Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi."— Præsentationens transcript:

1 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på www.samf.ku.dk/pcs Læsestrategi og læsemåder

2 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Årsager til at være bagud - Studerende læser for dybtgående, når de bruger tid på at læse tekster i detaljer, selvom de kun har brug for de store linjer. -Studerende læser for tidligt i processen, når de ikke ved til hvad, hvorfor og hvordan de skal bruge det læste. -Studerende læser for overfladisk, når de ikke forholder sig brugende og kritisk til det, de læser. -Studerende læser for fokuseret uden at trække paralleller til andre tekster, som de tidligere har læst, og de risikerer derved at miste fornemmelsen af sammenhæng i det læste. -Studerende læser forkerte tekster, når de ikke har vurderet, om de nu faktisk er relevante.

3 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Faser i læsning Før-læsning Overblik og prioritering Hvad er det for en tekst? Hvad skal jeg have ud af denne tekst? Læsning Variation af læsemåder Efter-læsning Diskussion Repetition

4 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Spørg inden du åbner bogen: 1. Hvad er det for en tekst? Stil spørgsmål til din lærer/vejleder om teksterne Dan overblik over teksten: Kig på Omslaget Indholdsfortegnelsen, overskrifter, forord, stikordsregister abstract indledninger, afslutninger, tekstbokse, illustrationer, fremhævet tekst sekundær litteratur og opslagsværker àHvor svært bliver det at læse den?

5 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Genrer – vær bevidst om tekstens formål Undersøgende tekster Videnskabelige artikler Selvstændige opgaver Afhandlinger Synopser Faglige essay Registrerende tekster Rapporter Feltdagbøger Beretninger Datasæt Formidlende/lærende tekster Populariserende artikler Leksikalske tekster Lærebøger

6 àSvar på de tre spørgsmål: àHvilket fag kan bruge bogen? àHvad handler teksten om? - temaer, navne, begreber m.m. àForventninger om niveau og formidlingsform?

7 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Spørg inden du åbner bogen: 1. Hvad er det for en tekst? Stil spørgsmål til din lærer/vejleder om teksterne Dan overblik over teksten: Kig på Omslaget Indholdsfortegnelsen, overskrifter, forord, stikordsregister abstract indledninger, afslutninger, tekstbokse, illustrationer, fremhævet tekst sekundær litteratur og opslagsværker 2. Hvad skal jeg have ud af denne tekst? Hvad har jeg brug for at lære? Hvor vigtig er teksten for mig (skal den overhovedet læses)? Hvor meget tid skal/kan jeg sætte af til at læse den?

8 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Faser i læsning Før-læsning Overblik og prioritering Hvad er det for en tekst? Hvad skal jeg have ud af denne tekst? Læsning Variation af læsemåder Efter-læsning Diskussion Repetition

9 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tilpas din læsemåde til formålet med læsning LæsemådeFormål Orienteri ngs læsning Du orienterer dig hurtigt i en tekst ved kun at se på titel, kapitel- og afsnitsoverskrifter, forord, indholdsfortegnelse, modeller, illustrationer, bagsidetekst og konklusioner At finde ud af, hvad teksten generelt set handler om, hvordan den er opbygget, sværhedsgraden, og om du kan anvende den. Orienteringslæsning anvendes for eksempel, når du tager hul på en ny pensumbog eller til en indledende litteratursøgning Skimning Du læser hurtigt og uden at hænge dig i tekstens detaljer ved at lade blikket løbe ned over siderne og kun koncentrere dig om nøgleord og vigtige passager. Du kan og skal ikke tænke over alle tekstens oplysninger At få overblik over indholdet og hovedlinjerne i teksten eller til at finde frem til steder i teksten, som du vil læse grundigere. Skimning anvendes også, når du bevidst søger efter særlige oplysninger i en tekst Normal læsning Du læser det hele for at forstå og tilegne dig tekstens mening. Det er sikkert denne form for læsning, som du umiddelbart forbinder med studielæsning At få fat på det samlede budskab, helheden, tankegangen, argumentationen, problemstillingen og resultaterne. Normallæsning anvendes for eksempel til læsning af fagområdets grundbøger Intensiv læsning Du læser teksten ord for ord, og skriver samtidig noter og margenkommentarer. Du er interesseret i alle detaljer i teksten, og repeterer måske endda stoffet efterfølgende At lære teksten i detaljer for at kunne genkalde indholdet, hente præcise, konkrete informationer, kunne det udenad og være i stand til at gengive nuancer i teksten. Intensiv læsning anvendes for eksempel, når der stilles krav til eksakt paratviden Selektiv læsning Du læser teksten med et særligt fokus, perspektiv eller i forhold til en bestemt problemstilling. Du tolker teksten samtidig med, at du læser ved at holde den op imod dit perspektiv At finde relevansen af teksten ud fra en bestemt synsvinkel, og anvende teksten i en specifik sammenhæng. Selektiv læsning anvendes for eksempel, når du arbejder med projekter eller opgaveløsning

