Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Region Nordjylland Den Hvide Verden Kirja Holland Thomsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Region Nordjylland Den Hvide Verden Kirja Holland Thomsen."— Præsentationens transcript:

1 Region Nordjylland Den Hvide Verden Kirja Holland Thomsen

2 Tænd mobiltelefonen SMS: HVIDE SNIT til 1231

3 Den Hvide Verden Udfordringen Formål Målgrupper Målsætning Kommunikationsstrategi Mediastrategi Konkrete kreative udformninger Økonomi Effektmål Videnopsamling

4 Udfordringen Mangel på arbejdskraft er en af de vigtigste udfordringer i det danske sundhedsvæsenet. Eksempelvis mangler der omkring 1.500 sygeplejersker på landsplan Sundhedsområdet er en verden fuld af muligheder. Vores erfaringer viser, at mange unge har ikke kendskab til uddannelserne og mulighederne for at specialisere sig Der er rift om de unge i forhold til valg af uddannelse og arbejdsplads Som offentlig virksomhed har vi et støvet image, og samtidig er et fag som fx social- og sundhedsassistent ikke forbundet med stor prestige eller udvikling

5 Formål med Den Hvide Verden At få flere unge til at tage en sundhedsuddannelse ved at række ud over den gængse uddannelsesvejledning På tæt hold at give de unge indblik i arbejdet: Hvordan er det at stikke i en arm, hvordan man tager røntgenbilleder og blodprøver, hvordan man måler bakterier og lungeprocent, hvordan det føles at stikke hænderne i en moderkage… Følge patienterne fra de bliver bragt ind med 112 og videre til behandling Vise at det offentlige er en innovativ arbejdsplads med meget engagerede medarbejdere

6 Målgrupper Elever i folkeskolens ældste klasser og på ungdomsuddannelserne (gymnasier osv.) Følgende fag: Sygeplejersker Social- og sundhedsassistenter Radiografer Bioanalytikere Ergoterapeuter Fysioterapeuter Diætister Jordemødre Lægesekretærer Forskningsassistenter

7 Målsætning At minimum 300 deltager i uddannelsesmessen ”Den Hvide Verden” At flere tager en sundhedsuddannelse – hver enkelt tæller

8 Kommunikationsstrategi Identifikation Digitale og involverende kommunikationsløsninger Lade de unge komme helt tæt på Profilering af sundhedsvæsnet som en fremsynet arbejdsplads, hvor den personlige og faglige udvikling aldrig stopper

9 Mediastrategi Mobilportal Wallpaper SMS-service Plakat Postkort Bushænger Hjemmeside Radiospot Pressemeddelelse Avisannonce - i gratisaviser, der uddeles på gymnasier osv. By-info – plakater, der hænger ved fx busstoppesteder Samteach Messe – med workshops og realityhospital Nyhedsmails på gymnasier osv. Interne kanaler i Region Nordjylland

10 Region Nordjylland Konkrete kreative udformninger

11 Mobilportal og wallpaper Via mobiltelefonen kunne man tilgå en mobilportal, som er en form for hjemmeside, man kan surfe på via mobiltelefonen Via mobilportalen kunne man tilmelde sig en række mobilservices fx remindere om ”Den Hvide Verden, konkurrencer m.m. Man kunne også downloade et wallpaper, som er et baggrundsbillede til mobiltelefonen Efter uddannelsesmessen kunne man downloade en video fra messen SMS: HVIDE til 1231

12 Hjemmeside www.denhvideverden.dk

13 Plakater og postkort Hængt op på alle ungdomsuddannelser, fx gymnasier, i sportshaller m.m. Med henvisning til hjemmeside og mobilportal

14 Radiospot Hver dag ugen op til messen var der radiospot på ANR HIT FM, som er den kanal, de unge i Nordjylland lytter mest til Spottet blev indtalt af to kendte nordjyske radioværter, der også var med på messen, som en del af en konkurrence

