Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4."— Præsentationens transcript:

1 www.silkeborgkommune.dk Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4. februar 2016 v/ Joan Hellqvist Madsen, pædagogisk leder Kompetencecenter for Integration, Sølystskolen, Silkeborg

2 www.silkeborgkommune.dk Folkeskolen.dk December 2010 ’Alle elever får en chance’ 5.b på Sølystskolen i Silkeborg kan nu skrive, så væggene driver af følelser. Deres lærere arbejder nemlig aktivt med sproget i alle fag via den nye metode genrepædagogik. Den nye undervisningsmetode skal være med til at fremme elevernes skrive- og læsefærdigheder i alle fag. I Silkeborg arbejder skolen og læreruddannelsen sammen om at udvikle den nye form.

3 www.silkeborgkommune.dk Plan for indlæg 1.Udgangspunkt for arbejdet med genrepædagogik på Sølystskolen -Kompetencecentret på Sølystskolen – sammenhæng -Hvorfor genrepædagogik på Sølystskolen? 2.Beskrivelse af udviklingsprojektet -Tilbageblik – 2009 til 2014 -Skoleåret 14/15 og 15/16 3.Refleksioner -Hvordan holder vi gryden i kog? – Hvordan får vi alle med? Andre tiltag? -Bliver vores elever dygtigere? 4. Intro til klassebesøg

4 www.silkeborgkommune.dk Kompetencecenter Sproglig, kulturel og social integration 0-18 år Kompetencecenter Sproglig, kulturel og social integration 0-18 år Sølystskolen Vidensproduktion Fordybelse - Aktionslæring – God praksis Studiegrupper i genrepædagogik Sølystskolen Vidensproduktion Fordybelse - Aktionslæring – God praksis Studiegrupper i genrepædagogik Skoler i Silkeborg kommune Rådgivning og sparring Netværk: Lærere Netværk: Skoleledere Opsamling af viden og forskning Formidling af viden og praksis Dagtilbud i Silkeborg Kommune Projekt dialogisk oplæsning Sproglig stimulering Rådgivning og sparring Dagtilbud i Silkeborg Kommune Projekt dialogisk oplæsning Sproglig stimulering Rådgivning og sparring Samarbejdspartner VIA: Læreruddannelsen i Silkeborg

5 www.silkeborgkommune.dk Klip fra Kompetencecenter Sølystskolens visioner Den bærende vision: Pædagogikken skal tage afsæt i børn og unges sproglige, sociale og kulturelle baggrund. Alle børn og unge på Sølystskolen og i Silkeborg Kommune skal mødes med høje krav og forventninger. Kompetencecentret skal: Bidrage til, at ekspertviden bliver til anvendt viden i praksis Bidrage til, at en sproglig tilgang i fagene bliver en almen pædagogisk kompetence for ansatte, der arbejder med børn og unge med dansk som andetsprog på Sølystskolen og i Silkeborg Kommune.

6 www.silkeborgkommune.dk Sølystskolens udgangspunkt Elevgrundlag: -Ca. 40 % af skolens elever er elever med dansk som deres andetsprog -Modtagelsesklasserække -En del etnisk danske børn med sprogligt svage forudsætninger -Specialklasserække -Eliteidrætsklasserække – 7.-9. årgang Udfordringen på skolen ligger først og fremmest i den almene undervisning – i at få alle lærere ’klædt på’ til at medtænke sproglig udvikling i fagene!

7 www.silkeborgkommune.dk Derfor genrepædagogik Genrepædagogik opfattes som et godt bud på en pædagogik og en didaktisk tilgang i undervisningen, der rummer væsentlige elementer fra fagområdet dansk som andetsprog og sproglig udvikling, og som kan kvalificere alle faglærere i at medtænke sproget som en dimension i undervisningen. Samtidig er det en pædagogik, der understøtter hele vores samlede elevgrundlag – både børn med dansk som andetsprog og øvrige børn med svage sproglige forudsætninger. Men også børn med særlige forudsætninger, omend der skal differentieres. Alle ansatte kan med fordel interessere sig for denne pædagogik

8 www.silkeborgkommune.dk Projektets overordnede mål - 2009 Teoretisk viden og didaktisk udvikling inden for genrepædagogik og sprogbaseret undervisning i et samarbejde mellem lærere, pædagogisk ledelse på Sølystskolen og VIAUC At sprede og implementere viden om genrepædagogikkens teori og undervisningspraksis med henblik på sprogbaseret undervisning på Sølystskolen og på Læreruddannelsen i Silkeborg -------------- Pilotprojektets endelige formål var at foregribe et større udviklingsprojekt på Sølystskolen. Arbejdet skulle således forberede udrulning af genrepædagogik i større skala på Sølystskolen efter 2010.

9 Udvikling/implementering 1. år 2009/10 2. år 2010/11 3. år 2011/12 4. år 2012/13 5. år 2013/14 6. /7. år 2014/15/16 lærere4 ressourcepersoner5 Antal lærere9 Udvalgte lærere fraIndskolingen MAT/NT Udskoling DA Studietid (timer)16 studiegrupperHum/Nat Nye lærere.

