Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tænke Tank Gruppe Erhverv Præsentation af ideer. Målrettet indsats mod ”Hovedstads” iværksættere. Etablering af kontakt til ”Foreningen af Langelændere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tænke Tank Gruppe Erhverv Præsentation af ideer. Målrettet indsats mod ”Hovedstads” iværksættere. Etablering af kontakt til ”Foreningen af Langelændere."— Præsentationens transcript:

1 Tænke Tank Gruppe Erhverv Præsentation af ideer

2 Målrettet indsats mod ”Hovedstads” iværksættere. Etablering af kontakt til ”Foreningen af Langelændere i København”. Indsats målrettet mod Københavnske iværksættere med henblik på aktiviteter på Langeland – f.eks. præsentation i Nyhavn. Markedsføring af ”fordelene” ved etablering af virksomhed på Langeland.

3 Afholdelse af Events på Langeland Afholdelse af løbende events på Langeland. Eventsopgaver bør uddelegeres. Ideer skal opstå bredt. De enkelte events skal have udgangspunkt i et ”fælles bord”. Events – turismetiltag!

4 Events - aktiviteter Ide - Aktiviteter til vands indeholder legale problemer (jetski, surfing og kitesurfing) – der skal findes et område der tillader disse aktiviteter. Aktiviteter til lands indeholder legale problemer (dækræs) - der skal findes et område der tillader disse aktiviteter. Holmegaard som aktivitetscenter for ”drengestreger” – street ræs med mere. Sportssted for unge mennesker – ved Rudkøbing (Pæløkke). Ide - Klatring ved kyster – repelling. Oplevelser for dyre drenge – husk kvaliteten. Åbne virksomheder – 2 gange om året. Det negative skal vendes. Åbne døre – kunstudstilling. Problem sidst – de handlende havde lukket! Åben ø – alle der har noget at byde på! Ikke på en gang – alle skal have mulighed for indsigt hos hinanden. Appel til politikere om fleksibilitet – bøj reglerne! Ide – forår og køerne lukkes ud på marken. En oplevelse. Åbne – temaerne skal være fleksible og gerne overlappende. Men ikke alle på en gang – der skal være sikkerhed for, at flest muligt har åbent.

5 Events - aktiviteter Eksempel – Frederikshavn og Tordenskjolds uge. En uges aktivitet! En sådan opgaven kan løftes i Tranekær (Tattoo). Det kræver de rette personer og en god organisering. Ide – udlejning af et kulturhus – udstillingshus med cafe m.m.. (Kunst iværksætterhus) Ide – værksteder ved friskole bør udnyttes bedre – ved nybygning skal der ske sparring med virksomheder om udnyttelse af bygninger. Byggeprojekter bør annonceres for dette formål. Udnyttelsen af bygningerne skal være god – i stedet for at bygge flere bygninger! Ide – tværfaglig ide generering – forskellige fagfolk mødes. Besøg hinanden – lær af hinanden! Glem historikken – find på noget nyt! Langeland er mulighedernes ø. IKKE nationalmuseum. Historien bør iagttages! Turist og erhvervsforeningen understøtter gerne alle ideer. Fremtidsværkstedet – understøttes af Regionen. Det er rugekasser – vores opgave er at nå den ”kritiske masse”. Støtte til virksomheder bliver på sigt ikke ekspertstøtte, men mentorordninger. Ide – naturvidenskab – forskerferie. Events skal naturligvis gentages og skal bygges op over årene.

6 Iværksætterhjælp - rugekasse Iværksætter hjælp til ”græsrødder” – rådgivning via eksisterende virksomheder. Der skal tænkes stort – løs problemer med import af råvarer / løs problemer med afsætning af produkter. Der må ikke opstå begrænsninger – der skal ske spredning af virksomheder (hele Langeland skal sikres erhvervsaktivitet) Opgaven er at skabe iværksættere med henblik på at skabe små virksomheder. Opgaven vedrører ”Langelændere”, det vil sige udvikling af egne unge mennesker. Der skal gøres op med ”os og alle de andre”. Fokus skal være på at tiltrække nye Langelændere, sikre dem uddannelse og sikre at de kommer tilbage som erhvervsaktive. Fokus på Gazelle virksomheder – tiltrække dem til Langeland og lade dem opstå på Langeland. Det grå guld – kan de aktiveres. Eventuelt som mentorer!

7 Iværksætterhjælp - rugekasse Potentialet er fiskerfamilier og landbrugsfamilier. De må have iværksætter genet i sig! Det er de unge langelændere, der er potentialet. Langelændere med erhvervsmæssig kompetence og bosiddende andre stede i Landet (Foreningen af Langelændere i København” og andre ”eksil Langelændere) skal kontaktes. Det kan f.eks. ske via Direct Mail. Formålet er at skabe interesse for Langeland – enten ved at motivere Langelandske Idè personer til at etablere sig på Langeland eller motivere de samme personer til at indgå i ”Erhvervs Rugekassen” Erhvervs Rugekassen kan etableres under Turist og Erhvervskontoret eller som en selvstændig organisation.

