Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium."— Præsentationens transcript:

1 Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium

2 Egå Gymnasium Intrface som del af en skoleprofil Hvorfor er vi med i Intrface Hvorledes har vi brugt intrfacesamarbejdet i vores skoleudvikling Hvordan fastholder vi erfaringerne i skolens fremtidige arbejde

3 Egå Gymnasium Disposition Baggrund for vores deltagelse Hvordan har vi deltaget Hvad får skolen ud af det Sammenhæng med skolens øvrige arbejde Perspektiver

4 Egå Gymnasium Skolens historie Nyt gymnasium Start i 2005 med 5 1.g klasser Nu fuldt udbygget med 9 klasser pr. årgang Behov for at skabe en fælles kultur, identitet, fællesoplevelser

5 Egå Gymnasium Almen studieforberedelse 5 lærere ansat fra 1. maj 2005 Planlagde bl.a. de første AT-forløb AT 2 Verdensbilleder 1 om renæssancen Samarbejde mellem fysik, billedkunst, historie, religion og filosofi besøg på Steno arrangeret af fysik og billedkunst (afdelingen for videnskabshistorie/særudstilling)

6 Egå Gymnasium Skolens profil 2006-2008 En fagligt visionær skole Lokal og global dialog Varierende og elevaktiverende undervisningsformer

7 Egå Gymnasium En fagligt visionær skole –et mangfoldigt kreativt og innovativt milj ø –For at fremme faglig-p æ dagogisk refleksion og udvikling planl æ gges hvert å r …… konkrete udviklingsprojekter, gerne i samarbejde med andre skoler eller videreg å ende uddannelser –Der skal i den sammenh æ ng arbejdes med udvikling af undervisningsformer og med udvikling af AT, AP og NV, samt en konkretisering af bekendtg ø relsens krav om udvikling af elevernes kreative og innovative evner For at fremme faglig-pædagogisk refleksion og udvikling planlægges hvert år Der skal i den sammenh æ ng arbejdes med udvikling af undervisningsformer og med udvikling af AT, AP og NV, samt en konkretisering af bekendtg ø relsens krav om udvikling af elevernes kreative og innovative evner

8 Egå Gymnasium Lokal og global dialog Skolen indg å r i samarbejder om udvikling af undervisningsforl ø b og – materialer sammen med fx andre gymnasier, videreg å ende uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Samarbejdet kan ogs å best å af ekskursioner og udveksling af g æ stel æ rere.

9 Egå Gymnasium Varierende og elevaktiverende undervisningsformer Undervisningsformerne skal løbende udvikles, så de tilpasses den aktuelle undervisningsmæsssige udfordring, og så eleverne oplever arbejdsformer, hvor udbyttet af undervisningen øges via variation og elevaktivering. For at fremme pædagogisk refleksion og nytænkning på området kan der tilrettelægges skolebaseret efteruddannelse

10 Egå Gymnasium Profil skoleåret 08/09-10/11 på at innovation og kreativitet bliver en integreret del af skolens hverdag. variation i arbejdsformer på at sikre lærerne tilbud om den nødvendige efteruddannelse til opfyldelse af ovenstående mål Der skal samarbejdes med virksomheder med henblik på at gøre undervisningen mere virkelighedsnær, herunder anvende innovative arbejdsformer i konkrete situationer

11 Egå Gymnasium Baggrund for vores deltagelse Ny skole behov for kulturdannelse/profilering Erfaringer fra AT-forløb om renæssancen Skolens profil 4 lærere meldte sig til at deltage

12 Egå Gymnasium Kvalificering Enkelte af lærerne have erfaringer fra AT-2 forløbet Men ellers ingen baggrund i museologi Deltagelse i stort efteruddannelseskursus Behov for teambuilding

