Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Célestin Freinet (1896 – 1966). Fakta om Freinet Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby Gars i Provence Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Célestin Freinet (1896 – 1966). Fakta om Freinet Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby Gars i Provence Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby."— Præsentationens transcript:

1 Célestin Freinet (1896 – 1966)

2 Fakta om Freinet Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby Gars i Provence Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby Gars i Provence Han var filosof Han var filosof Arbejdede som hyrde som barn Arbejdede som hyrde som barn Læste til lærer Læste til lærer Blev alvorligt såret i den ene lunge under første verdenskrig Blev alvorligt såret i den ene lunge under første verdenskrig Arbejdede som lærer fra 1920 Arbejdede som lærer fra 1920

3 I 1924 købte han et gammelt trykkeri, hvor han trykkede børnenes tekster I 1924 købte han et gammelt trykkeri, hvor han trykkede børnenes tekster Gift med læren og kunstmaleren Elise i 1926 Gift med læren og kunstmaleren Elise i 1926 Leder af drengeskolen i bjergbyen St. Paul i 1928 Leder af drengeskolen i bjergbyen St. Paul i 1928 Åbnede egen skole uden for Vence i 1935 Åbnede egen skole uden for Vence i 1935 Fængslet og sat i koncentrationslejr i 1940. Blev løsladt efter 21 måneder. Fængslet og sat i koncentrationslejr i 1940. Blev løsladt efter 21 måneder. Døde i 1966 Døde i 1966

4 Pædagogisk retning Han holdning, at alle skulle deltage aktivt i skolen – samt både for rig og fattig Han holdning, at alle skulle deltage aktivt i skolen – samt både for rig og fattig Byggede på det enkelte barn Byggede på det enkelte barn Arbejder ud fra tre perioder i barnets aktiv udvikling: Arbejder ud fra tre perioder i barnets aktiv udvikling: - Den famlende undersøgelsesfase - hvor det lille barn skulle have mulighed for at undersøge og afprøve ting (0-2 år) - Indretningsfasen – hvor barnet har behov for stimulering og oplevelser (2-4 år) - Arbejdsfasen – hvor barnet kan bruge sin viden fra sine omgivelser, til selv at tilrettelægge arbejdsprocesser og dermed at lærer. (4-+)

5 Pædagogiske mål ”Learning by doing” ”Learning by doing”  Store lyse lokaler med plads til at udfolde sig.  De første 10 år skal teori og praksis udvikles sammen.  Man skal ikke springe mellemfaserne over i eksperimenterne, det er her man udvikler sig.  Arbejde er grundlæggende for voksenlivet, familielivet og samfundslivet.

6 Hans opdragelses idealer er demokratiske. Hans opdragelses idealer er demokratiske. Hans psykologiske retning er Marxistiske. Hans psykologiske retning er Marxistiske. Den pædagogiske retning er kritisk og frigørende fra den samfundsmæssige undertrykkelse. Den pædagogiske retning er kritisk og frigørende fra den samfundsmæssige undertrykkelse.

7  Leg opstår pga. børnene intet arbejde har at lave.  Leg opstår fordi børnene er for meget overladt til sig selv, når de har for meget fritid.  Børn skal have medbestemmelse, de skal have lov til at lave det, de er gode til.  Leg ruster ikke til tilværelsen fremover. Leg er skabt af to dele i menneskets tilværelse og adfærd.  Børn skal igennem fællesskab lære både fiasko og succes

8 Eftermæle Han har skrevet bøger og undervisningsmateriale Han har skrevet bøger og undervisningsmateriale Hans filosofi og metoder er i dag kendt over hele verden Hans filosofi og metoder er i dag kendt over hele verden I Danmark er både hans teorier og undervisningsmaterialer anvendt i folkeskolen og i frie grundskoler. I Danmark er både hans teorier og undervisningsmaterialer anvendt i folkeskolen og i frie grundskoler. I 2003 er der 4 danske freinetskoler I 2003 er der 4 danske freinetskoler


Download ppt "Célestin Freinet (1896 – 1966). Fakta om Freinet Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby Gars i Provence Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google