Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategi til nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategi til nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven."— Præsentationens transcript:

1 Strategi til nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven

2 Overholdelse af budget 2010-14 - Hvad er udfordringen? Besparelse i budgettet for 2010 og frem på 13,4 mio. kr. Der er indtil nu fundet: Administrationen: ca. 2.5 mio. kr. Tandplejen: ca. 500.000 kr. Indkøb (hjælpemidler): 500.000 kr. Der kan komme udgifter, der giver yderligere udfordringer: Ældreområdet: 4.5 mio. kr. - måske Buskørsel: 2.8 – 4.2 mio. kr. Andet?

3 Fordeling af budgetudfordring på udvalg: - Hvor meget skal hvert udvalg bidrage med (efter gammel struktur)? Økonomiudvalg:34 % Sundhedsudvalg:32% Uddannelses-, Social- og Kulturudvalg:30% Trafik-, teknik- og miljøudvalg:4%

4 Budgetudfordring for USK : - Hvad har USO gjort? USK har til budget 2010 indregnet budgetreduktioner for: -Reduktion i dagplejepædagogtimer -Tilbagebetaling af forældrebetaling i stedet for gæstedagpleje -Før-SFO pr. 1. maj -Normering pr. faktisk antal indmeldte børn i børnehave og SFO -Reduktion i sundhedsplejersketimer -Besparelse på tandplejen -Oprettelse af weekend-fri -Indførelse af børnehave-fe -Besparelse på specialundervisningsområdet -Besparelse på foranstaltningsområdet

5 Strategi for nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven Baggrund – Langelands virkelighed: Langeland Kommune er udkantsområde. Det gælder geografisk, økonomisk og socialt. Det kommer til udtryk ved: Lavt beskatningsgrundlag Mange borgere på overførelsesindkomster Mange enlige mødre Skæv demografi Lavt uddannelsesniveau Det medfører helt naturlige udfordringer med mange sårbare familier og børn, der har behov for støtte.

6 Handleplan: - Hvad gør vi? Forebyggelse, som vi allerede gør: Børnehave-fe Specialpædagogisk indsats Appreciative Inquiry Skole-fe AKT / Støttepædagoger Specialundervisning Specialklasser Læringsstile Læringsmiljø & Pædagogisk analyse (LP) Trivsel: God Skole UU - vejledning Sundhedsplejen: Behovsbesøg ved småbørn, skoleundersøgelser, omsorgsgrupper, unge mødre Tværfaglige grupper Weekend- fri Aflastning på Smakkecenteret Team Ung Ungdomskulturhus + aftenklub Åben rådgivning

7 Målgrupper: - Hvilke børn og tilbud snakker vi om? Undervisning: Normalklasser Specialundervisning Støtte ved skolens timetildeling Enkelt integrerede elever (støtte svarende til 8,5 stillinger) Specialklasser (55 elever) ----------------------------------------------------------------------------------- Vesterby Mark (9 elever á 283.000 kr.) Spangeskolen (9 elever á 550.000 kr.) Sundhøjskolen (5 elever á 403.000 kr.) Østre skole (11 elever á 241.000 kr.) Byhaveskolen 12 elever á 278.000 kr.) Hvem kan vi selv etablerer tilbud til? Børn med ADHD og mindre grad af autisme – og på lidt længere sigt børn med sprogproblemer

8 Målgrupper: - Hvilke børn og tilbud snakker vi om? Omsorg og trivsel: Børn kan mangle omsorg og have dårlig trivsel af mange årsager. Her nævnes nogle: -Børn der er udsat for seksuelle, voldelig eller psykisk overgreb -Børn, hvis forældre ikke giver tilstrækkelig med omsorg på grund af eget alkohol- eller stofmisbrug -Børn, der har psykisk syge forældre -Børn af udviklingshæmmede forældre -Børn af forældre, der i tide ”glemmer” rammesætningen -Børn, der har det svært i forhold til forældrenes skilsmisse -Børn, der mister en far, mor eller søskende Hvad skal vi satse på, så vi kan hjælpe bedst muligt og nedbringe udgifterne til foranstaltninger? -Forebygge varige anbringelser uden for hjemmet ved, at kunne tilbyde tidlig og individuel tilpasset hjælp. Det kan være, at et barn en gang i mellem har behov for en eftermiddag, aften, et par dage eller et par uger hjemmefra, men kan vende hjem igen. -Midlertidig anbringelse mens der findes permanent anbringelsessted, laves en undersøgelse eller der arbejdes for stabilisering af behovet, så en mindre indgribende foranstaltning kan bruges.

9 Udfordringer: - Hvad skal vi være opmærksomme på? Målgruppe udfordring: Små grupper med meget forskellige og foranderlige behov Geografisk udfordring: Nærhed til majoriteten af befolkningsgrundlag, andre fagfolk og transportudgifter Lokalemæssig udfordring: For sig selv, men med mulighed for lån af faglokaler Personalemæssig udfordring: Kompetencer og samarbejde Faglig udfordring: Fleksibel tilrettelæggelse og foranderlighed Økonomisk og ressource udfordring

10 Handleplan: - Hvad gør vi fremadrettet? Hvis vi skal gøre os forhåbninger om yderligere budgetreduktioner på områderne med segregerede undervisningstilbud og foranstaltninger, så er det af afgørende betydning, at -Der sker en samling af tilbud og tiltag -Tilbud og tiltag placeres nær Rudkøbing / Ørstedskolen Indholdsmæssigt skal der sigtes efter: -Etablering af egne undervisningstilbud -Tiltag, der forebygger varig anbringelse uden for hjemmet, og tiltag, der kan klare midlertidige anbringelser Vi skal skabe et FLEX-HUS! - Hvor fokus er højest mulig inklusion i egen familie og skole

11 Flex-hus: - Hvad er det? Et sted hvor børn og familier kan tilbydes dagbehandling: Familierådgivning, familiebehandling, terapi. Et sted hvor børn kan bo i kortere eller længere varighed afhængig af deres behov. Et sted hvor børn kan komme i aflastning enten fast i weekenden eller hverdage Et sted hvor børn med svære sociale problemer eller udviklingsforstyrrelser kan gå i skole Et sted hvor børn med behov for særligt undervisningstilbud undervises og har fritidstilbud Et sted hvor børn kan gå i skole noget af tiden, f.eks. have de fag der falder dem svært i flexhuset og resten på Ørstedsskolen Et sted hvor øens specialiserede kompetencer samles og udnyttes Et sted hvor udgangspunktet er barnets og familiens ressourcer og behov Et sted hvor børn og familier kan søge hen, når det er svært.

12 Økonomi: Tiltag, der forebygger varig anbringelse, og tiltag, der kan klare midlertidige anbringelser: Forventet start besparelse på 500.000 kr., men stigende i overslagsårene. Etablering af egne undervisningstilbud: Forventet start besparelse på 1.0 mio. kr. stigende til 2.0 mio. kr. Der skal gøres opmærksom på, at indhentelse af de allerede indlagte budgetreduktioner kræver tiltag for at kunne blive realiseret, hvilket tillige vil være tilgodeset.


Download ppt "Strategi til nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google