Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning."— Præsentationens transcript:

1 www.flemmingbolsen.dk Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning

2 Læremiddel/stof ArbejdsformLektier ir Hvordan er det at lave lektier? Det kommer an på…… Flemming B. Olsen, Tornbjerg 2

3 DVD: Hvad siger eleverne om lærebogen? Flemming B. Olsen, Tornbjerg 3

4 Lærebogens funktion Flemming B. Olsen, Tornbjerg 4 Autoritativ/reproduktion Tryghed Overblik Og samtidig: rutinepræget/insitutionaliseret Strukturerende ressource

5 Lærebogens udformning Flemming B. Olsen, Tornbjerg 5 Krav til design og udformning: Læsbar og lærbar Variation

6 Definition af lektier Flemming B. Olsen, Tornbjerg 6 Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placeret udenfor skoletiden og for hvilket den lærende har det primære ansvar. (Hallam 2004: 5)

7 Forskning Flemming B. Olsen, Tornbjerg 7 Kvantitativ effektforskning Læringsorienteret forskning

8 Lektiers effekt Flemming B. Olsen, Tornbjerg 8 Den tid, eleven bruger på lektier, har ikke direkte indflydelse på elevens faglige udbytte af lektiearbejdet Elever har mest fagligt udbytte af lektieopgaver, der indeholder udfordrende subjektive orienterede problemstillinger Lærerfeedback på elevens lektier har en betydelig indflydelse på elevens udbytte af lektiearbejdet

9 Manglende lektier Flemming B. Olsen, Tornbjerg 9 lærebogen er ikke så højt prioriteret som lærerens undervisning lektiearbejdet er kedeligt sammenlignet med undervisningen eleverne er ”getting lost” i læsningen elevernes lektiearbejde afhænger af deres opfattelse af, og syn på en opgave, og elevernes lektiearbejde afhænger af deres forventninger om succes ved at løse en opgave. (Ryan 2006)

10 Hvorfor laver elever lektier, og hvorfor gør de ikke? 10 Grunde til ikke at lave lektier? træthed 65.3 kedeligt fag eller lektie 46.9 Grunde til at lave lektier? pligt og samvittighed 54.1 tage sig sammen 43.9 interessant fag 35.7

11 Lektiernes mængde vs. Lektiernes form Flemming B. Olsen, Tornbjerg 11 Lektier, der engagerer eleverne i aktiv læring er en effektiv metode til at øge elevernes præstationer derfor handler det mere om arten af elevens indsats og ikke mængden af lektier eller tiden anvendt til lektier, der øger elevens præstation. (Review fra Canadian Council on Learning 2009)

12 Lektiernes didaktiske sammenhæng med undervisningen Flemming B. Olsen, Tornbjerg 12 Lektierne skal forstås i en didaktisk sammenhæng med den undervisning de indgår i. Arbejdsformerne i skolen er varierede, mere differentierede og mere fantasirige end lektiearbejdet Lektier underminerer frem for støtter interessen for skolen. (Warton 2004)

13 Forestillinger om læring Flemming B. Olsen, Tornbjerg 13 Fra indlæring til læring Analysere, argumentere, kritisk, aktiv og selvstændig Skabe nye indsigter frem for at reproducere Dannelse

14 Et sociokulturelt perspektiv på læring Flemming B. Olsen, Tornbjerg 14 Kontekstafhængig Meningsfuld Stilladsering Nærmeste zone for udvikling

15 Hvad er meningsfuld anvendelse? Flemming B. Olsen, Tornbjerg 15 Relevans, brugbar, nødvendig forudsigelse af arbejdsform forudsigelse af lærerens forventninger Forudsigelse af egen aktivitet afgørende for prioritering af lektier

16 Vidensformer Flemming B. Olsen, Tornbjerg 16 Reproduktionsorienterede Lære udenad Manglende tid Svært ved at danne overordnede billeder af detaljer Følger lærers eller lærebogs rækkefølge Forholder sig ukritisk Overfladisk eller undladt lektiearbejde Overfladestrategi Meningsorienterede Overføring af viden Undersøger meningen i teksten Perspektiverer teksten Nysgerrig for at få større viden om emnet Grundigt lektiearbejde Dybdestrategi

