Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunernes opgaver - og muligheder. Hvad vil jeg fortælle om Sagsforløbet i en skimmelsag Kondemnering Genhusning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunernes opgaver - og muligheder. Hvad vil jeg fortælle om Sagsforløbet i en skimmelsag Kondemnering Genhusning."— Præsentationens transcript:

1 Kommunernes opgaver - og muligheder

2 Hvad vil jeg fortælle om Sagsforløbet i en skimmelsag Kondemnering Genhusning

3 Information om skimmelsvamp www.ism.dk Vejledning om kommunernes muligheder for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum Vejledning til ejere af private udlejningsejendomme vedrørende fugt og skimmelsvamp Vejledning om kondemnering www.sst.dk Anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen

4 OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

5 Tilsynsforpligtelse byfl. § 75 Det påhviler kommunalbestyrelsen at føre tilsyn med bygninger, som bruges til beboelse og ophold samt gribe ind i de tilfælde, hvor disse bygninger ved deres indretning eller beliggenhed er sundheds- eller brandfarlige

6 Tilsyn, hvilke bygninger? Alle boliger Alle opholdsrum - erhverv - undervisningslokaler Betingelse: Lokaliteterne bebos eller anvendes Tomme lokaliteter: Ingen pligt - men mulighed

7 Tilsyn, hvordan? Metodefrihed Kommunalbestyrelsen beslutter selv hvordan tilsynsforpligtelsen skal udøves Kommunalbestyrelsen skal reagere, hvis den bliver opmærksom på, at en bolig eller lokaler til ophold er sundhedsfarlig

8 OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

9 Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp Henvendelser Anmeldelser Den kommunale forvaltning, sociale, tekniske sagsbehandlere Sundhedsplejesker

10 Kommunens pligt til at reagere Kommunen skal rejse en sag dvs. finde ud af om der er sundhedsfare Metodefrihed Undersøgelsesmetode er en konkret vurdering - besigtigelse - inddrage relevante oplysninger fra ejeren - teknisk undersøgelse

11 Besigtigelse - formkrav til fremgangsmåden Lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter Vejledning om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter Vejledning om kondemnering Underretning – varsling Mulighed for indsigelse Besigtigelsesrapport

12 Hvem skal underrettes? Retssikkerhedslovens § 5 Parten Den som besigtigelsen retter sig imod, dvs. den person, som råder over de lokaler, som skal besigtiges Lejeboliger lejeren fremlejeren (ejeren) Tomme boliger ejeren Ejerboliger ejeren evt. ejerlejlighedsforeningen Andelsboliger andelshaveren evt. andelsforeningen

13 Hvordan skal varslet gives? Retssikkerhedslovens § 5, stk.2 Skriftligt 14 dage inden besigtigelsen Brevets indhold Tid og sted for besigtigelsen – dato og klokkeslet Formålet med besigtigelsen Hjemmel og begrundelse for besigtigelsen (byf. lov § 75) Retten til at parten kan lade sig repræsentere af andre (ex. advokat, revisor,) Ret til indsigelse indenfor en frist fastsat af kommunen (ikke under 7 dage) Klagevejledning efter byfl. § 105, stk. 4. ( Klage kan ske efter udløbet af fristen for at gøre indsigelse mod besigtigelsen)

14 Selve besigtigelsen Deltagere (kommunalbestyrelse, boligkommission, forvaltning, relevante eksperter) Legitimation Skånsomhed ved indgrebet Destruktive indgreb Nødvendige indgreb i bygningen for at afgøre om der er sundhedsfare - fjerne tapet - løfte gulvbrædder - åbne vægge, lofter Retablering

15 Embedslægen Kompetence: Rådgivende over for kommunalbestyrelsen Pligt efter anmodning fra kommunalbestyrelsen Hvornår: Når analyseresultat har vist skimmelsvamp, og der er tvivl om sundhedsfaren, som kommunen ikke kan afklare

16 Besigtigelsesrapport Der konstateres kondemnable forhold: Udfærdiges besigtigelsesrapport m. oplysninger om - besigtigelsens formål - tidspunkt - hvilke personer, der var tilstede - om besigtigelsen blev foretaget med eller uden samtykke - observationer, beskrivelse af det sundhedsfarlige forhold - evt. fotos, fugtmålinger Rapporten fremsendes til parten – snarest muligt Ingen kondemnable forhold konstateres: Parten kan begære besigtigelsesrapport inden 14 dage Besigtigelsesrapport udfærdiges og sendes til parten

17 OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

18 Skimmelsvamp Resultatet af undersøgelsen Sundhedsfare, niveau 1 og 2 1.Nærliggende sundhedsfare 2.Sundhedsfare, som ikke er nærliggende Sundhedsrisiko, niveau 3 Mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsrisiko

