Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akademiudannelsen i arbejdsmiljø Modul 4 – seminar 4 Den 14. – 15. november 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akademiudannelsen i arbejdsmiljø Modul 4 – seminar 4 Den 14. – 15. november 2011."— Præsentationens transcript:

1 Akademiudannelsen i arbejdsmiljø Modul 4 – seminar 4 Den 14. – 15. november 2011

2 Program Mandag Hvordan foregår en certificering? Krav til eksterne auditkompetencer 6 spørgsmål til debat Farvel og tak – god arbejdslyst Tirsdag Velkommen De sidste fif til rapporten Eksamen Vejledning Arbejde med projektrapporter Fælles hygge

3 Fif til projektrapporten - generelt 3 Hvad vil det sige at lave indledninger og opsamlinger før og efter et kapitel? Hvad skal indledninger og opsamlinger bruges til?

4 Fif til projektrapporten - generelt 4 Lav korte indledninger og afslutninger der guider læseren og fortæller, hvor I vil hen med de forskellige kapitler og afsnit. Tag læseren i hånden Husk der skal være diskussion i jeres rapport (på den ene side og på den anden side) Vær opmærksom på at argumentere for påstande – de kan ikke stå alene Citater kan ikke stå alene – de skal forklares Tjek vejledninger: opgaveskrivning – kildehenvisninger Husk og skriv fortrolig, hvis ikke andre en censor og vejleder må se opgaven Jeg godkender opgaven når I aflevere den 30. november I får besked pr. mail. Send mail til mig når I har postet rapporten. HUSK SIDETAL - Læs op på pensum !

5 Pensum 5 Hvad er arbejdsmiljøcertificering - hvad er en standard - de vigtigste elementer i OHSAS 18001 – bek. 87 - forskelle på OHSAS 18001 og bek. 923 (924) - metodikken i OHSAS standarden (plan - do - check- act) - risikovurdering/risikoforståelser - forebyggelsesprincipper - fordele/ulemper ved arbejdsmiljøcertificering - intern/ekstern audit indhold og formål - certificering og det psykiske arbejdsmiljø - dilemmaer Hvad er systematisk arbejdsmiljøarbejde - Herunder APV metoder - dilemmaer

6 Eksamen - problemformulering Problemformuleringen skal godkendes for at I kan gå til eksamen! Det vil ske i dag – eller når I sender projektopgaven til mig, til en sidste vejledning! 6

7 Vejledning Sidste vejledning inden aflevering Projektrapporten sendes til mig senest Onsdag den 23. november kl. 9.00 Aflevering herefter vejledes ikke 7

8 Eksamen I studieordningen står der: ”Den mundtlige prøve foregår med udgangspunkt i et oplæg fra den studerende” Det er altså dig der lægger ud, så vent ikke på at blive spurgt af censor og vejleder Rapporten og mundtlig eksamen vægter lige meget Lav en disposition over det du vil sige. Fortæl gerne censor og vejleder hvad du vil gennemgå. Tag teten. Det er dig der er til eksamen og skal vise hvad du kan. Stå gerne op, hvis du syntes det er bedre end at sidde ned. Hvordan du skal forholde dig til eksamen 8

9 Eksamen Brug gerne en udskrevet power point, som du kan støtte dig til, den kan censor og vejleder sagtens se. Du skal ikke gennemgå opgaven – den har vi læst – men fremhæv en interessant diskussion eller et dilemma Det kan også være et tema eller en diskussion, du ikke har fået behandlet færdigt, som du fremhæver og gør mere ud af Modeller og illustrationer, der forklarer eller opsummerer er godt, men ikke strengt nødvendigt Du skal udvise selvstændighed Vis hvad du har lært i forløbet med rapporten Vi forventer at du kan omsætte teori til praksis Hvordan du skal forholde dig til eksamen, fortsat… 9

10 Eksamen Hvordan du skal forholde dig til eksamen, fortsat… Forklar hvordan du forstår den anvendte teori Det handler grundlæggende om at koble teori og praksis sammen HUSK: vi kan ikke læse tanker Eksamen varer 30 min: - ca. 10 min til jeres oplæg - ca. 10 min til diskussion - ca. 10 min til votering 10 !

