Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på."— Præsentationens transcript:

1 Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på skærmen’ 3. Vælg ’OK’ Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Når du laver et nyt slide kan du vælge layout direkt under knappen ‘Nyt dias’ Indsæt nyt ikon 1. Højre klik på ikonet 2. Vælg Skift billede 3. Vælg det nye ikon 4. Tryk Indsæt 5. Højre klik og vælg Nulstil hvis pladsholderen forandrer sig Generer titlen til alle slides 1. Vælg ’Indsæt’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk ’Anvend på alle’ Gør tanke til handling VIA University College Fagmanden der blev væk eller fagmanden, der blev synlig ? v/ Jens Ager Hansen, Via University College jeah@via.dk Jens Ager HansenThisted 29/6 20151

2 Om mit indlæg Jeg prøver først at tegne et billede af lærerens arbejde: – Almindelige vilkår – Specifikke vilkår efter reformen. I eftermiddag arbejder vi så med emner som: – Synliggørelse af mål for eleven – Tømrerfag og erhvervsfag. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen2

3 Tømrer og tømrerfaglærer – to forskellige roller Tømreren på jobbet: – sammenhængende i tid, rum og proces – Opgaveløsning/produktion og bundlinje er målet Tømrerfaglæreren i skolen: – faget er opsplittet i forskellige områder og delprocesser – Elevens læring og kompetenceudvikling er målet. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen3

4 Forskellen på et stykke træ og en elev Træet kan formes på den måde, tømreren ønsker det – under hensyntagen til forudsigelige og generelle egenskaber ved træet: tam proces. Eleven kan formes, men på grundlag af uforudsigelige og ofte mere individuelle egenskaber ved eleven: vild proces. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen4

5 … så tømrerfaglæreren skal styre to processer, der hænger sammen Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen5

6 Lærerarbejdets kompleksitet særligt mht. undervisning Læreren skal (ofte)på en gang: – Klargøre rummets indretning – Igangsætte og vedligeholde elevers og egne aktiviteter – Afdække og vurdere elevernes aktuelle læring – Vejlede og give feedback. – Justere stemninger i forløbet. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen6

7 Og hvad så efter reformen? Hvad betyder reformen for jer at se for jeres lærerrolle? – Hvad er nyt for jer? – Hvad kræves der nu af jer? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen7

8 Hvad betyder erhvervsfagene for lærerens faglighed? På grundforløbet ændres lærerens opgave… fra at undervise i sit fag til at undervise med sit fag. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen8

9 Erhvervsfag Formålene med erhvervsfag 1 + 2: Fagets mål er af almen og generel karakter, men opfyldes gennem faglig toning i forhold til fagretningen (….) Formålene for erhvervsfag 3: Fagets mål er af generel erhvervsfaglig karakter, men opfyldes gennem praktisk faglig toning i forhold til fagretningen. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen9

10 Tømrerfaglærerens nye fag… …bliver en slags erhvervsfaglig Euro: Der arbejdes med generelle og almene områder, processer og vidensformer, der senere kan omsættes til lokal mønt = et bestemt fag. Lærerne skal undersøge eget fag og finde ”fællesmængden” med andre fag. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen10

11 tømrer vvsmurer Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen11

12 Erhvervsfag 1 som eksempel Undervisningens mål er, at eleven på grundlæggende niveau kan: – 1. Udføre enkle erhvervsfaglige arbejdsopgaver efter instruktion. – 2. Anvende forståelse for bæredygtighed, arbejdsmiljø, sikkerhed og ergonomi i en arbejdsproces. – 3. Følge og indgå i enkle arbejdsprocesser, der indgår i flere erhvervsfaglige uddannelser. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen12

13 Skal tømrerfaglæreren holde op med at være tømrer…og blive almenlærer? Lærerne skal styrke indsigten i egen faglighed som forudsætning for tværfagligt samspil om fx projekter: – Hvad deler tømrerfaget med andre fag? – På hvilke områder er tømrerfaget særegent? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen13

14 ”Nye” begreber Helhedsorienteret undervisning: eleven skal kunne se en helhed. Hvilken? Tværfaglighed: Lærerne skal samarbejde for at understøtte målene og helhedsopfattelsen Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen14

15 Erling Lars Dales 3 niveauer K1 angiver kompetencer til at gennemføre undervisning K2 angiver kompetencer til at planlægge undervisningsforløb K3 angiver kompetencer til at fx at analysere, diskutere om omarbejde de to andre niveauer Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen15

16 Workshop Baglæns design, en præsentation – Læreren og eleverne må kende de ønskede resultater/mål. Hvad skal eleven lære? – Læreren må kende elevernes udgangspunkt – Læreren må kende kriterier for målopfyldelse – Læreren skal vide, hvad der skal til for at nå målene. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen16

17 Eksempler fra praksis: projekter Beskriv projekter, som I går i gang med efter ferien: – Hvordan omsætter I uddannelsesmålene til undervisningsmål? – Hvilke konkrete kriterier på målopfyldelse har I valgt eller vælger I? Hvilke tegn? – Hvordan gør I målene synlige for eleverne Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen17

18 Erhvervsfag 1 som eksempel Undervisningens mål er, at eleven på grundlæggende niveau kan: – 1. Udføre enkle erhvervsfaglige arbejdsopgaver efter instruktion. – 2. Anvende forståelse for bæredygtighed, arbejdsmiljø, sikkerhed og ergonomi i en arbejdsproces. – 3. Følge og indgå i enkle arbejdsprocesser, der indgår i flere erhvervsfaglige uddannelser. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen18

19 Feedback Hvordan gør I målene synlige for eleverne: Hvor er jeg på vej hen; hvad er mine læringsmål? Hvordan klarer jeg mig? Hvor skal jeg hen herfra? Hvilke midler kan læreren bruge: skrift, tale, digitale medier, logbog, portfolio? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen19

20 Elevens forståelse af indhold Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen20 Én ide/færdighed Flere ideer/færdigheder Sammenkoble ideer/færdigheder Overføre ideer/færdigheder til nye kontekster

21 Midler Hvilke midler kan læreren bruge: skrift, tale, digitale medier, logbog, portfolio? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen21


Download ppt "Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google