19 OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

20 Sundhedsfare niveau 1 og 2 Kommunalbestyrelsens handlemuligheder Beboede boliger og opholdsrum Pligt til at nedægge forbud kondemnering efter byfl. § 76, stk.1 Sideløbende mulighed for at give påbud - om afhjælpning af de kondemnable forhold efter byfl. §75 a eller efter almenboligloven - om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven - nedrivning efter byfl. § 77, stk. 2 Tomme boliger Mulighed for at nedlægge forbud beboelse efter byfl. § 76, stk.1 Mulighed for at give påbud - om afhjælpning af de kondemnable forhold efter byfl. § 75 a eller almenboligloven - om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven - nedrivning efter byfl. § 77, stk. 2

21 Forbud mod beboelse eller ophold – kondemnering Hvad skal kommunalbestyrelsen overveje? Forbuddets omfang - hvilke lokaliteter skal kondemneres - gælder forbuddet både beboelse og ophold Frist for kondemneringens ikrafttræden - straks - kort frist - længere frist - forskellige frister for forskellige lokaliteter - lejeledighed Sideløbende påbud - byfornyelsesloven eller almenboligloven - byggeloven Genhusning - midlertidig eller permanent

22 OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

23 Sundhedsrisiko, niveau 3 Kommunalbestyrelsens handlemuligheder Boliger og opholdsrum Mulighed for at give påbud om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven Almene boliger Mulighed for at give påbud om yderligere tekniske undersøgelser efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund efter almenboligloven om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven

24 Forbud - kondemnering Sundhedsfare niveau 1 og 2 Procedure: Besigtigelsesrapport Varsel om forbud og evt. påbud (formkrav) Indsigelsesfrist Forbud og evt. påbud meddeles (formkrav) Tinglysning samtidig med forbud

25 Nedlæggelse af forbud – formkrav Anbefalet brev til ejer, andelshaver, lejer, panthavere 1.Hjemmel til kondemneringen, byfl. § 76 2.Beskrivelse af de forhold, som begrunder kondemneringen 3.Frist for fraflytning og rydning 4.Oplysning om klageadgang byfl. § 83 5.Orientering om mulighed for genhusning 6.Orientering om mulighed for indfasnings- eller boligstøtte og -indskud 7.Prioriteringsforbud byfl. § 76, stk. 5-9 8.Særligt tilskud efter bfl. § 78 9.Frist for forslag til ophævelse af kondemneringen byfl. § 79, stk.1 Ejere og andelshavere punkt 1-9 Lejere punkt 1-6 Panthavere punkt 1-4, 7-9

26 Påbud om afhjælpning § 75 a Betingelse: Hvilke boliger: Udgifter: Støtte: Erstatning: Forbud skal være nedlagt Påbud rimeligt ud fra samlet økonomisk, beyggelsesmæssig, sundhedsmæssig vurdering Påbud kan gives til beboede og tomme bygninger Almene boliger - påbud efter almenlovgivningen Påhviler ejeren Udlejningsboliger: indfasningsstøtte, byfornyelsesstøtte kap 3 Ejer- og andelsboliger: byfornyelsesstøtte kap 4 Hvis der opstår tab

27 Påbud om nedrivning § 77, stk. stk. 2 Betingelser:Forbud efter § 76 er trådt i kraft Frist: Ved mulighed for overgang til anden lovlig anvendelse skal der fastsættes en frist for ejeren hertil Hvilke bygninger: Alle kondemnerede Udgifter: Dækning af rimelige udgifter til nedrivning og ryddeliggørelse af grunden Erstatning: Hvis ejer har lidt et tab (minus økonomisk fordel) Taksationskommissionen fastsætter erstatningens størrelse Ingen økonomisk dækning: Det kondemnerede påbydes nedrevet fordi det er blevet til ulempe efter kondemneringen - hverken erstatning eller nedrivningsudgifter

28 Ophævelse af kondemnering Hvornår kan kondemneringen ophæves? Påbud er gennemført Ejer kommer med forslag til afhjælpning, jf. byfl. § 79, stk.1, som kommunalbestyrelsen kan godkende

29 Klage - § 83 Klageberettigede: Ejere Boliglejere og erhvervslejere hvis lejemål berøres Panthavere (kondemnering og nedrivning) Klagemyndighed: Byfornyelsesnævnet Klageadgang: retlige spørgsmål almindelig interesse videregående betydelige følger for ejer

