Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagsorden for forældremøde og valg i Klynge A5 okt. 2015. 1. Diana byder velkommen 2. Bestyrelsens beretning. 3. Spørgsmål til bestyrelsens og lederens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagsorden for forældremøde og valg i Klynge A5 okt. 2015. 1. Diana byder velkommen 2. Bestyrelsens beretning. 3. Spørgsmål til bestyrelsens og lederens."— Præsentationens transcript:

1 Dagsorden for forældremøde og valg i Klynge A5 okt. 2015. 1. Diana byder velkommen 2. Bestyrelsens beretning. 3. Spørgsmål til bestyrelsens og lederens beretning. 4. Valghandling. 5. (ca. kl.19.00 – alt efter hvor mange spørgsmål der er til beretningerne)Klyngeleder Diana fortæller om den kommende strukturforandring og konsekvenser for institutionerne i klyngen. Herunder introduktion af Meinhild Djuurhus, som er ny pædagogisk leder for den samlede fritidsinstitution omkring Gerbrandskolen og Michael Andersen Hass, som er ny KKFO-leder for den samlede KKFO omkring Sundbyøster Skole. Man er velkommen til løbende at stille spørgsmål.

2 Den politiske beslutning om Fremtidens Fritidsinstitutioner. Bakkehusets fritidshjem skal være en del af en kommende KKFO under Sundbyøster Skole sammen med Sundbyøster Skole og Pingvinen. De selvejende bliver så kommunale. Øverste leder bliver Steen Højstrøm. KKFO-leder bliver Michael Andersen Hass. Amsterdamvej 36’s fritidshjem bliver en del af en stor kommunal fritidsinstitution, der slås sammen af fritidshjemmene: Amsterdamvej, Kærnehuset, Herligheden, Gaia, Amagerhus, Højdevangen Fritidscenter, O.H. Bærendtsen (der bliver kommunalt). Denne fritidsinstitution bliver en del af en kommunal klynge. Alhambra Park, Spor-Et og Spor-To bliver alle en del af et kommende selvejende Fritidscenter – evt. som en del af den selvejende klynge Lumix. Dette er meget sandsynlig. Ikke taget stilling til ledelse endnu.

3 Forslag til klynge der vedrører os. En stor klynge (Amagers største på børnepoint). Fritidsinstitutionen omkring Gerbrandskolen Søstjernen Nordlys Havblik Børnehuset Gaia Den Grønne Planet Ingolf Der er høring pt., så vi kan ikke være helt sikker på, at det bliver sådan.

4 Forslag til Fritidscenter/selvejende klynge, der vedrører os. Alhambra Park (Bakkehuset) Spor-Et og Spor-To (Amsterdamvej 36) Labyrinten O.H.Bærentzen Højdevangen Fritidscenter Fritidshuset SundbyAlgård. Fritidscenteret Gaia Kærnehuset Alle som en del af en selvejende klynge/netværk, som yderligere har: Labyrinten børnehave Simon Peters Sogns børnehave Syndby børnehave

5 Konsekvenser for børn og forældre Næsten alle børn skal fysisk flytte. Politikerne har besluttet, at børnene kun må flytte én gang. Det kræver et større logistisk arbejde, da der ikke er pladser (kvadratmeter) nok. Der er i vores område ikke bevilget nyt til byggeri. KKFO’en bliver bygget, men med for få pladser. Område Amager er tovholdere på dette sammen med BUF centralt. De nye fritidsinstitutionsbørn og KKFO-børn’s forældre kan ikke bestemme/ønske, hvilken matrikel deres børn skal gå på. Det er den kommende pædagogiske leder, der beslutter dette (Meinhild og Michael) under ansvar overfor den kommende klyngeleder/skoleleder. De nuværende og kommende pædagogiske ledere skal træde til i det tempo, der viser sig nødvendig – evt. som en deling af opgaven. Dermed kan forældre ikke forvente, at det er den kendte leder, der kan kontaktes. Dette aftales og meldes ud. F.eks. har Inger fra Bakkehuset og Michael aftalt overlevering i 2 mdr. Michael overtager opgaven for Fritidshjemmet. Morten og Rud (afd.ledere i hhv. Alhambra Park og Spor-To/Et) tager sig af Alhambra, men i samarbejde med Michael ledelse af fritidshjemmet.