17 Anvendelsen af lektien ved reproduktionsorienteret vidensform Flemming B. Olsen, Tornbjerg 17 Den mekaniske anvendelse er kendetegnet ved: Manglende mening med lektien ”Slavisk” og ensformig gennemgang af lektien Rutinepræget anvendelse af lektien Ingen anvendelse af lektiearbejdet Kan følge med uden at have lavet lektier Og den mekaniske anvendelse forstærkes af Manglende hjælp og respons fra læreren Lærernes manglende planlægning og koordinering

18 Anvendelsen af lektien ved meningsorienteret vidensform Flemming B. Olsen, Tornbjerg 18 Den dynamiske anvendelse er kendetegnet ved: Aktivitet i timen Engageret i undervisningen Interessant læsning og anvendelse af det læste Overordnet gennemgang i timen Varieret anvendelse Og den dynamiske anvendelse forstærkes af: Udfordrende krav

19 Bliver det didaktiske valg og fravalg af indhold flyttet fra læreren til eleven? Hvordan skal eleverne prioritere mellem lektierne? Hvor meget tid skal eleverne bruge til lektier? Hvem skal vælge mellem lektierne – eleverne eller lærerne? Bruges lektien som udgangspunkt for det videre arbejde og diskussionerne i klassen, eller er den supplerende læsning? Forklarer læreren eleverne, hvordan de skal arbejde med den enkelte lektie? Flemming B. Olsen, Tornbjerg 19

20 Lektiepositioner EMOTIONELT-ORIENTERET Svært Træt KUNDSKABS-ORIENTERET Interessant Spændende RESULTATS-ORIENTERET Resultat Spændende/interessant SOCALITETS-ORIENTERET Ansvar Aktivitet Flemming B. Olsen, Tornbjerg 20

21 DVD: Hvad siger eleverne om lektier? Flemming B. Olsen, Tornbjerg 21

22 Egne konklusioner Flemming B. Olsen, Tornbjerg 22 Eleverne forudsiger om lektielæsningen er relevant, brugbar og nødvendig i forhold til deres aktivitet i undervisningen. Præcise krav til lektielæsningen, og tydelige tilbagemeldinger understøtter elevernes dybdestrategier i lektiearbejdet. Nødvendigheden i lektiearbejdet opleves forskelligt. Kun ved stor variation i lektiearbejdet kan eleverne opleve, at lektielæsningen bliver nødvendigt specifikt for dem. (Olsen 2009)

23 4 anbefalinger Flemming B. Olsen, Tornbjerg 23 1. Undgå en overdreven anvendelse af lærebogen til lektiearbejdet, idet en sådan overdreven anvendelse vil mindske en meningsorienteret vidensform. 2. Varier lektieformen og differentiere lektiearbejdet, hvilket kan understøtte en meningsorienteret vidensform. 3. Anvend lektierne i undervisningen på en, for eleverne tydelig måde, hvilket vil understøtte elevernes meningstilskrivning til lektiearbejdet. 4. Tydeliggør for eleverne, hvilke krav og forventninger der stilles til deres arbejde med lærebogen Altså: Gør lektiearbejdet nødvendigt for eleverne

24 Spørgsmål og produkt Flemming B. Olsen, Tornbjerg 24 Hvordan kan arbejdsformer organiseres så det bliver nødvendigt for eleverne at læse lektier? Herunder: hvordan kan elektronisk materiale inddrages som lektie? Hvordan kan lektiearbejdet varieres for at understøtte elevers meningstilskrivning? Herunder: Hvordan kan lektier differentieres i forhold til forskellige lektiepositioner? Produkt: Hver gruppe producerer 3 ideer, som skrives i Fronter. En af ideerne fremlægges i plenum


Download ppt "Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google