30 Kommunale udgifter Refusion over byfornyelsesrammen til følgende kommunale udgifter: Tekniske undersøgelser Retablering efter destruktive indgreb Genhusning, flytteudgifter Indfasningsstøtte Tabserstatning ved påbud

31 Genhusning Hvornår har en husstand ret til genhusning? Hvem har ret til genhusning? Hvilken erstatningsbolig har husstanden ret til? Hvem skal skaffe genhusningsboligen? Hvem skal betale? Kommunens overvejelser

32 Hvornår har husstanden ret til genhusning? Når en bolig skal fraflyttes som konsekvens af en beslutning efter byfornyelsesloven - byfl. § 61 Tidspunkt: Når kommunen træffer beslutning Tidligst 6 mdr. før tidspunktet for fraflytning

33 Hvem har ret til genhusning Beboelseslokaler: Lejere Ejere Andelshavere Fremlejere Erhvervslokaler: Ingen genhusning

34 Hvilken erstatningsbolig? To slags genhusning: Permanent genhusning Hovedreglen Midlertidig genhusning Hvis boligen kan være beboelig inden for 6 måneder (12) skal husstanden acceptere en midlertidig genhusning Kommunalbestyrelsen skal skaffe genhusningsboligen

35 Permanent genhusning Krav til erstatningsboligen § 62 Boligens beskaffenhed: 1 rum mere end der er personer i husstanden eller Samme antal rum som den oprindelige bolig m.m. denne er beboet af mere end 2 personer pr. rum Passende kvalitet udstyr beliggenhed Fortrinsret: Samme kvarter Tilstødende kvarter Afvisningsret: Husstanden kan én gang inden indflytning afvise en tilbudt bolig Fortrydelsesret: Husstanden kan én gang indtil 2 år efter indflytning fortryde og bede kommunen om en anden genhusningsbolig

36 Permanent genhusning Hvem skal betale? Flytteudgifter: Husleje i ny bolig: Husleje i tidl. bolig: Indfasningsstøtte: Lejere, som selv skaffer sig en bolig: Kommunen Lejeren Ingen Kommunen betaler 2/3 af forskellen på hidtidig og fremtidig husleje. Aftrappes over 10 år Kommunen betaler rimelig godtgørelse efter dokumentation

37 Midlertidig genhusning Boligen ubeboelig under 6 måneder kommunalbestyrelsen kan kræve midlertidig genhusning. Lejere Fremlejere Ejere Andelshavere Krav til erstatningsboligen: 1 rum for hver 2 personer Boligen kan ligge uden for kommunen Ingen klagemulighed

38 Midlertidig genhusning Hvem skal betale? Flytteudgifter: Evt. opmagasinering: Husleje i ny bolig: Husleje i opr. bolig: NB! Tidligere bolig kan ikke opsiges af udlejer Kommunen Lejeren

39 Genhusning - kommunens økonomiske overvejelser: Permanent genhusning: Midlertidig genhusning: Flytteudgifter x 1 Evt. indfasningsstøtte Flytteudgifter x 2 Evt. opmagasinering Husleje i erstatningsboligen Evt. istandsættelse af genhusningsboligen

40 Økonomisk hjælp til kondemneringsramte borgere

41 Typer af udgifter Boligudgifter Flytning Opmagasinering Indskud/depositum Dobbelt husleje Højere husleje Hotel Andre udgifter Rengøring af inventar Rensning af møbler Nye møbler Advokatudgifter Gardiner Transportudgifter Øgede leveomkostninger

42 Relevant lovgivning Byfornyelsesloven Aktivloven Førtidspensionsloven Boligstøtteloven

43 Aktivloven § 81 Hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter Personkreds: Kontanthjælpsmodtagere Uddannelsessøgende Førtidspensionister med pension efter 1.1.2003 Andre personer med lav indkomst Betingelser: Social begivenhed Forebyggende sigte – husstandens muligheder for at klare sig i fremtiden Uforudsigelighed – husstanden har ikke kunnet tage højde for udgiften (kommunen kan se bort herfra ved manglende opsparingsmulighed) Hvilke udgifter: Konkret, individuel vurdering. Ingen klar afgrænsning

44 Førtidspensionsloven § 17, stk.2 Personligt tillæg til enkeltudgifter eller som løbende ydelse Personkreds: Folkepensionister Førtidspensionister med pension før 1.1.2003 Betingelser: Pensionistens økonomiske forhold er særligt vanskelige Hvilke udgifter: Konkret, individuel vurdering. Ingen klar afgrænsning


Download ppt "Kommunernes opgaver - og muligheder. Hvad vil jeg fortælle om Sagsforløbet i en skimmelsag Kondemnering Genhusning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google