15 Realityhospitalet – hver halve time kom en ny patient ind med 112

16 Realityhospitalet – følg behandlingen af patienten tæt på

17 Workshop - Rør ved en moderkage

18 Workshop – frigør luftvejene og giv patienten ilt

19 Workshop – tag en lungeprøve

20 Workshop – lær at vaske hænder

21 Workshop – psykiatrien - samtalen som redskab

22 Workshop – se vævsprøver og blodprøver

23 Økonomi + mandetimer internt i Kommunikation og FOTO AV Over 100 medarbejdere deltog i afviklingen af messen Produktionsomkostninger og indrykninger: 60.000 Mobile løsninger40.000 Total100.000

24 Effektmåling Hjemmesiden havde 833 besøgende Mobilportalen havde 171 besøgende 400 – 500 deltog i messen Positiv omtale i lokale medier

25 Evaluering De lokale sundhedsuddannelser har oplevet et fald i ansøgninger. Det er en tendens, der gælder for hele landet. Lokalt er der en stigning for ansøgninger til Ergoterapeutuddannelsen Sundhedsuddannelserne evaluerer efter studiestart, hvorfor de unge har valgt uddannelsen og her vil Den Hvide Verden indgå i målingen På messen gennemførte vi 40 interviews, hvor de unge roste arrangementet. Især at de kunne prøve fagene af samt se realityhospitalet

26 Hvem kom? Der var flest studerende fra gymnasiet/HTX, De kom for at få information om en bestemt uddannelse, mens der også var en lille del, som allerede var uddannet, som var kommet for at høre, hvor de kunne få job. Få var allerede i gang med én uddannelse (f.eks. social- og sundhedshjælper) og ville høre, hvad de kunne videreuddannes inden for eller læse bagefter

27 Hvad synes de? Det oversteg deres forventninger både med hensyn til størrelse, udbud og aktiviteter Nogle af dem lærte ikke noget nyt i forhold til den uddannelse, de var interesseret i, hvilket skyldes, at de allerede forud for arrangementet havde læst en del om det pågældende felt. At de allerede viste en del om den uddannelse de primært var interesseret i betød til gengæld, at de øvrige uddannelser kom til at spille en større rolle Gik derfra både med en mere sammenhængende viden om sygehussektoren, samt et godt indblik i de uddannelser der indledningsvis ikke havde deres opmærksomhed. Flere af respondenterne gav udtryk for, at enkelte områder burde have haft større fokus end andre, fx sygeplejerske

28 Realityhospitalet Det var noget af det bedste ved Den Hvide Verden. Det var spændende at se ”virkelige hændelser”, og se hvem der gør hvad på en traumestue, hvilket gav et godt indblik i sygehusverdenen. Det virkede godt at bruge ”ægte” patienter i genoptræningsforløbet, i dialysen og på intensivstuen. Det var svært at se og høre og flere foreslog mikrofoner til lægerne/sygeplejerskerne i realityshowet. Få synes også, at det ikke var, hvad de forventede, og at forløbet var for stille/langsomt og ikke havde nok action. De indrømmede samtidig, at de sandsynligvis var påvirkede af de amerikanske serier i deres forestillinger om, hvordan en traumestue arbejder

29 Top tre – tipskupon over workshops Et arbejdende laboratorium Jordmødrene Skovmand og Bue samt Lægesekretærerne

30 Hvor har de hørt om det? Aviser På deres skoler (fra vejledere og hjemmeside) Radioen og busser De resterende havde hørt det gennem familie og venner

31 Videnopsamling Det kræver en stor indsats at komme i kontakt med de unge og få dem til at bruge en eftermiddag på at besøge en kommende arbejdsplads De unge vil gerne prøve tingene af selv, frem for fx at høre en studievejleder fortælle Vi har fået et endnu tættere samarbejde med de lokale sundhedsuddannelser Vi planlægger at arbejde videre og fx lave blogs med sundhedspersonalet, film og facebookgrupper

32 Videnopsamling Samarbejdet mellem HR og Kommunikation er altafgørende At gøre egne medarbejdere til ambassadører har en meget stor effekt. Det vil vi gøre mere ud af fremover. Tænk hvis alle vores 14.000 medarbejdere hver fik én til at tage en sundhedsuddannelse…


Download ppt "Region Nordjylland Den Hvide Verden Kirja Holland Thomsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google