Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Orientering til pædagogisk personale.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Orientering til pædagogisk personale."— Præsentationens transcript:

1 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Orientering til pædagogisk personale

2 Haderslev Kommune er på skoleområdet blevet en del af A.P. Møller projektet ”Program for Læringsledelse.” A.P. Møller Projekt tildelt 21 millioner (Medfinanciering 650.000 kr) Projektejer: COK ( Center for Offtentlig Kompetenceudvikling) LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis – Aalborg Universitet – Lars Qvortrup) Varighed: 4 år Indledende fase forår 2015 Deltagere: 13 Kommuner – samarbejder gennem forløbet Billund, Fredericia, Frederikssund, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Vesthimmerland, Thisted og Haderslev PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE

3 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Kort status på Skole Danmark… På skoleområdet står vi med skolereform og de nationale mål med mange nye forhold der skal implementeres. Den nationale målsætning - et fagligt løft giver anledning til, at vi på skoleområdet skal arbejde med en højere grad af systematik i forhold til målstyret læring. Trivslen skal øges og læringsunderstøttende forhold er i fokus på en ny måde. Læring har over de seneste år fået et større fokus. Skolen som organisation indgår denne tid i mange læringsprocesser. Forandringer for både pædagogisk personale, lærere og ledere. Vi skal indarbejde nye måder at arbejde på – væk fra ”den privatpraktiserende lærer” mod evidensbaserede – forskningsdokumenterede metoder. Kulturforandring.

4 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Som stillads for skoleudvikling… Overføres Vygotski’s læringsbegreb ”Zone for nærmeste udvikling” til den aktuelle situation i skoleverden, ser vi ”Program for læringledelse” - dets indhold og struktur som et godt og understøttende stillads i forhold til de nye opgaver og metoder vi i arbejdet med at skabe et fagligt løft skal finde greb til. Type Navn 20.09.2016

5 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Indhold – tre hovedelementer Type Navn 20.09.2016 Kortlægning Indsatser på baggrund af resultater Kompetenceudvikling

6 Program for læringsledelse – Tid – omfang DeltagerKompetenceudviklingØvrigt Teamdeltager (lærere/pædagoger) Forår 2016 Grundforløb med 3 e-læringsmoduler START PÅ HARMONIEN Teamkoordinator (pr.6-8 læ/pæd) Fokus på struktur og indhold. Efterår 2015 2 seminarer samt et e-læringsmodul TOVHOLDER PÅ PROCES, INGEN STRIBER! Der tages tidsmæssigt hensyn til rollen Kommunale koordinatorer Sparring for ledelse – Kulturbærer – vidensressource for team og proces Efterår 2015 3 seminarer og 2 e- læringsmoduler SKOLENS VEJLEDERE ER MED – pt… F.eks. Læse, Mat, trivsel Ledere3-4 seminarer årligt samt e- læringsforløb Evt. Tilkøb af konferencer Robinson, Hattie, Mitchel Type Navn 20.09.2016

7 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kortlægning… her zoomes ind på læring 3 x kortlægning: T1: Uge 38 -41,2015 T2: Uge 38-41,2017 T3: Uge 38-41,2019 Spørgeskemaer – kvantitativt, men mere kvalitativt indhold – omkring læringen. Omgivet af anonymitet ift. personfølsomme oplysninger. Programmet centrerer omkring læringen og de pædagogiske, didaktiske og relationelle forhold, der udspiller sig omkring den. Disse data synkroniseres med data vedr. faglighed (De nationale test) Elever Læring, trivsel, oplevelse af inklusion,adfærd, relationer (lærer–elev og elev-elev), oplevelse af undervisning etc. Klasselærer Den enkelte elevs læring og trivsel, sociale kompetencer, motivation, arbejdsindsats, testresultater, vurdering af skolekultur, egen undervisning, specialundervisning, understøttende undervisning og fravær. (Pædagogisk personale - Lærere – Ledere – Forældre) Spørgsmål relaterer til skolereformen – Nye forenklede fælles mål Herefter databehandling – resultater tilgængelige for skolen fra november. Type Navn 20.09.2016 Kortlægning

8 Program for læringsledelse - Målstyret læring Resultater vises ved gennemsnit eller i en 500- pointskala – Her på en klasse. Kortlægnings resultater

9 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Målstyret læring… Adgang til kortlægningens resultater fra November 2015 Analyse og behandling af resultater – afsluttes februar 2016 Dialogisk evaluering - præsenteres for ledelsen (COK og LSP) Big data – Datagrundlag kan nedbrydes og sammenholde forskellige delperspektiver. Eks: 3.kl drengegruppe – Hvordan ses sammenhæng mellem læring og trivsel ? På baggrund af kortlægningens resultater peges indsatser ud – Profiler for skole og klasser Type Navn 20.09.2016 Målstyret læring Indsatser på baggrund af resultater