10 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Skimning Overfladisk læsemåde med det formål – at orientere sig om indhold (omfang, art og niveau) og form (fremstilling og sprog) og – at forberede mere grundig form for læsning (eller at afvise teksten). - Man skimmer ved at lade øjnene glide ned over siderne og gøre stop “interessante steder”.

11 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab “Interessante steder” findes især i begyndelser og slutninger i afsnit af alle størrelser overskrifter fremhævelser, fx kursiverede ord lange ord (som ofte er indholdsmættede) nøgleord som har med tekstens emne at gøre figurerer og tekstbokse

12 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Øvelse: skimning Skim den omdelte tekst: 2½ min. Læs overskrifter, fremhævet skrift Skim teksten efter nøgleord Når tiden er gået, læg teksten væk Hvad handler teksten om (stikord)?

13 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tilpas din læsemåde til formålet med læsning LæsemådeFormål Orienteri ngs læsning Du orienterer dig hurtigt i en tekst ved kun at se på titel, kapitel- og afsnitsoverskrifter, forord, indholdsfortegnelse, modeller, illustrationer, bagsidetekst og konklusioner At finde ud af, hvad teksten generelt set handler om, hvordan den er opbygget, sværhedsgraden, og om du kan anvende den. Orienteringslæsning anvendes for eksempel, når du tager hul på en ny pensumbog eller til en indledende litteratursøgning Skimning Du læser hurtigt og uden at hænge dig i tekstens detaljer ved at lade blikket løbe ned over siderne og kun koncentrere dig om nøgleord og vigtige passager. Du kan og skal ikke tænke over alle tekstens oplysninger At få overblik over indholdet og hovedlinjerne i teksten eller til at finde frem til steder i teksten, som du vil læse grundigere. Skimning anvendes også, når du bevidst søger efter særlige oplysninger i en tekst Normal læsning Du læser det hele for at forstå og tilegne dig tekstens mening. Det er sikkert denne form for læsning, som du umiddelbart forbinder med studielæsning At få fat på det samlede budskab, helheden, tankegangen, argumentationen, problemstillingen og resultaterne. Normallæsning anvendes for eksempel til læsning af fagområdets grundbøger Intensiv læsning Du læser teksten ord for ord, og skriver samtidig noter og margenkommentarer. Du er interesseret i alle detaljer i teksten, og repeterer måske endda stoffet efterfølgende At lære teksten i detaljer for at kunne genkalde indholdet, hente præcise, konkrete informationer, kunne det udenad og være i stand til at gengive nuancer i teksten. Intensiv læsning anvendes for eksempel, når der stilles krav til eksakt paratviden Selektiv læsning Du læser teksten med et særligt fokus, perspektiv eller i forhold til en bestemt problemstilling. Du tolker teksten samtidig med, at du læser ved at holde den op imod dit perspektiv At finde relevansen af teksten ud fra en bestemt synsvinkel, og anvende teksten i en specifik sammenhæng. Selektiv læsning anvendes for eksempel, når du arbejder med projekter eller opgaveløsning

14 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Intensiv læsning Kræver koncentration Læs i intervaller med stopur? flere sammen? Gør det fysisk Repetér

