektier Data og overvejelser

2 Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere udenfor skoletiden og for hvilket den lærende har det primære ansvar. (Hallam 2004: 5)

3 1. Udviklingsprojekt 1 (2004): Lektieundersøgelsen Empiri: Surveyundersøgelse, skoledagbøger 2. Udviklingsprojekt 2 (2005): Læremiddelundersøgelsen Empiri: Fokusgruppeinterviews med elever, interviews med lærere, logbøger fra lærere og klasserumsobservationer 3. Læringsundersøgelsen (2006) Empiri: re-interviews med elever, som skrev skoledagbog 2½ år tidligere. 4. Projekt på fem VUC 'er i Midtjylland (2011 – 2013) 4 projekter i min forskning

4 Konklusion i min ph.d afhandling Den didaktiske forståelse af elevernes lektiearbejde er ikke i overensstemmelse med den didaktiske forståelse af undervisningen. Arbejdsformerne i skolen er varierede, mere differentierede og mere fantasirige end lektiearbejdet Lektier underminerer frem for støtter interessen for skolen. (Warton 2004)

5 Hvorfor lektier?  Samfundsmoral  Økonomisk rationalitet  Elevernes medansvar  Metodetræning  Læringssyn. (Kilde: Professionshøjskolen Metropol: Lektier i en moderne gymnasieskole, maj 2010)

6 Hvorfor lektieintegreret undervisning?  Frafaldet bliver mindre og karakteren højere  Eleverne møder undervisningen med større glæde og lyst: En bedre klasserumskultur.  Man sparer tid i undervisningen idet eleverne er mere aktive og bedre kan vidensdele  Undervisningen er lighedsskabende  Undervisningen ændrer lærerens rolle fra formidler til konsulent  Undervisningen øger lærerens opmærksomhed på den enkelte elevs læring  Undervisningen øger den didaktiske refleksion

7 Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)  Randers HF og VUC (afsluttet juni 2011)  Udviklingsprojekt: ”Næsten lektiefri undervisning” (Region Midtjylland)  ”Skrivefængsel” (fynske gymnasier)  Lektiepolitik (folkeskoler)  Lektiefri skole (Søhusskolen på Fyn)  Københavnsk folkeskole  VUC Sønderjylland (lektieintegreret undervisning)

8 Danske lærere og lektier Dansk lektieundersøgelse viser (Adam Valeur Hansen): 1) at læreren sjældent reflekterer og diskuterer anskuelser og meninger omkring lektier. 2) at der er klare forskelle i opfattelserne af, hvordan og hvornår lektier skal anvendes 2) at danske lærere sjældent differentierer lektiernes sværhedsgrad

9 Læremiddel/stof ArbejdsformLektier ir Hvordan er det at lave lektier? Det kommer an på…… Elevernes erfaringer med lektielæsning Forholdet mellem lektie, og aktiviteterne i skolen Elevernes anvendelse af lærebogen i lektiearbejdet.

10 Lektiers effekt Den tid, eleven bruger på lektier, har ikke direkte indflydelse på elevens faglige udbytte af lektiearbejdet Elever har mest fagligt udbytte af lektieopgaver, der indeholder udfordrende problemstillinger Lærerfeedback på elevens lektier har stor indflydelse på elevens udbytte af lektiearbejdet

11 Lektiernes mængde vs. Lektiernes form  Lektier, der engagerer eleverne i aktiv læring er en effektiv metode til at øge elevernes præstationer  derfor handler det mere om arten af elevens indsats og ikke mængden af lektier eller tiden anvendt til lektier, der øger elevens præstation. (Review fra Canadian Council on Learning 2009)

12 Manglende lektier Lektier tynger i hverdagen  lektiearbejdet er kedeligt sammenlignet med undervisningen  eleverne er ”getting lost” i læsningen  elevernes lektiearbejde afhænger af deres opfattelse af, og syn på en opgave, og  elevernes lektiearbejde afhænger af deres forventninger om succes ved at løse en opgave. (Ryan 2006 )

13 Hvorfor laver elever lektier og hvorfor gør de ikke? Grunde til ikke at lave lektier?  træthed  kedeligt fag eller lektie Grunde til at lave lektier?  mere ud af uv  pligt og samvittighed  tage sig sammen  ansvar overfor gruppen

14 Hvad betyder ”mening” for eleverne? Relevans, brugbar, nødvendig forudsigelse af arbejdsform forudsigelse af lærerens forventninger Forudsigelse af egen aktivitet afgørende for prioritering af lektier

15 Hvordan kan lektier blive meningsfulde?  Ved at gøre elevernes lektiearbejde nødvendigt for at kunne forstå og perspektivere et fagligt indhold. Og  ved at lærerne ekspliciterer krav til lektien og dens anvendelse i undervisningen.

16 Læringsopfattelser Reproduktionsorienteret læringsforståelse Meningsorienteret læringsforståelse 1. øgning af viden 4. forståelse 2. reproduktion af viden 5. ændring af synsvinkel/forståelse 3. anvendelse af viden (mekanisk) 6. personlig forandring OverfladelæringDybdelæring

17 Vidensformer Reproduktionsorienterede Lære udenad Manglende tid Svært ved at danne overordnede billeder af detaljer Følger lærers eller lærebogs rækkefølge Forholder sig ukritisk Overfladisk eller undladt lektiearbejde Overfladestrategi Meningsorienterede Overføring af viden Undersøger meningen i teksten Perspektiverer teksten Nysgerrig for at få større viden om emnet Grundigt lektiearbejde Dybdestrategi

18 Anvendelsen af lektien ved reproduktionsorienteret vidensform  Mekanisk anvendelse er. Manglende mening med lektien ”Slavisk” og ensformig gennemgang af lektien Rutinepræget anvendelse af lektien Ingen anvendelse af lektiear- bejdet Kan følge med uden at have lavet lektier Manglende hjælp og respons fra læreren Lærernes manglende planlægning og koordinering

19 Anvendelsen af lektien ved meningsorienteret vidensform  Dynamisk anvendelse er: Aktivitet i timen Engageret i undervisningen Interessant læsning og anvendelse af det læste Overordnet gennemgang i timen Varieret anvendelse Udfordrende krav

20 Hvor stor betydning har det for dig, at du læser lektier i skolen?

21 Er din aktivitet højere, når lektierne er integreret i undervisningen?

22 Hvor meget betyder det for dig, at du kan få hjælp fra lærerne, når du læser lektier i skolen?

23 I hvor høj grad har lektielæsning i skolen indflydelse på din lyst til at gå skole?

24 Hvad er sammenhængen?  Lektieintegreret undervisning  Elev- og lærerroller  Arbejdsformer  Elevaktivitet og differentiering

25 To modeller for undervisning, der vender undervisningen om  Den omvendte undervisningsmodel (The Flipped Classroom)  Lektien ses på læreproduceret video http://www.knewton.com/flipped-classroom/ og http://www.thedailyriff.com/articles/the-flipped-class- manifest-823.phphttp://www.thedailyriff.com/articles/the-flipped-class- manifest-823.php  Den opgaveorienterede undervisningsmodel  Læsningen af ny tekst er integreret i undervisningen og opgaver laves i forlængelse heraf


Download ppt "Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google