Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:"— Præsentationens transcript:

1 Kapsejladsregler Kort opsummering

2 Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus: http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKa psejlads/Kapsejladsregler/Regelkursus- 2009-2012.pdf Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus: http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKa psejlads/Kapsejladsregler/Regelkursus- 2009-2012.pdf http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKa psejlads/Kapsejladsregler/Regelkursus- 2009-2012.pdf http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKa psejlads/Kapsejladsregler/Regelkursus- 2009-2012.pdf Et online regelspil med sejladssituationer findes her: http://game.finckh.net/indexden.htm Et online regelspil med sejladssituationer findes her: http://game.finckh.net/indexden.htm http://game.finckh.net/indexden.htm Denne præsentation dækker ikke alle detaljer i reglerne. Se regelkurset for at få alle detaljer. Regelspillet viser sejladssituationer og de regler, der gælder i situationerne.

3 Udvalgte definitioner Starte, fuldføre, kapsejle Starte, fuldføre, kapsejle Halse Halse Klar agter, klar foran, overlap Klar agter, klar foran, overlap Læ og luv, læ båd, luv båd Læ og luv, læ båd, luv båd Rigtig kurs Rigtig kurs Holde klar Holde klar Plads, plads ved mærke Plads, plads ved mærke Zonen Zonen Hindring, fortsat hindring Hindring, fortsat hindring I kursiv: definitioner, man bør være særligt opmærksom på. Se korte forklaringer til definitionerne i noterne

4 A. Retten til vejen Præcis een af disse regler gælder altid (næsten...) 10: På modsatte halser: 10: På modsatte halser: –Bagbord halse holder klar af styrbord halse. 11: På samme halse med overlap 11: På samme halse med overlap –Luv holder klar af læ. 12: På samme halse uden overlap 12: På samme halse uden overlap –Klar agter holder klar af klar foran. 13: Under stagvending 13: Under stagvending –Hold klar fra vindøje til bidevindkurs (10-12 gælder ikke imens). –Ved samtidig vending skal båden på den andens bagbords side eller klar agter holde klar. Find de mest relevante situationer fra regelspillet i noterne

5 B. Generelle begrænsninger - i hvad man må, når man har retten til vejen 14: Undgå berøring 14: Undgå berøring –Når det er åbenbart, at den anden båd ikke viger; det behøver ikke lykkes. Straffes kun ved skade. 15: Opnåelse af retten til vejen 15: Opnåelse af retten til vejen –Giv den anden båd plads til at holde klar; ikke hvis retten opnås pga. den anden båds manøvre. 16: Ændre kurs 16: Ændre kurs –Giv den anden båd plads til at holde klar. 17: På samme halse; rigtig kurs 17: På samme halse; rigtig kurs –Luf ikke højere end rigtig kurs, hvis du bliver læ båd fra klar agter inden for 2 skroglængder.

6 Afsnit C: Ved mærker og hindringer 18: Plads ved mærke 18: Plads ved mærke –18.1 Når regel 18 gælder Gælder kun for både på samme halse ved topmærket. Gælder kun for både på samme halse ved topmærket. Gælder altid ved andre mærker (men ikke startliniemærker). Gælder altid ved andre mærker (men ikke startliniemærker). –18.2 Give plads; holde klar Ved overlap: når den første båd når zonen, skal indvendig båd have plads. Ellers skal klar foran have plads. Ved overlap: når den første båd når zonen, skal indvendig båd have plads. Ellers skal klar foran have plads. Gælder fortsat hvis overlap etableres eller brydes derefter. Ophører hvis vindøjet passeres. Gælder fortsat hvis overlap etableres eller brydes derefter. Ophører hvis vindøjet passeres. Overlap etableres eller brydes kun, hvis der ikke er tvivl. Overlap etableres eller brydes kun, hvis der ikke er tvivl. Hvis en båd etablerer overlap fra klar agter, behøver man ikke give plads, hvis man ikke kan (pga. andre både). Hvis en båd etablerer overlap fra klar agter, behøver man ikke give plads, hvis man ikke kan (pga. andre både).