10 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kompetenceudvikling… Kompetenceudvikling på baggrund af kortlægningens resultater – kontekst- og praksisnær. Hele organisationen kompetenceudvikles: Alle lærere og pædagogisk personale (på baggrund af resultater/ udvalgte indsatser) Teamkoordinatorer – (tovholderfunktion – lede og holde fokus på teamets udvikling som professionelt læringsfællesskab) Kommunale ressourcepersoner og konsulenter (Konsulenter, pædagogisk/ fagkonsulenter) Skolens ledelse (målstyret læring- læringsledelse) Programmet lægger stor vægt på forskningsbaseret kompetenceudvikling. (Ny og forskningsbaseret viden på skoleområdet, bl.a. Hattie, Robinson, Mitchel og Fullan) Type Navn 20.09.2016 Kompetenceudvikling

11 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kompetenceudvikling Principper for kompetenceudvikling Forskningsbaseret, baseret på eksisterende forskningsviden om forholdet mellem pædagogiske indsatser og elevernes læring og trivsel. Kompetenceudvikling skal være evidensinformeret, dvs. informeret af datagrundlag. Kompetenceudvikling skal være kollektiv og teambaseret Kompetenceudvikling skal være praksisnær Kompetenceudvikling skal forankres i lærernes, pædagogernes og ledelsens organisatoriske kultur Type Navn 20.09.2016 Kompetenceudvikling

12 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Kompetenceudvikling – lærere og pædagogisk personale Setup - kompetenceudvikling En kombination af seminarer og e-læringsprogrammer i teams. Eks:Et team har fokus på klasserumsledelse. E-læringen kan være en videooplæg, hvortil der hører fagligt oplæg som teamet arbejder med. Der tilknyttes eksterne vejledere til teamets forløb. Første forløb - Forår 2016 Grundlæggende forløb der omhandler lærerne og det pædagogiske personales arbejde med lærings- og kompetencemål i forhold til: Den enkelte elevs læring og trivsel Forberedelse og udvikling af undervisningen Brug af data og forskningsviden og elevens læring og trivsel Det faste teamsamarbejde De tre øvrige forløb Rammesættes og fastlægges ml. ressourcepersoner, ledelse og team. Type Navn 20.09.2016 Kompetenceudvikling

13 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Fordele i en Haderslev kontekst... Type Navn 20.09.2016 UBF Serviceområdet Ledelse Lærere Pæd. ELEV Med deltagelse i programmet ser vi: Fordele ved at samle os i et fælleskommunalt projekt der understøtter de igangværende tanker og tiltag (Fx.Læring i Universer, Haderslevreformens tværfaglige sigte) Organisations kulturændring, hvor vi udvikler os sammen – i alle led. Mulighed for at finder greb på nye arbejdsmåder(anvendelse af resultater, systematik på resultater) En høj grad af relevans – der arbejdes kontekst- og praksisnært Mulighed for at blive dygtigere og skabe et fagligt løft Gennem den forsknings- og evidensbaserede tilgang ses en mulighed for at styrke tilliden til professionel viden og praksis En mulighed for at styrke oplevelsen af sammenhængende kæder (jf. illustration)

14 Pointer for Lagoniskolen MULIGHEDEN FOR AT RETTE FOKUS IND – RYDE OP I UDVIKLINGSPROJEKTER PROJEKTET ER SÅ VIGTIGT AT DET BLIVER EN PARAPLY FOR DET VI GØR! Type Navn 20.09.2016 LÆRINGS LEDELSE C B A VI VÆLGER AT BRUGE 99% AF VORES RESSOURCER HER! I LÆRINGSLEDELSE OG DE RELATEREDE PROJEKTER UNDER PARAPLYEN. TID PENGE VIDEN

15 Pointer for Lagoniskolen Elementerne i læringsledelse? Kerneopgaven? Den lærende organisation – Praksisforskning.. Type Navn 20.09.2016 De 4 vigtige elementer? Klasse ledelse Inklusion Relations kompetence Målstyret læring KERNEOPGAVEN FOR ALLE? At skabe inkluderende læringsmiljøer for eleven - Med rum til at styrke børns trivsel og livsduelighed.. Hvilket FÆLLES redskabskur? Hvilke teorier, redskaber, og metoder skal vi putte derind? Give hinanden gaver!

16 PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE Hvis du vil vide mere… På nedenstående link kan du finde nærmere info om programmet http://laeringsledelse.dk/ Tak for din opmærksomhed! Vi ser frem til at deltage i programmet sammen ! Type Navn 20.09.2016


Download ppt "PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE - Orientering til pædagogisk personale."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google