11 Eksamen 11

12 Eksamensplan Eksamina- tionstid Navn Ingen måltider Frokost Kl. 12.00 Middag Kl. 19.00 09.00 09.35 10.15 10.50 11.25 12.00 Frokost 13.00 13.35 14.15 14.50

13 Studiegruppe - opgave 13 Tal om hvordan I kan gøre til eksamen ift.: - at tage teten - hvilket tema/diskussion kunne være interessant at fremlægge - hvad har du lært, i forløbet med at udarbejde rapporten - hvordan vil I gøre rent praktisk – have PP på papir, en disposition etc. - hvordan kan du komme ind på din teori – og koble teori og praksis? I arbejder med alle projekter – først fremlægger fokuspersonen sine overvejelser, dernæst kommer resten af gruppen med input! Minimum 15. min pr. person Se PP om hvordan du skal forholde dig til eksamen

14 Opponering 14 Udskriv, det I har udarbejdet – eller del med hinanden på anden vis! Find ud af hvem der skal opponere på hvem – hver person skal opponere på 2 – og hvem der supplerer! Læs hinanden projekter 10 min pr. person - pr. opponent – i alt 20 min. pr. person Den der opponerer: - Stiller hv… spørgsmål - Giver evt. forslag til forbedringer - Giver positiv feedback (Tænk meget over hvordan I giver feedback på en positiv måde ) Den der modtager opponeringen: - Fortæller kort, hvad emnet er og hvad vedkommende vil gøre i opgaven - Svarer på de spørgsmål der stilles! - Lytter – når der gives feedback! - Bruger det der giver mening for dig! - Spørg uddybende/til forståelsen - Går ikke i forsvarsposition! Sørg for, at I får opponeret på alle projekterne i gruppen!

15 Hvad er det overordnede mål med projektet? Hvordan kan problemformuleringen spidses til? Er der sammenhæng mellem de forskellige dele af rapporten? Den røde tråd! Er der indledninger og afslutninger, som guider læseren igennem rapporten, så man kan se, hvad de enkelte afsnit handler om og hvad målet er? Opponering Vær obs på:

16 Er der argumenteret for påstande, så de ikke står alene? Er der argumenteret via teori/forskning og ikke egne følelser? Er der dokumentation for det, der konkluderes undervejs? Er projektrapporten formidlet på en måde, så budskaberne er forståelige for jer som læsere? Opponering Vær obs på:

17 Projektplan! Overvej faserne i dit projekt og udarbejd en projektplan. Hvilke faser kan du nu dele dit projekt op i? Skriv dem op! Hvornår skal du have de forskellige faser færdige? - Udarbejd en tidsplan! (husk afleveringsfristen den 2. juni kl. 12.00) Hvad skal der til for at komme igennem de forskellige faser? - Nedskriv det du mangler at vide og det du mangler at gøre for at skrive projektet i forhold til de forskellige faser!

18 Arbejde i studiegrupper Kl. 10.15 Hvordan kan jeg gøre til eksamen Kl. 11.15Opponering Kl. 12.00 Frokost Kl. 14.00 Arbejde med projektplan + arbejde på projektrapport Kl. 18.00Samling i plenum

19 Dag 2

20 Fælles refleksion over dagen i går… Hvor langt er du nu med din projektrapport? Hvad skal der nu til, for at du kommer i mål?

21 Ekstern audit Et arbejdsmiljøledelsessystem er den del af organisationens ledelsessystem, der anvendes til at udvikle og implementere dens arbejdsmiljøpolitik, sikre kontrol af alle væsentlige arbejdsmiljøforhold, styre dens risici og som minimum sikre opfyldelsen af eksisterende myndighedskrav. Der skal ligeledes være indbygget en kontinuerlig forbedringsdel. Standarden OHSAS 18001 eller Bekendtgørelse 923 angiver ikke specifikke præstationskriterier for arbejdsmiljø, og de opstiller ingen detaljerede specifikationer for udformningen af et ledelsessystem.

