Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSvend Olesen Redigeret for ca. et år siden
1
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet
2
DUKH og retssikkerhed overgangen fra barn til voksen 17.00-18.00 Præsentation af DUKH hvem er DUKH, hvad kan DUKH - Retssikkerhed - Sagsbehandlingsregler 18.00-18.15Pause 18.15- 19.00Arbejdes- og uddannelsesområdet - støtte til uddannelse - STU - kompensationsordninger - udd- og kontanthjælp - Revalidering, fleksjob, førtidspension - Rehabiliteringsplan og team
3
D en U vildige K onsulentordning på H andicapområdet DUKH er oprettet efter § 15 i Serviceloven: ”En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau” DUKH er en selvejende institution under Social-, Børne- og Integrationsministeriet Fokus på uvildighed og retssikkerhed
4
DUKH skal bidrage til at styrke retssikkerheden for personer med handicap Ved at rådgive i sager mellem en borger med handicap og en myndighed Ved at bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet
5
Mangler overblik og har brug for hjælp til at komme videre Har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren Oplever at være kastebold mellem forskellige systemer Er utilfreds med en afgørelse og i tvivl om mulighederne for at klage Du kan henvende dig, når du…
6
rådgive om et specifikt handicap udmåle støtte varetage behandlingen af din sag hos myndigheden eller træffe afgørelser ændre en afgørelse truffet af en myndighed være bisidder eller advokat for dig
7
DUKH kan rådgive om, hvad lovgivningen konkret siger om rettigheder og muligheder inden for handicapområdet. Eksempelvis reglerne for: Rådgivning og vejledning Dækning af merudgifter for børn og voksne Revalidering og Pension Bolig og Hjælpemidler Befordring Undervisning og uddannelse Beskæftigelse Behandling og træning Ligeledes reglerne for… Eksempler
8
Mulighederne for at kontakte DUKH… Telefonisk rådgivning - ringes op samme dag Mailhenvendelse Henvendelse via hjemmesiden Det er kommunen der har rådgivningsforpligtelsen, så man vil blive spurgt om man har forsøgt at få rådgivning ved sin kommunen.
9
www.dukh.dk Generelle informationer om lovgivning Netsvar DUKHs lovguider DUKHs Praksisnyt Artikler Temahæfter Og meget mere…
10
Retssikkerhed - hvad er det ? at borgeren får de ydelser, som han eller hun er berettiget til. Det er ikke altid det samme, som at man får de ydelser, man har søgt om. at sagsbehandlingsreglerne overholdes. - Retssikkerhedsloven - Forvaltningsloven
11
Borgerens pligter og rettigheder & kommunens pligter Give Oplysninger RSL § 11 Partshøring FVL § 19-21 Mulighed for bisidder FVL § 8 Aktindsigt FVL § 9 Rådgivning FVL § 7 Sagsbehandlingsfrister RSL § 3 Oplyse sagen RSL § 10 Inddrage borgeren RSL § 4 Helhedsvurdering RSL § 5 Begrunde afgørelser FVL § 22-24 Skriftlige afgørelser FVL § 23 Give Klagevejledning FVL § 25
12
DUKH’s erfaringer: 1)Borgeren har fået utilstrækkelig rådgivning 2)Borgeren er ikke inddraget i sin sag 3)Sagen er ikke tilstrækkelig oplyst 4)Der er ikke foretaget en individuel/konkret vurdering i forbindelse med, at der er truffet en afgørelse. 5)Det er uklart, om der er truffet en afgørelse eller ej 6)Begrundelsen for en afgørelse mangler eller er mangelfuld 7)Der er ikke foretaget en helhedsvurdering af sagen 8)Sagsbehandlingstiden er ukendt og lang 9)Problemstillinger i forhold til det tværgående samarbejde mellem myndigheder, sektorer og mellem forskellige afdelinger koordinering
13
Støtte til uddannelse
14
Specialpædagogisk støtte (SPS) Generelle betingelser: –Have en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder i en sådan grad, at du har behov for støtte for at kunne at gennemføre uddannelsen på lige fod med andre elever –Være optaget på en ungdoms- eller videregående uddannelse der kan ydes SPS til –Være uddannelsesaktiv
15
Hvordan søger man SPS? 1.Først optages på uddannelsen 2.Henvendelse til SPS konsulent på uddannelsesstedet 3.Uddannelsesstedet udarbejder ansøgning til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen 4.Afgørelse træffes af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen OBS. Det er en god ide allerede ved ansøgning om optagelse på uddannelsen, at gøre opmærksom på at der kan være behov for SPS.