6 Konsekvenser for børn og forældre fortsat Der er besluttet politisk, at der skal være én pædagogisk leder med ansvar for samarbejdet med skolen i en Fritidsinstitution. Dette er Meinhild og Michael. Det er besluttet, at der kan være en mulighed for, at den kommende klyngeleder/skoleleder kan vælge en ekstra pædagogisk leder til Fritidsinstitutionen. Dette kommer an på den økonomiske ramme, antallet af årsværk (antal ansatte som om de var på 37 timer). Begge dele under ansvar overfor Områdechef og Forældrebestyrelse. Det samme gælder for Fritidscenteret, men da det bliver selvejende, så er områdechefen i denne henseende ude af billedet. Der er mulighed for i stedet at ansætte pædagogiske koordinatorer. Nuværende og kommende klyngeleder/e kan kontaktes ved usikkerheder, så vil vi finde ud af det sammen.

7 Konsekvenser for medarbejdere – så I forældre ved, at der vil være omstilling. Alle medarbejdere i børnehaver og vuggestuer bliver som udgangspunkt i deres stillinger, men der kan blive tale om kombinationsstillinger Der er en stor mulighed for, at vuggestuer og børnehaver skal have kollegaer i formiddagstimerne/henover frokosten/middagsstunden fra Fritidsinstitutionen i klyngen. Medarbejdere, der kommer i kombinationsstilling mellem Fritidsinstitutionen og vuggestuerne og børnehaverne i klyngen. Det skal lykkes for hele klyngen. Medarbejderne i klubberne skal virksomhedsoverdrages til det selvejende område. Dette er for at sikre, at så mange som muligt følger de børn, de kender i forvejen = børnenes tryghed. Medarbejderne i Fritidsinstitutionen skal tage mod kollegaer fra de selvejende institutioner = tryghed for børnene.

8 Konsekvenser for medarbejderne. De nuværende pædagogiske ledere er blevet placeret nye steder. Det betyder for medarbejderne, at de kan blive usikre på, hvem der pt. er pædagogisk leder, og hvem der har hvilke opgaver. F.eks. er Snezana fra A36 nu 3 dage på sin nye Fritidsinstitution omkring Dyvekeskolen og 2 dage på A36. Det er de pædagogiske ledere i samarbejde med nuværende klyngeledere og kommende klyngeleder, der sikrer, at dette lykkes. Medarbejderne i den kommende tid skal være meget ansvarsfulde og fleksible. Det er vi heldigvis forkælede med i klyngen, så ledelsesgruppen er sikker på, at vi vil lykkes i omstillingsperioden.

9 Tidsperspektiv Endelig politisk beslutning om nye klynger træffes d. 18.november 2015. De nye klyngeledere udpeges d. 24. november. Officiel besked hurtigst derefter f.eks. d. 25. eller 26.november. Ny budgetmodel er pt. i høring. Den nye forældrebestyrelse skal tage stilling hertil ved det konstituerende møde. Der er ret store besparelser, da åbningstiden er kort for hhv. Fritidsinstitutionerne og Fritidscentrene. Høringsfrist er d. 13.november. Ny budgetmodel vil træde i kraft pr. 1/1 2016. Politisk beslutning om, at de nye klynger osv. træder i kraft pr. 1/8 2016. Der kan dog være steder, hvor ny klyngeleder må overtage hurtigere – ligesom de pædagogiske ledere. Måske allerede fra udpegelsen eller fra d.1/1 2016. Flytning af institutionerne/børn: Ikke afklaret. Vi arbejder på det bedste. Det skal gå op over hele Amager.


Download ppt "Dagsorden for forældremøde og valg i Klynge A5 okt. 2015. 1. Diana byder velkommen 2. Bestyrelsens beretning. 3. Spørgsmål til bestyrelsens og lederens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google