8 Iværksætterhjælp - rugekasse Hovedsædet kunne være Rudkøbing Gamle Rådhus – andre muligheder vurderes som tilstede. Erhvervs Rugekassen skal omfatte advokater, økonomer og andre fagpersoner. Der skal arbejdes for at motivere seniorer med erhvervserfaring – de kan indgå som mentorer. Erhvervs Rugekassen skal ikke have et socialt formål, men skal arbejde for at gøre ”overlevelsesprocenten” og motivationen for iværksættere større. Erhvervs Rugekassen skal opkvalificere ideer således, at der både kan skabes finansiering og en fremtidig produktion. Som konkrete eksempler kan nævnes prøveproduktioner i 3D således, at ideen kan ”produceres” uden større omkostninger. Erhvervs Rugekassen skal være et ”Brainstorming” center med forankring på Langeland.

9 Konkrete ideer Konkret forslag: Hesteturisme. Konkret forslag: Marmelade produktion. Konkret forslag: Guideuddannelse – ”Lej en guide”. Konkret forslag: Messehal på Langeland. Etablering af netværk omkring aktiviteter.

10 Konkrete ideer Turisme – Badeland med havundervands udsigt. Der kan etableres et unikt Badeland ved Rudkøbing – det unikke er glasvægge hvor igennem de badende vil kunne se trafikken i Bæltet mellem Langeland og Tåsinge. Placeringen kunne være på Daloon Grunden – ejeren skal derfor kontaktes for en nærmere drøftelse. Badelandet skal IKKE være et nyt Lalandia. Wellness skal være en del af badelandet. Finansieringen kan ske via midler til støtte for ”oplevelsesøkonomien”.

11 Konkrete ideer Offentlige arbejdspladser til Langeland. Der skal etableres en politisk opbakning til at etablere offentlige arbejdspladser på Langeland – det kunne være Hospice og statsinstitutioner. Indtægter ved udlejning af feriehuse. Der skal etableres en politisk opbakning til at opkræve skat af lejeindtægter fra feriehuse. Det er ideen, at lejeindtægten påhviler matriklen der udlejes og IKKE udlejers bopæl. Etablering af landingsplads. Der kunne etableres en start og landsbane på Langeland. Der blev i den forbindelse drøftet muligheden for etablering af en flymuseum for fly fra 2. verdenskrig – flyene kunne hæves fra farvandet omkring Langeland. Der er opmærksomhed på Koldkrigsmuseet (det er deres interesseområde) og opmærksomhed på dykkerturisme (de sunke fly indgår i denne turisme).

12 Konkrete ideer Etablering af en ”Grøn Forlystelsespark”. Der kunne etableres en ”Grøn Forlystelsespark” hvor aktiviteterne krævede egenproduktion af den nødvendige energi til forlystelserne. Energicykel, energi karrusel, bygning af små vindmøller – udgangspunktet kunne være H.C. Ørsted. Filetfabrikken i Bagenkop kunne være en mulighed. Ide – cykelsti nord til syd. Slogan ”sund ferie”. Ide – helårscamping ved Rudkøbing (Bellevue).

13 Spodsbjerg Dybvandshavn Det er gruppens holdning, at den fremtidige Femern Forbindelse kræver politisk opmærksomhed for at skabe national interesse for etablering af en dybvandshavn i Spodsbjerg. Den politiske opmærksomhed skal ske i samarbejde med de mulige interessenter, herunder Svendborg Kommune, Odense Kommune og de Lollandske kommuner. Region Syddanmarks interesser i Femern Forbindelsen skal også vurderes med henblik på at afklare om interesserne har sammenfald med de Sydfynske interesser. Der skal være opmærksomhed for motivation af private investorer. Det skal være en målsætning at få etableret Spodsbjerg Havn som en statshavn. Der blev drøftet forslag om hurtigfærger til Kiel – gruppen var opmærksom på, at tidligere trafikanalyser ikke viser det tilstrækkelige behov. Det blev drøftet, at både eksisterende og nye virksomheder skal indgå som interessenter i etableringen af en Dybvandshavn i Spodsbjerg.

14 Revurdering af turismebegrebet Turisme, erhverv og bosætning – turismen er grundlaget for bosætning/erhverv. Turister skal have en følelse af velkommenhed. Markedsføringen er bedst som mund til mund. Hvad skal nudbuddet være? Ønske om en økonomisk indsprøjtning til Turisme og Erhvervsforeningen på 4 mio. kr. Hvad har vi af tilbud – hvad tiltrækker turister? Find på ”flagskibe”. Nedsæt ”filosofgrupper”. Ide – cykelsti nord til syd. Slogan ”sund ferie”. Ide – helårscamping ved Rudkøbing (Bellevue). Advarsel mod at søsætte ”spredehagl” – konkretiser ved det der tiltrækker turister. Det kunne være nok med ”voksne” turister.