10 Udvikling/implementering 1. år 2009/10 2. år 2010/11 3. år 2011/12 4. år 2012/13 5. år 2013/14 6. /7. år 2014/15/16 lærere48 ressourcepersoner56 Antal lærere914 Udvalgte lærere fraIndskolingen MAT/NT Udskoling DA Indskoling: 5 Mellemtrin: 1 Udskoling :2 Studietid (timer)16 studiegrupperHum/Nat Nye lærere

11 Udvikling/implementering 1. år 2009/10 2. år 2010/11 3. år 2011/12 4. år 2012/13 5. år 2013/14 6./7. år 2014/15/16 lærere4822 ressourcepersoner566 Antal lærere91428 Udvalgte lærere fraIndskolingen MAT/NT Udskoling DA Indskoling: 5 Mellemtrin: 1 Udskoling :2 1.årg 4. årg 7. årg Studietid (timer)16 20 studiegrupperHum/Nat Nye lærereIntrokursus

12 Udvikling/implementering 1. år 2009/10 2. år 2010/11 3. år 2011/12 4. år 2012/13 5. år 2013/14 6. /7. år 2014/15/16 lærere482239 ressourcepersoner5666 Antal lærere9142845 Udvalgte lærere fraIndskolingen MAT/NT Udskoling DA Indskolingen: 5 Mellemtrin: 1 Udskoling :2 1.årg 4. årg 7. årg 1.-5. klasse : 24 lærere 6. 9. klasse: 12 lærere Nat.faglig gruppe: 9 Studietid (timer)16 2018 studiegrupperHum/Nat Hum1.-5.kl Hum6.-9.kl Naturfagl. Nye lærereIntrokursus

13 Udvikling/implementering 1. år 2009/10 2. år 2010/11 3. år 2011/12 4. år 2012/13 5. år 2013/14 6./7. år 2014/15/16 lærere48223943 ressourcepersoner56666 Antal lærere914284549 Udvalgte lærere fraIndskolingen MAT/NT Udskoling DA Indskolingen: 5 Mellemtrin: 1 Udskoling :2 1.årg 4. årg 7. årg 1.-5. klasse : 24 6. 9. klasse: 12 Nat.faglig gruppe: 9 Indskoling Mellemtrin/ udskoling Studietid (timer)16 201816 studiegrupperHum/Nat Hum1.-5.kl Hum6.-9.kl Naturfagl. SFL 0.-3. kl R2L : 4.-9. kl. TLC: 4,-9. kl Naturfag: 4.-9. kl Nye lærereIntrokursus Kompetence- centeret

14 www.silkeborgkommune.dk Genrepædagogik skoleår 5 – skoleåret 13/14 Mål for implementering af genrepædagogik – hvad vil vi gerne se? At den enkelte lærer på rygraden kan trække det relevante delelement ind fra genrepædagogikken alt efter indhold, børn og situation Derfor: Mere fordybelse - aktionslæring i forståelsen: Der er noget, jeg ikke kan eller har svært ved, og som jeg vil blive bedre til. Man vælger sig ind

15 Udvikling/implementering 1. år 2009/10 2. år 2010/11 3. år 2011/12 4. år 2012/13 5. år 2013/14 6./7. år 2014/15/16 lærere48223943”Alle” ressourcepersoner56666Læringskorps (8) +MVC Antal lærere914284549”Alle” Udvalgte lærere fraIndskolingen MAT/NT Udskoling DA Indskolingen: 5 Mellemtrin: 1 Udskoling :2 1.årg 4. årg 7. årg 1.-5. klasse : 24 6. 9. klasse: 12 Nat.faglig gruppe: 9 Indskoling Mellemtrin/ udskoling ”Alle” Studietid (timer)16 2018168 studiegrupperHum/Nat Hum1.-5.kl Hum6.-9.kl Naturfagl. SFL R2L TLC Naturfag Indskoling Mellemtrin Udskoling Naturfaglig Nye lærereIntrokursus Kompetence- centeret

16 www.silkeborgkommune.dk Genrepædagogik 14/15 og 15/16 – alle lærere!!!! Vi ønskede at gøre tingene på en lidt anden måde – at gøre arbejdet med udvikling af praksis endnu mere involverende. Vi ønskede at få ressourcer og erfaringer inden for genrepædagogikken sat i spil på en måde, hvor der er plads til at eksperimentere, lave fejl, korrigere og blive dygtigere sammen. Vi ønskede så at sige, at elementer af genrepædagogikken bliver tænkt ind i den enkelte lærers forberedelse – som noget naturligt, og ikke kun - lige inden Mette kommer igen Vi ønskede at nå den enkelte lærer der, hvor han/hun er – altså små, men vigtige skridt – frem for ingen skridt – og gerne i en tillempet form

17 www.silkeborgkommune.dk Læringskorpsets opgave  Via fælles forberedelse med teamet inspirere og trække relevante elementer af genrepædagogikken ind – alt efter undervisningens indhold  Sparre/vejlede/evaluere undervisningen med lærerne  Observere elevernes læring med udgangspunkt i den fælles forberedelse  Udarbejde konkrete forløb til afprøvning/workshops

18 www.silkeborgkommune.dk Refleksioner Nye lærere – hvordan? Oplæg – hvad, hvorfor, hvordan Bøger – hjemmeside – sidemandsoplæring Dette område skal vi have et særligt fokus på fremadrettet i forhold til bæredygtighed – styring og opfølgning Her skal vi i tænkeboks – her kan vi bruge sparring Matematik og naturfag……. Hvad er succes?

19 www.silkeborgkommune.dk Refleksioner Genrepædagogik er ikke en religion – men en pædagogik og en didaktisk tilgang, læreren skal gøre brug af i sin planlægning, når det giver mening Hænger i øvrigt fint sammen med: Målstyret undervisning Synlig læring Evalueringskultur – dokumentation Genrepædagogik er synlig læring!!!! Og i konkurrence med mange andre tiltag!!!

20 www.silkeborgkommune.dk Bliver vores elever dygtigere?

21 www.silkeborgkommune.dk

22

23 Intro til klassebesøg


Download ppt "Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google