16
STU – særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse Målgruppe: Ungdomsuddannelsen retter sig mod unge op til 25 år, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Formålet: at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.
17
STU - fortsat Retskrav: unge med særlige behov har et retskrav på en ungdomsuddannelsen Tilbuddet gives i forbindelse med undervisningspligtens ophør. Hvis den unge fortsætter undervisningen i folkeskolen, en fri grundskole eller en efterskole m.v. efter undervisningspligtens ophør, gives tilbuddet dog først i forbindelse med denne undervisnings ophør. Indhold: Ungdomsuddannelsen skal i videst muligt omfang tilrettelægges under hensyntagen til den enkelte unges kvalifikationer, modenhed og interesser. Ungdomsuddannelsen skal udgøre et planlagt og koordineret forløb.
18
Beskæftigelsesområdet Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats Lov om aktiv socialpolitik
19
Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. Fortrinsadgang Personlig assistance Løntilskud ved ansættelse af nyuddannede personer med et handicap (Isbryderordningen)
20
Personlig assistance i erhverv Personlig assistance kan ydes til personer, der pga. varig og betydelig fysisk og psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand. Hovedfunktionerne skal kunne varetages af personen selv Kan ydes under: –Ordinære vilkår –Job med løntilskud –Fleksjob –Virksomhedspraktik –Seniorjob
21
Andre muligheder… Hjælpemidler i erhverv –Arbejdsredskaber –Arbejdspladsindretning Mentorstøtte
22
Principper i beskæftigelsespolitikken Noget for noget Kortest mulige vej til beskæftigelse Vælger mindst indgribende foranstaltning(er) Brug af afprøvninger et centralt redskab til afklaring og optræning
23
Revalidering Ordinære vilkår Fleksjob Ressourceforløb Førtidspension Personlig assistance, hjælpemidler, mentor mv.
24
Uddannelseshjælp og kontanthjælp Betingelser: Social begivenhed LAS § 11 Formue LAS § 14 Udnytte sine uddannelses og arbejdsmuligheder LAS § 13 Gensidig forsørgerpligt for samlevende over 25 år og ægtefæller LAS § 2 og 2a-c
25
Kontanthjælpsreform - 01.01.2014 Personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse Uddannelsesparat (ydelse = uddannelseshjælp) Aktivitetsparat (ydelse = uddannelseshjælp + evt. aktivitetstillæg) LAS § 23 og § 24
26
Kontanthjælpsreform fortsat… Personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse og personer over 30 år Jobparat (ydelse = kontanthjælp) Aktivitetsparat (ydelse = kontanthjælp + evt. aktivitetshjælp) LAS § 25
27
Revalidering § 46 i Lov om aktiv socialpolitik: ”Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer der er berettiget til ledighedsydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsøge sig selv og sin familie forbedres”
28
Revalidering fortsat… Begrænsninger i arbejdsevnen Udgangspunkt = ordinære vilkår ”Kortest vej til beskæftigelse” Jobplan Revalideringsydelse eller løn fra arbejdsgiver Erhvervsrettede aktiviteter: -Uddannelsesforløb -Arbejdsprøvning -Afklarende foranstaltninger -Optræningsforløb hos arbejdsgivere med helt eller delvis tilskud
29
Fleksjob Varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, som gør, at man ikke kan forsørge sig selv ved ordinær arbejde
30
Fleksjob fortsat… Varighedskriteriet Afklaring og dokumentation af arbejdsevnen Lægelig dokumenteret Afklaret via arbejdsprøvning, medmindre det er ”åbenbart formålsløst” - Principafgørelse N-9-07 Væsentlighedskriteriet Arbejdsevnen nedsat til minimum halvdelen i ethvert erhverv N-11-06
31