15 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Koncentration – gode råd Læs altid med et spørgsmål: Hvad vil du vide? Læs anvendelsesorienteret: Hvad kan jeg bruge det her til? Tag noter, mens du læser. Læs efter én ting ad gangen. Læs i uforstyrrede omgivelser, hvor du ikke så let bliver distraheret. Slå telefonsvareren til og mailboksen fra. Læs på de bedste tidspunkter. Lav dine egne regler/ritualer for din arbejdsproces. Varier dine studieopgaver

16 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Interval-læsning Overblikslæse hele teksten - 15 minutter Lave mindmap - 10 minutter Normallæse udvalgt afsnit - 40 minutter Pause - 10 minutter Regne opgaver - 40 minutter Intensivlæse udvalgt afsnit - 20 minutter Pause - 10 minutter Diskutér med studiegruppe Deltag i undervisningen osv

17 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Repetition fremmer hukommelsen Repetition er ikke nødvendigvis genlæsning skriv noter mens du læser gentag stoffet for dig selv i hovedet skriv et referat eller resume tegn modeller lav mindmaps skriv hurtigskrivning genlæs (genindlær) stoffet diskuter med andre om det du laver/læser

18 Måder at bearbejde en tekst på Læs teksten for at forstå den Læs teksten for at analysere dens argumentation Læs teksten i en teoretisk kontekst Læs teksten ud fra dens historiske samtid Læs teksten og find på eksempler Læs teksten kritisk vurderende Læs teksten for at kunne bruge modellen (Læsegrupper – brug dine medstuderende, s. 12) Pædagogisk Center Samfundsvidenskab

19 Brug jeres læsegrupper Forslag til procedurer for læsegruppemøder Overkommelig tidsforbrug (f.eks. 2 timer) Snak indledende om jeres forventninger og ønsker Hav en dagsorden Læseopgaverne skal være overkommelige. Præciser gerne læsningens vinkel eller fokus.

20 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Non-stop-skrivning – 5. min. Færdiggør denne sætning: De optimale betingelser, når jeg skal læse er…

21 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Vores bedste råd til læsning 1.Sæt dig selv i centrum. Du skal ikke lade dig styre af bøgerne og deres forfattere 2. Læs altid anvendelsesorienteret - hvad vil du bruge teksten til? 3. Få overblik over teksten, før du går i detaljer - så har du en fornemmelse af, hvad der venter dig 4. Undersøg hvordan de teksttyper (genrer) du læser normalt er indrettet 5. Stil spørgsmål til din lærer eller vejleder om litteraturen 6.Tilpas læsemåden til den tekst du læser 7. Træn skimningsteknikker 8. Flet læsning og notattagning (kursus 8. oktober)

22 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Vores hjemmeside: www.samf.ku.dk/pcs/www.samf.ku.dk/pcs/ Vores kontor: CSS 5.1.08 Pjecer: Læsegrupper - brug dine medstuderende Akademisk Studieteknik – for studiestartere (også om læsning) Film: www.samf.ku.dk/studieteknikwww.samf.ku.dk/studieteknik NÆSTE KURSER: Alle kurser er fredage kl. 12.30 -14.30 Notatteknik og studieskrivning fredag d. 8. oktober 2010 på CSS i lokale 1.1.18. Stresshåndtering fredag d. 12. november 2010 på CSS i lokale 7.0.18

23 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Referencer Rienecker og Jørgensen m. fl. (2009): Studiehåndbogen Samfundslitteratur Elbro, Carsten og Nielsen, Per (1996): Videregående læsning – Proces-ser, overblik og forståelse. København, Dansklærerforeningen. Hurtiglæsning. Lær at læse dobbelt så hurtigt. Bonnier e- Learning. (u.å.) (Cd-rom). Der findes en gratis tutorial gennem Børsen. Se www.samf.ku.dk/pcs Jørgensen, Peter Stray med bidrag af Harboe, Thomas (2007): Akademisk læsning. Forlaget Samfundslitteratur (under udgivelse) Jørgensen, Peter Stray (2001): Notatteknik for studerende - lyt, læs - notér - skriv. 2. Udg. Frederiksberg, Samfundslitteratur


Download ppt "Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google