Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier."— Præsentationens transcript:

1 Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier Vidensspredning via tilknytning til naturvidenskabsnetværket. Forankring af et fælles energisamarbejde (bygninger)med Danfoss- Solutions og miljørådgivningsvirksomheden Orbicon / Leif Hansen om at implementere det konkrete energisamarbejde i undervisningen i de naturvidenskabelige fag. Mål/indhold Etablering af et ledelsesmæssigt strategi-netværk (20.04) Etablering af undervisningsnetværk mellem de to skoler, som kan udvikle konkrete undervisningsforløb Udvikling af gæstelærer-ordninger og modeller for studiebesøg på de samarbejdende virksomheder samt eksemplariske studieretningsprojekter Deltagelse i det allerede oprettede netværk tilknyttet naturvidenskabsformidling

2 Projektstrukturen projektkoordinator MH Esbjerg Gymnasium Ledelsesgruppen Netværkskontakt: Niels Egebjerg Øvrige deltagere: ikke udpeget pt. NN XX UU YY Honorering: 35 timer pr lærer + 45 timer til netværkskontakt Rosborg Gymnasium Ledelsesgruppen Netværkskontakt: Irvin S Svensson Øvrige deltagere: NN XX UU YY Honorering: 35 timer pr lærer + 45 timer til netværkskontakt

3 Forløbet til nu –og videre Deltagelse i ”kick-off”-konference d 14-15.04 Marianne Helms, Niels Egebjerg og Jesper Gemmer Workshop om energi for de 2 ledelsesgrupper Apr-maj:Udpegning af netværksmedlemmer 1 arbejdsmøde i de 2 netværk –juni eller august – koordineres af NE og IS September: MH deltager i Naturvidenskabs- netværksmøde i Vejle d. 7.09 (projektledere), nyt møde d 27. januar 2011 i Kbh.

4 Indholdsmæssige samarbejdsområder Trafik: Slidtage, udledning Støj: Decibel, frekvens Indeklima: Fugtighed, CO 2, Varme, Olf(duft) Forsyning: Rensningsanlæg, vand, varme, el, varmeforsyning(fra gas, fjernvarme via affald) Miljø: Kloak, affald Bygninger: Konstruktion, bæreevne(fysik), materiale(isolationsevne), styrketest(fald test på beton) Materialelæren: Carbonatiseringproces, exoterm reaktion(kemi) Danfoss har mulighed for at komme med datamateriale, målemetoder, lave målinger.

5 Forslag til samarbejdsområder 1 til 2 forløb rettet mod naturvidenskabeligt grundforløb i naturvidenskabelige studieretninger. 1 til 2 forløb – på langs – rettet mod 2 naturvidenskabelige studieretningsforløb (i princippet samme klasse hele vejen)

6 Konkretisering af nv-forløb NV-forløb(2-3 klasser): Der fokuseres på det anvendelsesorienterede, her tænkes på overlap imellem forsøg og praksis. Der skal planlægges et møde, hvor ideer til et anvendelsesorienteret overlap fremlægges. (1 møde) Det skal afklares, hvilken teori der hører til emnet i de fag(fysik, kemi, biologi og naturgeografi) som indgår i NV. Den afsluttende opgave i NV skal dække de krav, der hører til, men den skal rettes imod det overlapsområde, som er afstemt. Samme nv-forløb vil f.eks kunne afvikles i 2-3 1g klasser

7 Konkretisering af SR-forløb 1 2.u: MA A – FY A – Ke B (på EG) Klassen bindes op på krav om, at dele af de 30 % ekstra stof, skal hentes fra aftalt materiale, der går mere i dybden teoretisk. Der skal laves research med henblik på at finde Fysik A skriftlige opgaver, som kan anvendes direkte til at illustrere det praktiske overlap med teorien. Studieretningsopgaven: Der stilles en studieretningsopgave, der på tydeligvis er anvendelsesorienteret og emnemæssigt er inde for aftalte område. Studieretningsprojektet: Det er et mål, at op til 5 elever fra hver deltagende skole vil få mulighed for at skrive studieretningsprojekt med vore samarbejdspartnere.

8 Konkretisering af SR-forløb 2 2.x: MA A – KE A – Fy B eller 2y: MA A-BI A –Ke B (på EG) Klassen bindes op på krav om, at dele af de xx % ekstra stof, skal hentes fra aftalt materiale, der går mere i dybden teoretisk. Der skal laves research med henblik på at finde Kemi A/BI A skriftlige opgaver, som kan anvendes direkte til at illustrere det praktiske overlap med teorien. Studieretningsopgaven: Der stilles en studieretningsopgave, der på tydeligvis er anvendelsesorienteret og emnemæssigt er inde for aftalte område. Studieretningsprojektet: Det er et mål, at op til 5 elever fra hver deltagende skole vil få mulighed for at skrive studieretningsprojekt med vore samarbejdspartnere.


Download ppt "Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google