Fleksjob fortsat… Midlertidig fleksjob –Under 40 år: Bevilges for periode på 5 år –Over 40 år: bevilges permanent efter de første 5 år, såfremt betingelserne fortsat er opfyldte Fleksløntilskud og løn fra arbejdsgiver
32
Ressourceforløb LAB § 68a Hvad er et ressourceforløb et længerevarende forløb 1-5 år, op til flere gange Målgruppe Komplekse problemstillinger ud over ledighed. Kan ikke løses med tilbud i LAB. Behov for indsatser fra forskellige områder. Tæt på førtidspension Formål at udvikle arbejdsevnen, blive selvforsørgende, Indhold – indsatser rehabiliteringsplan del 2 Koordinerende sagsbehandler Klagemulighed
33
Førtidspension Hovedregel: førtidspension tilkendes til personer fra 40 år Undtagelse: 18-39 år hvis det er åbenbart at arbejdsevnen ikke kan forbedres. Betingelser: Varighedskriteriet – varigt nedsat arbejdsevne til det ubetydelige i ethvert erhverv Selvforsørgelse er udelukket, herunder fleksjob, ressourceforløb mv. Principafgørelse 25-14: Effektiv arbejdstid med 40 minutter/ugentligt med mulighed for øgning over tid Principafgørelse 68-14 pension fra det fyldte 18.år
34
Førtidspension fortsat… - Egen ansøgning: Ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag (afgørelse efter 3 mdr.) PL § 17 stk. 2 - Undersøgelse af arbejdsevnen for alle muligheder: Pensionssagen rejses af kommunen, når det er dokumenteret at arbejdsevnen ikke kan forbedres (sagsbehandlingstiden vil være forskellig) PL § 18 Afgørelse med klagemulighed PEN § 20
35
Rehabiliteringsplan LAB § 30a Sagsbehandlingsværktøj ”Erstatter” tidligere ressourceprofil Skal anvendes i sager om: Jobafklaringsforløb Revalidering Fleksjob Støtte til selvstændigt erhvervsdrivende Ressourceforløb Førtidspension Kommunen kan vælge at anvende planen i andre sager.
36
Rehabiliteringsplan fortsat… Forberedende del Beskrivende og dokumenterende Lægeattest – den praktiserende læges vurdering af den helbredsmæssige situation i relation til arbejdsevnen. Udarbejdes efter konsultation mellem borger og læge. Indsatsdel Beskrivelse af indhold ved ressourceforløb
37
Rehabiliteringsteam LASB § 25a Kommunen er forpligtet til at nedsætte rehabiliteringsteam Før sagen kan behandles i teamet skal der være udarbejdet rehabiliteringsplanens forberedende del Borgeren deltager som udgangspunkt i mødet sammen med sagsbehandler Tværfaglig og helhedsorienteret indsats Rehabiliteringsteamet kan indstille; men kan ikke træffe afgørelse Det er kommunen der efterfølgende har kompetencen til at træffe afgørelse
38
Rehabiliteringsteam fortsat… Rehabiliteringsteamet skal bestå af repræsentanter fra: Beskæftigelsesområdet Sundhedsområdet Socialområdet Sundhedsfaglig koordinator fra Regionen Uddannelsesområdet (Skal deltage i sager, hvor borgeren er under 30 år og uden erhvervskompetencegivende uddannelse eller hvor det ellers er relevant.)
39
DUKH’s 10 gode råd - til borgeren 1.Gør dig klart, hvad du vil tale med din sagsbehandler om 2.Tag evt. en bisidder med 3.Fortæl din sagsbehandler, hvordan du ønsker at samarbejde 4.Bed om generel rådgivning om dine støttemuligheder 5.Giv de oplysninger, som er nødvendige for sagen 6.Tal med din sagsbehandler, om det vil være godt at lave en handleplan 7.Bed din sagsbehandler, om at få en frist for, hvor lang sagsbehandlingstid, der forventes 8.Du kan bede om at få kopi af de papirer, der indgår i din sag 9.Ved mundtligt afslag, bør du bede om en skriftlig begrundelse – der skal være vedlagt en klagevejledning 10.Samarbejd positivt og respektfuldt med din sagsbehandler
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.