Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilbud på KompetenceCenteret 2013. Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilbud på KompetenceCenteret 2013. Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen."— Præsentationens transcript:

1 Tilbud på KompetenceCenteret 2013

2 Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen – nemlig kompetenceløft af ledige borgere i Haderslev Kommune…. Aktiveringsbegrebet skal afskaffes og igennem handling skal læringsmiljø indføres og opleves.

3 Aktiveringsstrategi 2011 Kandidaterne i KompetenceCenter Haderslev skal tilbydes et fagligt, personligt og socialt kompetenceløft via en målrettet indsats. Der arbejdes ud fra princippet Hjælp til selvhjælp. Der prioriteres en coachende tilgang og en anerkendende kommunikation i dialogen med kandidaterne. I afklaringer fokuseres på muligheder frem for begrænsninger og barrierer.

4 Match 1 Disse kandidater skal i videst mulige omfang ud i den virksomhedsrettede aktivering. Matchgruppe 1 er pr. definition ”jobklar” og disse kandidater skal derfor ikke aktiveres mere end højst nødvendigt. Vi tror dog stadig på, at det er berigende at holde mennesker aktive. Derfor er der i den nye struktur også tilbud til de match 1’ere, der endnu ikke har fundet/blevet visiteret til, en virksomhedsrettet aktivering. Disse tilbud har ét forkromet sigte – og det er JOB. Aktiveringsområdet vil forventeligt få langt færre match 1-kandidater fremadrettet. Derfor er antallet af aktiveringspladser for match 1- kandidater væsentligt reduceret i den nye struktur.

5 Match 2 Fremadrettet er aktiveringsområdets primære sigte match 2-kandidater. Denne match gruppe er pr. definition indsatsklare, hvilket vil sige, at de er egnende til at modtage en beskæftigelsesrettet aktivering. Det er denne målgruppe, vi fremadrettet skal prioritere at arbejde med, og bruge kommunale aktiveringskroner på. Den nye struktur lægger op til, at der skal ydes en kvalificeret hjælp til et større antal match 2-kandidater, og strukturen indeholder derfor primært tilbud og værkstedspladser til denne målgruppe. Der tilbydes væsentlig større fleksibilitet i forhold til, at yde individuel og målrettet udvikling. Det skal her fremhæves, at succeskriteriet for denne metode, og for at kunne ”arbejde” med og ”flytte” kandidaten nærmere beskæftigelse, kræver at der er en væsentlig anden medarbejdersammen-sætning.

6 Match 3 Matchgruppe 3 er kandidater der har så alvorlige problemer, at det vurderes, at de pt. hverken kan arbejde eller deltage i en beskæftigelsesrettet aktivering. I den nye struktur er denne målgruppe derfor ikke en prioriteret gruppe, og de tilbydes ikke beskæftigelsesrettet aktivering. Som hidtil kan denne gruppe naturligvis visiteres til væresteder og lignende. Med rette kan det diskuteres om denne målgruppe ”falder mellem to stole”. Som offentlig myndighed har Haderslev Kommune et socialt ansvar og et økonomisk incitament til at yde en indsats for denne gruppe. Aktivitet og målrettet sagsbehandling vil, trods matchningen øge muligheden for selvforsørgelse og hermed mulighed for en mindre tilgang til varig forsørgelse. Sidst men vigtigst, så er der også andre end (match 3) kandidaten selv, som bliver berørt, hvis ikke vi yder en indsats. Dette kunne være børn, øvrig familie og samfundet som helhed. Men fakta er, at det ikke er en beskæftigelsesrettet aktivering der kan/skal ydes. Aktiviteter skal igangsættes jf. lov om aktiv socialpolitik eller bevilgede puljemidler.

7 Aktiveringsstrategi 2013 Aktiveringsstrategien som den blev vedtaget i april 2011 kan med enkelte justeringer stadig beskrive den kommunale aktivering i Haderslev Kommune. Justeringerne sker primært i forhold til match 3. Med tiltaget Brug for alle blev match 3 inddraget i den kommunale aktivering allerede i efteråret 2012,. KompetenceCenteret andel er i første omgang tilrettelæggelsen af mentor forløb. Den nye aktiveringsstrategi skal udvides, således netop med det opmærksomhedspunkt, som blev nævnt i april 2011, at en målrettet sagsbehandling og aktivitet for match 3 borgere trods matchningen vil øge muligheden for selvforsørgelse og hermed mulighed for en mindre tilgang til varig forsørgelse. Den nye FØP- og fleksreform lægger op til en videre udvikling af tiltagene i Brug for alle via ressourceforløbene.