22 Ekstern audit Arbejdsmiljøcertifikatet udstedes af akkrediterede organer som dokumentation for, at virksomhedens arbejdsmiljø lever op til kravene. Et certifikat udstedes for tre år ad gangen Et certificeringsorgan skal gennemgå en akkreditering for at have tilladelse til at udstede et certifikat. Akkreditering er en officiel anerkendelse af, at certificeringsorganet har etableret et kvalitetsstyringssystem, der dokumenterer, at organet arbejder i overensstemmelse med de krav, akkrediteringen stiller. En akkrediteret certificering gennemføres af en institution, som er godkendt af DANAK.

23 Ekstern audit Audit defineres som en systematisk, uafhængig og dokumenteret proces for at fremskaffe ”auditvidnesbyrd” og evaluere disse objektivt for at bestemme i hvilket omfang ”auditkriterier” er opfyldt.

24 Ekstern audit Opfølgningsbesøg og recertificering Opfølgningsbesøg gennemføres mindst en gang per år. Første og andet år gennemføres opfølgningsbesøg på minimum 1/3 af den tid, der er afsat til hovedefterprøvningen. Efter tre år skal hovedcertifikaterne fornyes, og der skal gennemføres en recertificering.

25 Forberede Ekstern audit Følgende elementer hører under forberedelse: Definere auditmål, gyldighedsområde og auditkriterier Fastlægge ressourcer – arbejdsmængde og manddage Vælge auditteam Etablere indledende kontakt med virksomheden

26 Ledende auditors rolle at indsamle alle de informationer der er nødvendige for planlægningen at hjælpe med at udvælge teamet at udarbejde en overordnet plan at uddelegere de forskellige opgaver at sikre at der udarbejdes arbejdsdokumenter at lave dokumentgennemgang ved indledende systemgennemgang at lede, indlede og afslutte møder at sørge for, at audit skrider planmæssigt frem at sørge for der aflægges rapport om auditresultater

27 Audit trin 1 – indledende systemgennemgang Den indledende systemgennemgang kan omfatte indledende bedømmelse af: fortegnelsen over væsentlige arbejdsmiljøproblemer relevante arbejdsmiljømæssige lovkrav om der er mellemværende mellem Arbejdstilsynet og virksomheden gennemførte interne audit evaluering fra ledelsen konkrete mål Desuden vil hovedefterprøvningen blive planlagt på dette møde.

28 Audit trin 2 – hovedefterprøvning Ved hovedefterprøvning bedømmes virksomhedens arbejdsmiljøledelsessystem i sin helhed. Audit gennemføres ved en omfattende stikprøve for at vurdere om det af virksomheden beskrevne arbejdsmiljøledelsessystem er indført i fuldt omfang er tilpasset virksomhedens forhold og anvendte processer samt virker effektivt Derudover om de faktiske aktiviteter er i overensstemmelse med kravene i det beskrevne arbejdsmiljøledelsessystem og andre dokumenterede, relevante krav.

29 Indsamling af vidnesbyrd Auditor skal være i stand til at fastlægge, hvad auditvidnesbyrd (det objektive bevis) er og udelukkende støtte sig til dette, når han/hun gør sig sine vurderinger. Auditvidnesbyrd skal bestå af objektive beviser, der kan verificeres (fastslå og bekræfte rigtigheden af noget). Objektive beviser finder man ved at gennemgå dokumenter, observere fysisk og praktisk arbejdsmiljø og interviewe medarbejdere og ledere på alle niveauer i virksomheden.

30 Indsamling af vidnesbyrd Auditorer indsamler vidnesbyrd for at fastlægge, om systemet: - opfylder standarden - opfylder lovgivningskrav - understøtter politikker og målsætninger - er indført – om systemet er omsat til praksis, dvs. implementeret

31 Auditstikprøver Audit indeholder undersøgelse af en begrænset stikprøve af aktiviteter og/eller beviser. Udvælgelse af stikprøve er således af stor betydning. Certificeringsorganet skal ved audit stikprøvevis verificere, at den interne audit fungerer korrekt og effektivt.

