Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens."— Præsentationens transcript:

1 Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens.

2

3 Hvorfor ? Nuværende måleregime Nedbringe langtidsledighed Spare millioner hvis….. Irrelevante klynger Irrelevant dialog Nyt måleregime ? Merværdi for borgeren Synliggørelse af effekt Differentieret indsats Relevant information Relevant dialog

4 Performance Management MålIndsatsMålingevaluering MålForandingindsatsmålingevaluering

5 Forandringsteori En forandringsteori er en beskrivelse af sammenhængen mellem en organisations aktiviteter og den virkning man ønsker at opnå for brugerne.

6 Forandingsteori Forberedelse Fastlæggelse af målgrupper Fastlæggelse af resultatkrav og delmål Fastlæggelse af indsatser Fastlæggelse af målinger Implementering Opfølgning samt fastlæggelse af nye mål

7 Fastlæggelse af målgrupper: Grupper af unge kontanthjælp Match 2. Velfungerende ”Midlertidige ude af drift” – Depressioner, Indlæringsproblemer, Fysiske problemer Psykisk Gruppe – Svær ADHD, Borderline, Skizofrene, Angst, Asperger, Svær depression, lav selvværd Netværks Målgruppen – Negativt socialt netværk (familie og/eller venner), Uden netværk, boligløs, kulturelle barrierer Meget Unge – Særligt udsatte under 18 år iflg. LAB. Farlig gruppe – Svært kriminelle, Tung skizofren, Psykopater, stærkt voldelige STU-Målgruppen – Autister (STU) Mentalt retarderede (STU) Alvorligt handicappede – Alvorligt fysisk syge Misbrugergruppen – Tungt misbrug, Misbrugere mellemgruppen Utilpassede – Let misbrug, plettet straffeattest, ny-løsladte, unge mødre, unge på vej opad fra tidligere misbrug

8 Kontaktforløb LAB-lov Kontaktforløb LAB-lov 4 mdr. Kontaktforløb LAB-lov 1 mdr. Holde uddannelses- perspektivet Fritidsnetværk: Sport, madlavning, Ungdomsskole, Ungdomsskolekoncepter, fritidspas Ungdomsuddannelse - Accepteret - En del af en gruppe 4. Partssamtale Evt. støtte- kontaktperson 4 partssamtale: UU, Rådgiver, virksomheds- center, borger 26 uger tilbud/plan: Job-, uddannelses-, Udviklings-perspektiv Netværksopbygning inkl. tovholderfunktion Evaluering tilbagemelding Udd. vejleder Grov match Møde med beskæftigelse 3. Uge 3 partssamtale Støtte kontaktpersoner Mentorer Rollemodeller: -Storebrødre -Ressource- personer JC UU Mål Tværfagligt Andre aktører Jobcenter UU

9 Langsigtede mål Mellemlange mål Kortsigtede mål Opstilling af mål og progressionstrappe

10 Eksempel på målfastlæggelse unge i netværksmålgruppen. Langsigtet mål: Selvforsørgelse Gennemført erhvervsuddannelse Mellemlange mål: Uddannelsesparat Gennemført virksomhedspraktik Kortsigtede mål : 1) Har den unge i sit netværk 3 personer på samme alderstrin der er i gang med en uddannelse ? 2) Er den unge medlem af en fritidsorganisation, eks. idræt, spejder, ungdomsklub etc…. ? 3) Har den unge et arbejdsrelateret netværk ? 4) Har den unge velfungerende voksne rollemodeller i sin omgangskreds ? 5) Har den unge prøvet et fritidsjob ?

11 Hvordan måler vi ? Problem: 1)Registrering hvordan ? 2)Score på værditilvækst ? 3)It-understøtning ?


Download ppt "Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google