13 Egå Gymnasium Det praktiske arbejde 1.år 4 lærere med forskellige klasser – projekt på museet om A-bomben 2.år fælles om en klasse – AT-forløb med udstilling på skolen om renæssancen 3.år – 3 lærere fælles om en klasse??? + innovaction Fagene er bk/eng, fy/ma/fi, da/id og ma/hi

14 Egå Gymnasium AT 2 verdensbilleder Overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede centrale skikkelser som Nikolaj Kopernikus, Tycho Brahe, Johannes Kepler og Galileo Galilei stjernekikkert at observere nogle af de fænomener som Galilei observerede, Galileis naturvidenskabelige metode kirkens forsøg på at forsvare det bestående og forkaste de nye ideer.

15 Egå Gymnasium Vidensdeling på skolen Alle 1.g klasser introduceres til museologi forbindelse med AT2 Oplæg på PR-møde om projektet Kursus i museologi for hele lærerkollegiet Pædagogisk dag i Berlin med tvungne museumsbesøg Opkvalificering af museumsbesøg på studieture og sjovere for eleverne

16 Egå Gymnasium museologi Udstillingsprincipper: det affektive det didaktiske det æstetiske Museumssafari: Jagten på det skønne det vilde og det underlige

17 Egå Gymnasium Museologi og innovation Sideløbende har skolen haft fokus på innovation –Erhvervslivsprojekt med støtte fra regionen –Innovative arbejdsprocesser i skoleudvikling i det almene gymnasium –Innovaction med støtte fra Regionen

18 Egå Gymnasium Erhvervslivet som motivationsfaktor 2-årigt projekt Samarbejde med ÅSG og SBK Fortsat i dette skoleår

19 Egå Gymnasium Formål Fastholdelse – reduktion af frafald Afprøve om det bliver sjovere at gå på gymnasiet, fordi elevernes viden bliver brugt i praksis Etablering af netværk og samarbejde med virksomheder Arbejde med innovative arbejdsformer Videreuddannelse af lærerkollegium –Klassens lærere –Vidensdeling til skolens lærere –Vidensdeling udenfor skolen

20 Egå Gymnasium praksis Tivoli Friheden –Innovation camp Tre virksomheder- Århus Havn, Cargo service og Lokalenergi Kulturby Århus 2017 –Aros, Voxhal, Hovedbiblioteket, Musikskolen, Studenterhuset I netværket indgår også Stenomuseet

21 Egå Gymnasium Selvstændighedsfonden (NEIS) Innovative arbejdsprocesser i skoleudvikling i det almene gymnasium

22 Egå Gymnasium Innovative arbejdsprocesser i skoleudvikling Profildag for hele skolen –Icebreakers –KIE-modellen internt efteruddannelseskursus for alle lærere med KIE-modellen til at finde udadvendte aktiviteter

23 Egå Gymnasium Innovaction Innovaction Århus har til formål at facilitere kreativitet, innovation og handlekraft i undervisningen ved at fokusere på kompetenceudvikling af undervisere og ledelse på gymnasierne Skoleårene 10/11 og 11/12

24 Egå Gymnasium Innovaction nye ideer til brug i ndervisningen hjælp til konkrete projekter for eleverne nye perspektiver og nye kontakter til fremtidige projekter De tre intrface deltager deltager i dette projekt med henblik på at koble arbejdet med innovation med museumssamarbejdet.

25 Egå Gymnasium Hvad nu i undervisningen? Lærerne mere opmærksomme på formidlingsaspektet Udvides til ikke kun at dreje sig om museologi men også andre scener –Teater –Film –Samarbejde om Ikeas historie Bedre værktøjer til at gøre museumsbesøgene udbytterige og spændende for eleverne

26 Egå Gymnasium Hvad nu på skolen Gruppen vil indkøbe udstillingsudstyr Synliggørelse af undervisningen –I forhold til skolen –I forhold til lokalsamfundet Kulturby 2017 Kobling museumssamarbejde og innovation


Download ppt "Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google