7 Afsnit C: Ved mærker og hindringer 18: Plads ved mærke 18: Plads ved mærke –18.3 Stagvende ved et mærke 18.2 gælder ikke længere. Den anden båd skal kunne passere indvendigt eller udvendigt uden at gå højere end bidevind. 18.2 gælder ikke længere. Den anden båd skal kunne passere indvendigt eller udvendigt uden at gå højere end bidevind. –18.4 Bomning Hvis den indvendige båd skal bomme, må den ikke sejle længere væk fra mærket end nødvendigt. Hvis den indvendige båd skal bomme, må den ikke sejle længere væk fra mærket end nødvendigt. –18.5 Frifindelse Når man har plads ved mærke, må man gerne bryde regel 10-13, 15 og 16. Når man har plads ved mærke, må man gerne bryde regel 10-13, 15 og 16. Dvs. her skal andre både forudse ens kursændring. Dvs. her skal andre både forudse ens kursændring.

8 Afsnit C: Ved mærker og hindringer 19: Plads til at passere en hindring 19: Plads til at passere en hindring –19.1 Når regel 19 gælder Fortsat hindring. Fortsat hindring. Hindring, der ikke er et mærke (der skal passeres på samme side). Hindring, der ikke er et mærke (der skal passeres på samme side). –19.2 Give plads ved en hindring Båden med retten til vejen vælger side. Båden med retten til vejen vælger side. Ved overlap skal indvendig båd have plads (med mindre udvendig båd fra starten ikke kan give plads). Ved overlap skal indvendig båd have plads (med mindre udvendig båd fra starten ikke kan give plads). Ved en fortsat hindring skal en båd, der er klar agter og desuden skal holde klar, kun have plads ved indvendigt overlap, hvis der fra starten er plads til at passere. Ved en fortsat hindring skal en båd, der er klar agter og desuden skal holde klar, kun have plads ved indvendigt overlap, hvis der fra starten er plads til at passere.

9 Afsnit C: Ved mærker og hindringer 20: Plads til at stagvende ved en hindring 20: Plads til at stagvende ved en hindring –20.1 Prajning og svar Kun praje, hvis man sejler bidevind eller højere, og den båd, som man prajer, er på samme halse. Kun praje, hvis man sejler bidevind eller højere, og den båd, som man prajer, er på samme halse. Vent på, at den anden båd vender eller svarer ”vend selv”. Vent på, at den anden båd vender eller svarer ”vend selv”. Den anden båd skal reagere hurtigst muligt – altid! Den anden båd skal reagere hurtigst muligt – altid! Vend derefter selv hurtigst muligt. Vend derefter selv hurtigst muligt. –20.2 Frifindelse Når man vender, må man gerne bryde regel 10-13, 15 og 16. Når man vender, må man gerne bryde regel 10-13, 15 og 16. Dvs. her skal den anden båd forudse ens vending. Dvs. her skal den anden båd forudse ens vending. –20.3 Når der ikke må prajes Ikke hvis kun uvæsentlig kursændring er nødvendig. Ikke hvis kun uvæsentlig kursændring er nødvendig. Ikke hvis hindringen er et mærke, som den anden båd kan holde op. Ikke hvis hindringen er et mærke, som den anden båd kan holde op.

10 Afsnit D: Andre regler 21: Fejl ved starten; tage straffe; sejle baglæns 21: Fejl ved starten; tage straffe; sejle baglæns –Hold klar i alle 3 situationer; ved starten først når man er på vej tilbage. 22: Kæntret, til ankers eller på grund; i færd med en redningsmanøvre 22: Kæntret, til ankers eller på grund; i færd med en redningsmanøvre –Undgå båden. 23: Genere andre både 23: Genere andre både –En båd, som ikke kapsejler, må ikke genere en kapsejlende båd. –Man må kun genere en båd, der er er ved at tage en straf eller sejler et andet ben på banen, hvis man sejler rigtig kurs.

11 Afsnit F: Omsejle banen 28: Omsejle banen 28: Omsejle banen 31: Berøring af et mærke 31: Berøring af et mærke –Må ikke berøres; heller ikke før start og efter målgang. 44. Straffe ved tidspunktet for en hændelse 44. Straffe ved tidspunktet for en hændelse –1-runders straf for mærkeberøring. –2-runders straf ellers. –Udføres snarest muligt efter at være klar af andre. –En runde er en stagvending og en bomning samme vej. –Ved en straf ved mållinien skal man helt tilbage på banesiden og fuldføre igen.


Download ppt "Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google