Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRikke Juhl Redigeret for ca. et år siden
1
www.regionmidtjylland.dk Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital
2
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk Kvalitet, patientsikkerhed og forebyggelse
3
Kvalitet og Udvikling Sundhedsaftalen Region Bidrage til sammenhængende patient- forløb på tværs af kommuner, hospital og praksissektor. Fælles politisk retning for udviklingen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk Det sammenhængende patientforløb
4
Kvalitet og Udvikling 4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Vestklyngen Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
5
Kvalitet og Udvikling Et sammenhængende patient-/borgerforløb www.sundhedsaftalen.rm.dk/ www.sundhedsaftalen.rm.dk/ Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
6
Kvalitet og Udvikling Involvering af patienter og pårørende Brugerråd Sammensat af patienter, pårørende og repræsentanter fra: kommuner praksissektor hospital Lokale initiativer Brugerråd og feedbackmøder på afdelingerne Patientniveau: fælles beslutningstagen og Ambuflex Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
7
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk Nationale kvalitetsmål
8
Kvalitet og Udvikling Kvalitet og patientsikkerhed Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk Organisering af kvalitetsarbejdet To ben – ledelser og nøglepersoner Forbedringskultur Kvalitetsforbedringer og datastyring
9
Kvalitet og Udvikling Organisering af patientsikkerhed Hver afdeling har en eller flere patientsikker- hedsnøglepersoner, som kan vejlede jer. Ledelser på alle niveauer er forpligtede til at tage UTH’er alvorligt og støtte op om at drage læring. I e-Dok findes en del retningslinjer, der omhandler patientsikkerhed. Se de sidste nye opdateringer på www.vest.rm.dk/.../patientsikkerhed. www.vest.rm.dk/.../patientsikkerhed Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
10
Kvalitet og Udvikling Kvalitet og patientsikkerhed Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk En utilsigtet hændelse: kan ofte relateres til undersøgelse, behandling, pleje eller rehabilitering. skyldes ikke patientens grundlæggende sygdom. er skadevoldende for patienten - eller kunne have været det.
11
Kvalitet og Udvikling De hyppigste UTH’er er relateret til Overgange mellem sektorer og afdelinger Kommunikation og samarbejde Medicin Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
12
Kvalitet og Udvikling Utilsigtede hændelser Rapporteres på www.dpsd.dk.www.dpsd.dk Alle kan rapportere, også patienter og pårørende. Fokus i rapporterne skal være Hvad, der skete – ikke hvem, der gjorde det. Det er menneskeligt at fejle, MEN vi skal lære af det! Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
13
Kvalitet og Udvikling Forebyggelse af infektioner Patienter Pårørende Personalet Eget hjem 20% af alle patienter har en infektion. Halvdelen har en hospitalserhvervet infektion (80.000–100.000 patienter). Det svarer til en udgift på 1 milliard kroner, alene for postoperative sårinfektioner. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
14
Kvalitet og Udvikling Hospitalserhvervede infektioner 2008-2016 Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
15
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
16
Kvalitet og Udvikling Hvem er mon smittet og med hvad? Derfor: Betragtes alle patienter som smittede Behandles alle patienter ens uanset deres smittestatus Skelnes ikke mellem patienter med en kendt infektion og patienter uden påvist infektion. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
17
Kvalitet og Udvikling Generelle infektionshygiejniske forholdsregler Håndhygiejne Uniformshygiejne Rengøring Forholdsregler ved procedurer Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
18
Kvalitet og Udvikling Håndhygiejne er den vigtigste enkeltstående handling til at forebygge smittespredning Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
19
Kvalitet og Udvikling Håndhygiejne – 3 muligheder 1.Hånddesinfektion (Ethanolsprit 85% med Glycerin 2.Handsker + hånddesinfektion 3.Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion Statens Serum Institut. Nationale infektionshygiejniske retningslinjer om håndhygiejne. 1. udgave 1013. Håndhygiejne. Infektionshygiejniske forholdsregler – Regional retningslinje. E-dok. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
20
Kvalitet og Udvikling Patienters håndhygiejne! Kan du sige til patienten: “Du har ikke gjort det godt nok”? Kan patienten sige det til dig? Hvem har ansvaret? Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
21
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
22
Kvalitet og Udvikling Uniformshygiejne Uniform/kittel med korte ærmer Ingen ærmer Ingen smykker på hænder og håndled Ingen neglelak og kunstige negle Kittel skal være lukket over privat tøj Langt hår skal samles Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
23
Kvalitet og Udvikling Hvad signalerer vi? Sådan eller sådan Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
24
Kvalitet og Udvikling Rengøring Inventar Omgivelser Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
25
Kvalitet og Udvikling I særlige tilfælde Brug af værnemidler: handsker, overtrækskittel, evt. maske med visir Valg af stue: Enestue Patienten skal opholde sig på stuen Kommunikation og skiltning Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
26
Kvalitet og Udvikling Opsamling Afbrydelse af smitteveje Forebyggelse af hospitalshvervede infektioner! Håndhygiejne Uniformshygiejne Adfærd Værnemidler Handsker Plastikforklæde, overtrækskittel Evt. Maske og visir Rengøring og desinfektion Udstyr Omgivelser Isolation Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
27
Kvalitet og Udvikling Hvem spørger jeg? Hygiejnenøglepersoner i alle afsnit E-dok: både regionale og lokale dokumenter Infektionshygiejnisk dokumentsamling Hygiejnesygeplejersken Desuden e-Læring i hånd- og uniformshygiejne Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
28
Kvalitet og Udvikling Lyskassen Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.