Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges."— Præsentationens transcript:

1 Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges en baggrundsfarve fra en af farvepaletterne til feltet mellem de to vandrette linjer. Bemærk at farverne virker mere neddæmpede når de projiceres op, end de gør på pc-skærmen. AC arbejdskraft til region midtjylland - Hvordan? Lisbeth Pedersen Afdelingschef Beskæftigelse og Integration SFI – det Nationale Forskningscenter for Velfærd

2 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Hvorfor denne undersøgelse? Problemer med at rekruttere AC-arbejdskraft i Region Midtjylland (2008).  Lemvig, Holstebro, Herning, Ringkøbing-Skjern, Struer.

3 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Hvordan er undersøgelsen gennemført?  Spørgeskema til 2038 virksomheder, svarpct 58, endeligt datagrundlag 1174  Både virksomheder med og uden AC-arbejdskraft.  Virksomheder med mindst 10 ansatte 20-09-2016 Op og ned på løngabet, LO-seminar 10. maj 2011, Lisbeth Pedersen3

4 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Midtjylland og AC’erne AC-udbud og efterspørgsel: - En storby, der producerer kandidater østpå og virksomheder med et arbejdskraftbehov vestpå. Lidt under halvdelen af virksomhederne har AC’ere ansat (stor spredning)

5 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Nogle kommer udefra Pendling Regionen er afhængig af pendling – men der er også en del af dem. 40 pct pendler. Det er især personer med lang uddannelse som pendler Regionen har mere ind-pendling end ud-pendling. 20-09-2016 Op og ned på løngabet, LO-seminar 10. maj 2011, Lisbeth Pedersen5

6 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Behov for AC-arbejdskraft Hvor mange 8 pct. ønsker rekruttering af AC-arbejdskraft Svarer til ca. 213 personer (ligger nok mellem 164 og 245)

7 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Hvem har behovet Større virksomheder Virksomheder med uddannet arbejdskraft Virksomheder der allerede har AC-medarbejdere Virksomheder der planlægger markeds- og organisationstiltag 20-09-2016 7

8 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. 20-09-2016 TITEL8 Stor virksomhede – mange AC’er. ( men mange AC’er er i mindre virksomheder)

9 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. 20-09-2016 TITEL9 Brancher og AC’er

10 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. 20-09-2016 TITEL10 Til hvilken opgavetype bruger/ønsker virksomheden AC-medarbejdere?

11 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Hvordan får virksomhederne kontakt til AC’erne? Annoncer og netværk – 77 pct. Problemer?  Netværk gør virksomhederne mindre synlige  Mange virksomheder modtager sjældent uopfordrede ansøgninger)  Kun meget få benytter målrettede tilbud fra erhvervsservicesystemet – fx kontaktmælgere.

12 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Kan I bruge en gratis AC-medarbejder? - Spørgsmål til virksomheder uden AC-arbejdskraft: 1/3 svarer positivt Især større virksomheder (mindst 50 ansatte.) Opgaver: Formidling, salg. Marketing, reklame, hjemmesidedesign. Behov: 19 timer pr uge (Måleproblemer?)

13 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Hvorfor ansætter nogle virksomheder ikke AC-arbejdskraft De fleste mener det er muligt og uden problemer at ansætte Når der er problemer: -Ingen egnede arbejdsopgaver -For få opgaver og – -Vanskeligt at samle de forskellige opgaver på få/en person -Tror AC’erne har vanskeligt at omsætte akademisk viden til konkrete resultater i virksomheden.

14 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Hvilke barrierer oplever virksomhederne -Langt fra alting -Lange pendlingstider -Begrænset jobmarked Af mindre eller ingen betydning: Ringere mulighed for god: Løn Netværk Faglig sparring Kompetenceudvikling

15 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Krav og barrierer  Mere end 50 pct. Kræver, at AC-medarbejderen er på virksomheden hver dag.  15 pct oplever selv dette som en barriere for rekruttering  2 ud af 5 kræver, at medarbejderen flytter til området  40 pct. oplever selv dette som en barriere.

16 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Ekstern bistand 2/3 af virksomhederne benytter ekstern bistand Typisk til: Revision/økonomi Reklame, hjemmesidedesign Formidling Salg og marketing Arbejdsmiljø og sikkerhed Personaleudvikling og –jura Klarer selv: Socialt ansvar Bæredygtighed Kvalitetssikring Produktionsoptimering Organisationsudvikling

17 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Delestillinger Kun 5 pct af virksomhederne har benyttet deleordning Hver 3. er positiv overfor ideen Især virksomheder uden AC-arbejdskraft er positive

18 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. ANBEFALINGER 20-09-2016 18

19 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Behov for forandring? Virksomhederne har i fremtiden brug for at:  Udvikle deres produkter og virksomhedskoncepter  Tænke utraditionelt og innovativt  Tænke i strategi og ledelse Derfor er der en gevinst i at:  AC’er og virksomheder lærer hinanden at kende  Øge kendskabet til AC-kompetencer

20 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Information om akademiske kompetencer Materialet kunne fortælle: At AC´ere kan tænke langtsigtet ift. virksomhedens behov. At AC´ernes kompetencer er gode, når det handler om at udvikle nye produkter, opdyrke nye markeder. At AC´ere kan tænke anderledes. Det kan sikre sparring, innovation og inspiration. Det vil også være nyttigt ift. at tænke i strategi og ledelse. At AC´ere kan arbejde med lovgivning og tilskudsordninger og lave kvalitetssystemer, sociale regnskaber og miljøcertificering. 20-09-2016 20

21 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Jobcentrene som bindeled Overblik: Hvilke AC´ere i området er ledige, og hvilke virksomheder mangler folk? Mulige match mellem virksomheder og akademikere. Hjælp til oprettelse af delestillinger 20-09-2016 21

22 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Kontakt til uddannelsesinstitutioner Oprettelse af: -Stipendier -Mentorordninger 20-09-2016 22

23 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Velkommen til nye naboer Materiale kunne fortælle om: Skolerne og daginstitutionerne Sundhedssystemet Busser, tog og vejnet Fritidsmuligheder for både børn og voksne Kulturelle tilbud 20-09-2016 23

24 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Tænk nyt på virksomhederne  Flere jobannoncer – mindre netværk (fx Jobnet.dk)  Gør jobbet attraktivt  Også tidsbegrænsede ansættelser kan give merværdi til virksomheden  Lok med efteruddannelse – efter en vis periode  Vær fleksibel omkring arbejdstid og hjemmearbejdspladser. 20-09-2016 24

25 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Hvordan spredes information til virksomheder??? -Netværk? -Organisationer? -Foreninger? -Offentlige instanser? 20-09-2016 25

26 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Akademikerne skal være fleksible AC´ernes krav i fht. løn eller arbejdstid må være realistiske. AC´erne skal synliggøre deres generelle akademiske kompetencer og vise, at disse kan bidrage med vigtig viden og nye redskaber. AC´erne skal respektere kommende kollegaers ikke-akademiske kompetencer - de er lige så vigtige! AC´erne skal også selv tage kontakt til virksomhederne og skrive uopfordrede ansøgninger. 20-09-2016 26

27 Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. Tak for ordet … og held og lykke med rekrutteringen 20-09-2016 27


Download ppt "Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google