15 Revurdering af turismebegrebet Enhver gæst/turist er en potentiel: Tilflytter Iværksætter Skatteyder Revurdering af Turismebegrebet følges op af et ”Hand out”/idekatelog.

16 Fremtidige Tænke Tanke Fremtidige tænketanke skal: Sikre Borgerinddragelse. Sikre ejerskab hos borgerne Skab liv og synergi. Fremtidige tænketanke. For at sikre borgerinvolveringen foreslås det, at man skaber en tradition og en metode til at danne tænketanke i forhold til konkrete og afgrænsede emner eller projekter – derved sikres at de lokale kompetencer og det store lokalkendskab bliver udnyttet. Det er dog vigtigt i den sammenhæng at Turist- og Erhvervsforeningen bakker op sammen med de forskellige forvaltninger i kommunen til servicering af tænketankene.

17 Revurdering af turismebegrebet Private interessenter vil bevirke ”spredehagl”. Samtlige ideer vil understøttes af turist og erhvervsforeningen. Fundraising som aktivitet – Holmegaard, Broløkke, Planteressourcer, Museet og Filetfabrikken. Understøt grupper af turister – unge, voksne og +50 årige. Festival – alt understøttes! Fokus på Skovsgaard – mulighed for et nyt projekt. Kursister på Broløkke. Erhvervsturister – vidensturisme. Turisme på Langeland – der er kort afstand til ”det hele”. Kompetencerne findes her! Tilbagevende inspiration fra skole elever – tænke tank medlemmer kunne involveres som tovholder. Ide – Banegården med omgivelser: ALT er ved det gamle – tog m.m.. En sådan oplevelse kan løftes via IT teknik (animeret) – f.eks. er togvinduer IT skærme, vognen ryster og bumper, lugten er autentisk. Ide – Banegårds ideen kunne også indeholde det autentiske! Ide – cafeer på havnen – ikke parkeringspladser. Der skal serveres øl og fisk. Den igangværende arkitektkonkurrence vurderes ikke som en hindring. Ide – Humble Mejeri skal genåbnes – ost på gammeldags vis. Hestevogne m.m.. Kan der etableres ”gående turister” – fortov er for smalle! Skab helårsturisme. Ide – hævning af gamle fly fra 2. verdenskrig. Udstil på Koldkrigsmuseet med animeret flyvning!

18 Revurdering af turismebegrebet Ide – skovsvævebaner – oplev naturen ovenfra! Ide – Ø samfund som et ”brintsamfund” – opmaganisering af vindenergi. Ide – Moderne mejeri i kombination med et gammelt mejeri. Ide – etabler togbane via brintenergi. Kunst og kultur som base for erhvervsudvikling – nichen skal vurderes og udbygges. Teatervirksomhed – teateroplevelse for Langelændere (eksklusivt). Tænke tanke skal IKKE vurdere på økonomi – ideerne skal bare komme! IT forbindelser skal udbygges på Langeland. Økonomi bør indtænkes i tænke tanke – det er ikke kun kommunens problem! Brint ideen er rigtig god – den skal udbygges. Hvad skal sommerhusgæster lave? – forhindringsløb i 30 m. højde. (Svævebane)

19 Fremtidige tænke tanke Fasthold Tænke tanke fremover. Tænke tankgruppen udvikles med hjælp fra: de større klasser i skolen. Unge mennesker skaber ideer uden filtre! Fagfolk må så efterfølgende vurdere på ideerne. Der kunne afholdes ”borgerdage” – kom med ideer! Ide – bæredygtighed med økonomisk tilgang. Branding om energi, affald og grøn ø. Producenter af ”Langelandske produkter” – det unikke skal samles. Ide – længerevarende turisme. Turister skal bruge flere penge. Udgangspunkt for tiltrækning af ”længerevarende turisme” er de herboende Langelændere. Positive fortællinger – kræver befolkningsbearbejdning. Opbakning fra befolkningen til ”projekterne” – hvad der er godt for borger er godt for turister! Skab autentitet (ikke koncepter). Skab liv – giver synergi. Sats på øens kvaliteter. Det kendte skal samles – hvad tilbydes? Markedsføring skal ske samlet. Lad tankerne flyve – så må nogen bagefter vurdere på holdbarheden.

20 Fremtidige tænke tanke Konklusion: Tænke tanke – bør fortsættes fremover med egen møderække. Kommunen er behjælpelig ved behov! Kompetencer tilknyttes ved behov. Der SKAL være økonomi til relevante projekter. Forudsætning for støtte – en gruppe der tager ejerskab og ideen er god. Turist og Erhvervsforeningen bakker gerne op. Kravet er – kvalitet!


Download ppt "Tænke Tank Gruppe Erhverv Præsentation af ideer. Målrettet indsats mod ”Hovedstads” iværksættere. Etablering af kontakt til ”Foreningen af Langelændere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google