32 Afrapportering Afrapportering omfatter en beskrivelse af ledelsessystemets styrker, afvigelser samt forslag til forbedringer. De afvigelser, som skal rapporteres og indgå i den samlede auditrapport, skal kunne give svar på følgende: - Hvor er afvigelsen fundet? - Hvad er det objektive bevis? - Hvad er auditkriteriet? -Hvorfor er der tale om en afvigelse?

33 Afrapportering Afvigelsesrapporter skal efterfølgende anvendes som grundlag for en korrigerende handling. En afvigelsesrapport skal derfor være faktuel, præcis, objektiv, sporbar og kortfattet. En anden person skal kunne spore tilbage og finde de samme beviser, som en auditor fandt baseret på sin rapport.

34 Gruppeopgave Diskuter, hvilke faglige og personlige kompetencer en auditor bør besidde for at kunne gennemføre en ekstern audit af høj kvalitet. Besvarelserne skal skrives ned i stikordsform og vi tager en fælles snak i plenum!

35 6 spørgsmål til debat 1.Hvilke forventninger har virksomhederne til et arbejdsmiljøledelsessystem, dvs. hvilke behov forventes det at opfylde hos virksomheden? 2.Hvilken videnskabsteoretisk tilgang repræsenterer akkrediteringer og standarder, og hvilken betydning får dette i forhold til at håndtere arbejdsmiljøcertificering i virksomhederne, med henblik på at forbedre arbejdsmiljøet? 3.Hvad skal der til, for at certificeringen af et arbejdsmiljøledelsessystem er en garanti for, at virksomheden har et godt og proaktivt arbejdsmiljø, og at gældende lovkrav overholdes?

36 6 spørgsmål til debat 4. Hvilke virkemidler har certificeringsorganet og hvilke har Arbejdstilsynet? Hvilke fordele og ulemper mener I der er ved henholdsvis AT’s og certificeringsorganernes virkemidler? 5.Hvilke fordele og ulemper har det, når certificering bygger på en tradition, hvor fokus i højere grad er på systemet end på substans, den faktuelle arbejdsmiljøpræstation og –praksis? 6. Hvilke dilemmaer mener I der er ift. at håndtere det psykiske arbejdsmiljø i arbejdet med arbejdsmiljøledelsessystemet samt auditering af psykisk arbejdsmiljø?

37 6 spørgsmål til debat Spørgsmålene besvares med udgangspunkt i: ”Ledelse af Arbejdsmiljø – Certificering i praksis” ”Arbejdsmiljøcertificering som tilsynsredskab og strategi - Resultater og anbefalinger”

38 Spørgsmål til debat Gruppeopgave Hver gruppe besvarer alle 6 spørgsmål, og svarene skrives ned i stikordsform. Alle grupper mødes i plenum og hver gruppe trækker 2 spørgsmål. Besvarelserne af de to spørgsmål, der er trukket, skal fremlægges i plenum. Gruppen planlægger derefter, hvad den vil sige i plenum, hvordan og hvem der fremlægges. Hver gruppe får 10 minutter i plenum til at fremlægge deres besvarelser, hvor de primært skal have fokus på de væsentligste synspunkter og pointer. De øvrige grupper vil derefter stille uddybende og afklarende spørgsmål og/eller kommentere besvarelserne. Hver gruppe får 20 minutter i alt til både at fremlægge og modtage kommentarer fra de øvrige grupper.

39 Grupper Gruppe 1 Mette Thomas Michael Gruppe 2 Dan Annette Jannik Gruppe 3 Niels Erik Lone Christian

40 Opsamling - feedback Vi ses…. Hvordan er seminaret gået? Hvad fungerede rigtig godt og som skal fortsætte/udbygges? Hvad fungerede mindre godt, som kan gøres endnu bedre, eller helt fjernes?

41 Tak for denne gang Vi ses den 16. december


Download ppt "Akademiudannelsen i arbejdsmiljø Modul 4 – seminar 4 Den 14. – 15. november 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google