8 Erfaringer fra 2011 - 2012 Erfaringerne gennem de seneste 1½ år og den ændrede lovgivning viser, at det er match 2 og og nu også match 3 som visiteres til KompetenceCenteret. Det er indsatsklare borgere med en større tyngde af udfordringer, der ikke alene hidhører fra ledighed. Det kræver en mere individuelt tilrettelagt og håndholdt indsats. Ventelisterne til de individuelle og håndholdte forløb på KompetenceCenteret peger også på dette ændrede fokus i aktiveringsindsatsen

9 Indsats - 2013 Fast kontaktperson Alle borgere vil have en fast kontaktperson, som er ansvarlig for at koordinere forløbet for borgerene på KompetenceCenteret, samt ansvarlig for kontakten til Jobcenteret / sagsbehandleren Individuelle samtaler Der vil for alle borgere være individuelle samtaler, formen og indholdet vil tilrettelægges ud fra den enkelte borgers behov, kan være vejledende, coachende eller konkluderende

10 Indsats 2013 Holdforløb Der vil være tilrettelagte undervisningsforløb på faste hold gennem en længere periode Ressourceudvikling Ressourceudvikling på variable tilbud, kan afvikles individuelt, på faste hold eller på hold hvor deltagerne løbende skifter Værkstedstræning Faglig opkvalificering samt afdækning og optræning af ressourcer

11 Hvorfor denne justering af indsats Sammenhængende og helhedsorienteret indsats via individuelt tilrettelagt forløb Fast kontaktperson som sikre, at borgeren er motiveret gennem forløbet Sikre flow og proces for borgerne Optimering af ressourcer – lokaler og medarbejdere Bedre samarbejde på tværs af værksteder og forløb Ingen ventelister til de enkelte forløb

12 En indgang Visitationsudvalg Består af 2 ledelsesrepræsentanter og 2 medarbejdere Afholder møde en gang om ugen Med udgangspunkt i en konkret bestilling: Tilknyttes borgeren en kontaktperson Får et foreløbigt uge skema Indkaldes borgeren til 1. dag på KompetenceCenteret 1. dag på KompetenceCenteret Afhængig af bestilling og dermed forløb kan 1. dag på KompetenceCenteret være en visitationssamtale

13 Konkret tilbud Oversigten indeholder 4 søjler Værksteder Holdforløb Ressource opkvalificering Mentor / forløbskoordinator

14 Værksteder Der er nye værksteder i oversigten REVA er væk og vil fremover optræne ressourcer og kompetencer i Bogbinderiet og Montagen Vi har købt et glasværksted ganske billigt, her kan også optrænes ressourcer Rengøring og service er samlet, da der opgavemæssigt er større sammenhæng

15 Holdforløb Der er kendte forløb og forslag til nye forløb. Holdforløbene kan omstilles hurtigere end værkstederne, dels fordi værksteder har et produktionsredskaber, dels da medarbejdere tidligere blev ansat med en konkret værkstedserfaring Forforløb til virksomhedscentre og virksomhedspraktik Jobsøgning – CV Uddannelsesforløb

16 Ressource opkvalificering Tilvalgsfagene som de blev introduceret med KompetenceCenteret udvides. Med introduktion af ugeskema for den enkelte borger vil der kunne tilrettelægges så ressourcerne udnyttes optimalt. Emnerne vil løbende kunne tilpasses de behov borgerne aktuelt har

17 Mentor Her er behov for en afklaring af Jobcenteret behov og ønske i forhold til brug af mentorer i den beskæftigelses- rettede indsats. Hjælp uden for arbejdspladsen/uddannelsesinstitutionen Mentoren kan desuden yde personen hjælp med forhold, der ligger uden for arbejdspladsen/uddannelsesinstitutionen, hvis det er nødvendigt for at understøtte den beskæftigelsesrettede indsats. Det kan fx være hjælp til at komme op om morgenen og møde på arbejdspladsen, støtte til at kontakte jobcentret eller lægen mv. Det kan også være støtte til at fjerne praktiske hindringer for, at personen kan begynde et arbejde, fx hjælp til jobsøgning, besøg på virksomheden inden ansættelse, eller hjælp med benytte offentlig transport mv. Opremsningen er ikke udtømmende, og der kan ikke sættes klare grænser for mentorens støtte, så længe den hænger sammen med det beskæftigelsesfremmende formål.


Download ppt "Tilbud på KompetenceCenteret 2013. Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google